Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Efter køb af et LG OLED B4 er det tid at få noget ordentlig lyd, men jeg er oprigtigt i tvivl om, hvad jeg skal vælge ::l

HiFi Klubben taler varmt for aktive højttalere, som de siger giver væsentlig bedre lyd end trådløse, hvilket jo er klart nok. Dog synes jeg ikke, at en højttaler på hver side af Tv-et ser specielt fedt ud, hvorimod en soundbar (Sonos) integreres fint.

Men i sidste ende handler det jo om lyden og i mindre grad om udseendet.

Hvad er jeres erfaringer med lydforskellen på de to teknologier? Er der meget mere at hente med aktive?

Mit budget er +- 3.000 kr./sættet, som vil være lysår bedre, end de indbyggede plastichøjttalere, jeg har lyttet til de seneste 15 år :)

Pft for jeres indput.
Hvis ikke der er en sub til en Soundbar, så er der mere bund i lyden med et godt sæt Aktive højttalere, de har ofte også BT og måske ligeledes Wi-Fi mulighed. Det kræves med Aktive at de kan tilsluttes en udgang på TVet, det vil være Headset udgangen.
Har en Soundbar der er tilsluttet på den måde, det virker fint, skal der bruges bedre lyd, så bruges Stereo forstærkeren via en Toslink forbindelse.
Hvis du er mere musik elskereren altså at du vil bruge højtalerne langt mere til musik end reelt TV og film, ville jeg helt klart vælge de aktive stereo højtalere. Det giver generelt bare bedre lyd og bedre stereo.
Hvis du er lidt ligeglad med musik, men udelukkende skal bruge til TV/film så bare snup en soundbar. Den kan give dig noget ekstra i film som surround sound lignende effekter.

Er det et sæt danske aktive Argon Audio de anbefaler? :).
Sorry to say, men Argon Audios aktive højttalere er prissat alt for højt i forhold til lydkvalitet de leverer.
Jeg har købt et sæt Forte A5 Mk2 på den blå avis, og hvis ikke jeg havde fået dem til en virkelig god pris, ville jeg have været ekstremt skuffet.
Tog så i Hifiklubben for at lytte på en subwoofer jeg ville parre dem op med. Igen skuffede Argon Audios produkter helt ekstremt. Bulderbas der ryster underboens lysekrone ned kan de levere. Det er så det. Endte med at købe en Dali SUB C-8 D, som leverer rigtig god dyb og PRÆCIS bas i forhold til Argon.
SchumiFlatout skrev: 15. maj 2025, 17:00 HiFi Klubben taler varmt for aktive højttalere, som de siger giver væsentlig bedre lyd end trådløse, hvilket jo er klart nok.
Nu forholder det sig sådan, at aktive højttalere sagtens kan være trådløse; mon ikke du mener aktive vs passive?

Aktive højttalere er på ingen måde ensbetydende med bedre lyd, men det giver visse fordele.
Man kan være nogenlunde sikker på, at forstærkeren er afpasset højtaleren, det sparer plads og der fås som regel en del for pengene ved at konstruktionen er tilpasset hinanden, desuden kan der, hvis højtaleren har en forstærker for hver enhed (hvilket ikke altid er tilfældet), undgås et passivt delefilter, hvilket også kan give fordele i forhold til lydkvaliteten.

Normalt anbefaler jeg at købe brugt, når det drejer sig om lyd, da du simpelthen får meget mere for pengene, og højttalere sjældent bliver slidt (her er det et minus med aktive, da forstærkeren er en del af enheden)...
FirestoneDK skrev: 15. maj 2025, 19:03 Sorry to say, men Argon Audios aktive højttalere er prissat alt for højt i forhold til lydkvalitet de leverer.
Jeg har købt et sæt Forte A5 Mk2 på den blå avis, og hvis ikke jeg havde fået dem til en virkelig god pris, ville jeg have været ekstremt skuffet.
Tog så i Hifiklubben for at lytte på en subwoofer jeg ville parre dem op med. Igen skuffede Argon Audios produkter helt ekstremt. Bulderbas der ryster underboens lysekrone ned kan de levere. Det er så det. Endte med at købe en Dali SUB C-8 D, som leverer rigtig god dyb og PRÆCIS bas i forhold til Argon.
De er som regel kraftigt nedsat et par gange om året, hvor priserne er mere spiselige...
Supergris skrev: 15. maj 2025, 20:43
SchumiFlatout skrev: 15. maj 2025, 17:00 HiFi Klubben taler varmt for aktive højttalere, som de siger giver væsentlig bedre lyd end trådløse, hvilket jo er klart nok.
Nu forholder det sig sådan, at aktive højttalere sagtens kan være trådløse; mon ikke du mener aktive vs passive?

Aktive højttalere er på ingen måde ensbetydende med bedre lyd, men det giver visse fordele.
Man kan være nogenlunde sikker på, at forstærkeren er afpasset højtaleren, det sparer plads og der fås som regel en del for pengene ved at konstruktionen er tilpasset hinanden, desuden kan der, hvis højtaleren har en forstærker for hver enhed (hvilket ikke altid er tilfældet), undgås et passivt delefilter, hvilket også kan give fordele i forhold til lydkvaliteten.

