Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

hans123 skrev: 16. maj 2025, 07:05 Men hvis dialog skal opleves fornuftigt skal de være tæt på skærmens sider.
Dette behøver nu ikke at være tilfældet.
Det drejer sig bare om at få dem placeret, så de danner et ordentligt center image...

disqus_Cr1DFvT0xq skrev: 16. maj 2025, 09:03 Og der har hifiklubben sagt til ham at 2 separate højtalere giver bedre lyd end soundbar.
Det er nu ikke, hvad han selv skriver:
"HiFi Klubben taler varmt for aktive højttalere, som de siger giver væsentlig bedre lyd end trådløse"

Som skrevet tidligere, så kunne det være rart at høre, direkte fra hestens mund, hvad der egentlig menes? :)
Det var heller ikke meningen jeg skulle skrive flere gange. Det var meningen, fordi jeg kan se at det ikke hænger sammen at tage smutvejen og gætte på hvad der menes og komme med mit bud og anbefaling og så var den ikke længere fra min side.
Jeg skulle ikke have skrevet til dig.

Jeg tror stadig det der er sket er at trådstarter ønsker bedre lyd end sine tv højtalere og selv tænker på en soundbar, hvor hifiklubben så har anbefalet ham at købe et sæt aktive højtalere i stedet.
Jeg ved så ikke hvad han mener med alt det trådløse halløj og synes også det er ligegyldigt. Men det kan godt være jeg tager fejl med det hele.
Men så retter jeg mig bare ind :).
disqus_Cr1DFvT0xq skrev: 15. maj 2025, 20:57
Supergris skrev: 15. maj 2025, 20:43
SchumiFlatout skrev: 15. maj 2025, 17:00 HiFi Klubben taler varmt for aktive højttalere, som de siger giver væsentlig bedre lyd end trådløse, hvilket jo er klart nok.
Nu forholder det sig sådan, at aktive højttalere sagtens kan være trådløse; mon ikke du mener aktive vs passive?

Aktive højttalere er på ingen måde ensbetydende med bedre lyd, men det giver visse fordele.
Man kan være nogenlunde sikker på, at forstærkeren er afpasset højtaleren, det sparer plads og der fås som regel en del for pengene ved at konstruktionen er tilpasset hinanden, desuden kan der, hvis højtaleren har en forstærker for hver enhed (hvilket ikke altid er tilfældet), undgås et passivt delefilter, hvilket også kan give fordele i forhold til lydkvaliteten.

Normalt anbefaler jeg at købe brugt, når det drejer sig om lyd, da du simpelthen får meget mere for pengene, og højttalere sjældent bliver slidt (her er det et minus med aktive, da forstærkeren er en del af enheden)...
Han har rodet rundt i det. Men jeg forstår godt hvad hans problematik er.
Det han egentlig mener er soundbar vs 2 separate højtalere. Altså det er den problematik. Og der mener Hifi klubben at 2 separate højtalere giver bedre lyd end en soundbar. Hvilket efter min mening også er korrekt.

For hans overskrift giver ingen mening.
Både soundbar og ofte de aktive separate højtalere er jo begge både aktive men giver også ofte trådløse funktioner som wifi og blutooth :) at sammenligne aktive højtalere med trådløse højtalere er ikke en meningsfuld problemstilling.
Håber det gav mening.
Det er korrekt, at jeg "har rodet lidt rundt i det" mht. aktive/trådløse :D

Det er, som du korrekt skriver, soundbar vs to separate højttalere, hvor jeg fik vist de sidstnævnte Argon i butikken. Jeg husker ikke typen, men prisen var ca. 2.600 kr/sættet.
Tak til alle for de gode input og, ikke mindst, undskyld for den uklare overskrift. Det kan jeg godt se nu, og som det er fremgået, er jeg amatør på dette felt :-)

Jeg kan forstå, at to separate højttalere (med indb. forstærker, som jeg fejlagtigt troede kaldes aktive) giver bedre lyd end en soundbar, og kan læse mig frem til, at man også kan få et højttalersæt + forstærker. En ekstra boks/forstærker på hylden får jeg aldrig gennemtrumfet herhjemme, men jeg kan sagtens leve med en enkel plug-and-play-løsning, og til det formål fik jeg forevist Argon Fenris A4 som en mulighed til mit budget.

Lyttebehovet er udelukkende film og øvrige udsendelser. Musikken lytter jeg til på mine gamle B&W DM7A :-)

Jeg håber, at dette giver lidt mere klarhed.
Passive højttalere kræver en forstærker eller Reciver, Aktive højttalere har sin egen forstærker som f.eks de Argon du har set på, som er de samme som dem jeg linkede til, så ja de har indbygget forstærker.
SchumiFlatout skrev: 18. maj 2025, 18:09 Jeg kan forstå, at to separate højttalere (med indb. forstærker, som jeg fejlagtigt troede kaldes aktive) giver bedre lyd end en soundbar
Det lader ikke til, du stadig har helt styr på de forskellige betegnelser?

To separate højttalere med indb. forstærker kaldes netop aktive, da de udelukkende kræver et signal for at kunne spille!
Der, hvor det blev uklart, var, hvor du kaldte en soundbar for "trådløs", da dette ikke er unikt for en soundbar, og sagtens kan være tilfældet for et sæt aktive højttalere også!
+ at trådløs i dette setup er irrelevant i forhold til TV lyd, da det bør tilsluttes med HDMI cec/arc og det skal helst begge kunne, både soundbar og et sæt aktive. Så tingene virker sammen med tv tænd/sluk og fjernbetjening. Det ved jeg de de aktive Argon Audio kan og er vel standard på soundbars. Men også i forhold til hvis du ønsker at købe brugt, skal du huske at sikrer dig at de har HDMI.
Jeg ved dog at man også kan få soundbar tilsluttet trådløs til TV, men det giver vist ikke meget mening at gøre. Ved egentlig ikke hvad ideen er med det :). andet end at man spare et HDMI kabel som måske kan se lidt mere elegant ud for nogen.

Den måde det trådløse kommer ind i billedet tror jeg at hvis hifiklubben også har snakket om at soundbar også kan give mulighed for udvidelse af flere trådløse højtalere som baghøjtalere. Det er selvfølgelig også noget du skal tage stilling til om det kunne være noget du ønsker i fremtiden.
Og hvis de også generelt har snakket om at typisk begge type højtalere også giver mulighed for trådløs streaming fra feks telefon. Kan det være årsagen til at der rodes rundt i det hele eller bare simpelt kun har skrevet forkert som en slags tastefejl.

Men forslaget til passive setup kan da stadig være relevant hvis trådstarter er frisk på at sætte sig ind i det univers. Men det lyder ikke sådan.

Og som jeg skrev fra start er min anbefaling stadig modsætning til Hifiklubben at hvis du ønsker at bruge højtalerne mere til musik end tv og film at gå med de 2 separate aktive højtalere end en soundbar, da det er korrekt som udgangspunkt at disse højtalere vil generelt give bedre lyd til alt, også taledialog, ikke fordi de er aktive, men fordi højtalerne typisk har bedre komponenter end soundbar og at de er fysisk separeret og har større og mere robust kabinet.
Det vil give markant bedre oplevelse i dette tilfælde til især at lytte til musik end en soundbar og generelt alt stereo også film.

Men de kan ikke levere surround lignende effekter/dolby atmos som nogen soundbar kan.
Og der bliver du nødt til at tage stilling til om det er noget du også ønsker til dine film. Og hvis du gør det er soundbar vejen frem hvis du ønsker nem plugnplay.
Jeg er dog ikke så meget inde i soundbar, der må andre komme på banen til hvordan man får mest for pengene der og i forhold til at hvis du senere ønsker at udvide med baghøjtalere.

ps edit. Jeg vil lige tilføje at hvis du har Apple TV 4k er der en løsning mere til sådan et simpel TV setup. og det er et sæt Homepods (ikke mini) De vil også give dig bedre lyd end tv højtalere og 360 lignende lyd og dolby atmos. Mange melder om god lyd.
Da de er fysisk separeret på hver sin side af tv vil de også være anderledes end soundbarlyd.
Supergris skrev: 16. maj 2025, 20:20
hans123 skrev: 16. maj 2025, 07:05 Men hvis dialog skal opleves fornuftigt skal de være tæt på skærmens sider.
Dette behøver nu ikke at være tilfældet.
Det drejer sig bare om at få dem placeret, så de danner et ordentligt center image...

Du læste åbenbart ikke linje nr 4
disqus_Cr1DFvT0xq skrev: 19. maj 2025, 06:11 + at trådløs i dette setup er irrelevant i forhold til TV lyd, da det bør tilsluttes med HDMI cec/arc og det skal helst begge kunne, både soundbar og et sæt aktive. Så tingene virker sammen med tv tænd/sluk og fjernbetjening. Det ved jeg de de aktive Argon Audio kan og er vel standard på soundbars. Men også i forhold til hvis du ønsker at købe brugt, skal du huske at sikrer dig at de har HDMI.
Jeg ved dog at man også kan få soundbar tilsluttet trådløs til TV, men det giver vist ikke meget mening at gøre. Ved egentlig ikke hvad ideen er med det :). andet end at man spare et HDMI kabel som måske kan se lidt mere elegant ud for nogen.

Den måde det trådløse kommer ind i billedet tror jeg at hvis hifiklubben også har snakket om at soundbar også kan give mulighed for udvidelse af flere trådløse højtalere som baghøjtalere. Det er selvfølgelig også noget du skal tage stilling til om det kunne være noget du ønsker i fremtiden.
Og hvis de også generelt har snakket om at typisk begge type højtalere også giver mulighed for trådløs streaming fra feks telefon. Kan det være årsagen til at der rodes rundt i det hele eller bare simpelt kun har skrevet forkert som en slags tastefejl.

Men forslaget til passive setup kan da stadig være relevant hvis trådstarter er frisk på at sætte sig ind i det univers. Men det lyder ikke sådan.

Og som jeg skrev fra start er min anbefaling stadig modsætning til Hifiklubben at hvis du ønsker at bruge højtalerne mere til musik end tv og film at gå med de 2 separate aktive højtalere end en soundbar, da det er korrekt som udgangspunkt at disse højtalere vil generelt give bedre lyd til alt, også taledialog, ikke fordi de er aktive, men fordi højtalerne typisk har bedre komponenter end soundbar og at de er fysisk separeret og har større og mere robust kabinet.
Det vil give markant bedre oplevelse i dette tilfælde til især at lytte til musik end en soundbar og generelt alt stereo også film.

Men de kan ikke levere surround lignende effekter/dolby atmos som nogen soundbar kan.
Og der bliver du nødt til at tage stilling til om det er noget du også ønsker til dine film. Og hvis du gør det er soundbar vejen frem hvis du ønsker nem plugnplay.
Jeg er dog ikke så meget inde i soundbar, der må andre komme på banen til hvordan man får mest for pengene der og i forhold til at hvis du senere ønsker at udvide med baghøjtalere.

ps edit. Jeg vil lige tilføje at hvis du har Apple TV 4k er der en løsning mere til sådan et simpel TV setup. og det er et sæt Homepods (ikke mini) De vil også give dig bedre lyd end tv højtalere og 360 lignende lyd og dolby atmos. Mange melder om god lyd.
Da de er fysisk separeret på hver sin side af tv vil de også være anderledes end soundbarlyd.
Tak for forslaget med Homepods. Jeg er omsluttet af Apples univers og har p.t. en ældre Apple TV 1080HD. Lige nu afventer jeg den nye Apple TV 4K, som bliver præsenteret i juni eller sept.. Så på den baggrund er det måske en god idé at gå den vej og satse på et sæt Homepods (men ikke Mini).

Jeg har aldrig lyttet til de højttalere, så det vil jeg omgående gøre, og jeg tænker, at dette setup vil ramme godt.