Normalt anbefaler jeg at købe brugt, når det drejer sig om lyd, da du simpelthen får meget mere for pengene, og højttalere sjældent bliver slidt (her er det et minus med aktive, da forstærkeren er en del af enheden)...
Han har rodet rundt i det. Men jeg forstår godt hvad hans problematik er.
Det han egentlig mener er soundbar vs 2 separate højtalere. Altså det er den problematik. Og der mener Hifi klubben at 2 separate højtalere giver bedre lyd end en soundbar. Hvilket efter min mening også er korrekt.

For hans overskrift giver ingen mening.
Både soundbar og ofte de aktive separate højtalere er jo begge både aktive men giver også ofte trådløse funktioner som wifi og blutooth :) at sammenligne aktive højtalere med trådløse højtalere er ikke en meningsfuld problemstilling.
Håber det gav mening.
køb nogle brugte højtalere i DBA eller Gul og Gratis, det er væsentlig billigere. Jeg er ikke fan af soundbar da lydkvaliteten i de billige/mellemvare ikke er meget værd. Kan kun anbefale at du prøver at tage rundt og høre forskellige setup.
2 gode løse højtalere vil være ganske gode til musik udsendelser.

Men hvis dialog skal opleves fornuftigt skal de være tæt på skærmens sider.

Der er nok en del holdninger til dette.

man kan evt vinkle dem en del mod lytte pladsen
FirestoneDK skrev: 15. maj 2025, 19:03 Sorry to say, men Argon Audios aktive højttalere er prissat alt for højt i forhold til lydkvalitet de leverer.
rolig nu :)
Nu var det bare et gæt at jeg tror at hifiklubben har anbefalet Argon Audio. Det kan jeg næsten forestille mig. Et sæt aktive med hdmi til den pris kan næsten ikke være andet.
Trådstarter er jo heller ikke efter biograf lyd setup eller sub og alt muligt andet lækkert.
Spørgsmålet er om han skal købe soundbar eller 2 separate højtalere på hver sin side af tv som TV lyd i stedet for de indbygget TV højtalere.
Og der har hifiklubben sagt til ham at 2 separate højtalere giver bedre lyd end soundbar.

Og så giv Argon Audio en chance, det er ikke dårligt til prisen. Det er et forsøg på at give god lyd til prisen i forhold til resten af det dyrere hifi markedet. Og det synes jeg de klarer meget fint.
Men det er helt ok at du ikke synes det er ok, med din erfaring :).
Hej Schumi

Tillykke med dit nye tv :)

For ikke at gentage flere gode pointer ovenfor (f.eks. Film vs. Musik lyd og formål), holder jeg mig til, at når dit budget tages i betragtning, tror jeg måske ikke at der er så meget at rafle om: jeg tror det bliver svært (hvis ikke umuligt) at finde en ordentlig soundbar, der på flere parametre måske kan (ud)konkurrere speakers når tv/film lyd, til ca. 3000 kr.. Det skyldes dels, at soundbars uden subwoofer aldrig rigtig kommer bare kommer marginalt tæt på speakers, når det gælder bass. Med andre ord: hvis soundbar, also a subwoofer.

Der er mange parametre (som du ikke nævner noget om). Men du nævner budget på 3000, og ud fra det, ville jeg nok anbefale at gå med speakers - og også slå et slag for, at finde nogle brugt. Får SÅ meget mere højtaler for pengene, når brugt - men når det er aktive, skal du være varsom og ikke købe nogle alt for gamle (og sørge for at sikre dig, at de virker som de skal, inden køb).

Jeg antager i ovenstående, at der er en mis-kommunikation, og du mener soundbar vs. aktive speakers. Dels fordi du selv nævner aktive vs soundbar - og dels af den grund, at hvis du vitterligt mener det, der faktisk menes med “passive” højtalere, så skal du måske være forberedt på at justere budgettet :p Det vil nemlig kræve, at du også køber en dedikeret forstærker, som de (passive) højtalere skal tilsluttes igennem til tv’et. Men igen, det er en anelse uklart hvad, præcist der vejes op mod hinanden. My two cents: hvis budget er ca. 3000, gå med to front speakers. Hvis budget derimod er noget andet, let me/us know :)

Som ekstra note: når det kommer til spørgsmålet om højtalere (uanset om aktive eller passive) vs soundbar, får du ALDRIG en ansati Hifi-klubben til at sige, at sidstnævnte er bedre. Det vigtige er derfor, at du får afdækket og præciseret dit eget og konkrete behov eller formål (skal det sparke røv eller bare’ forbedre tv-lyd? Dialog vs soundstage? Skal det kun bruges til tv/film? Er det vigtigt, at det er æstetisk pænt? Gider jeg have ledninger liggende? Osv.) - og søger en løsning, der dækker netop det. Der var engang, hvor du fik ret saglig og ikke forudindtaget, decideret rådgivning i Hifi-Klubben. Ud fra egen erfaring, er det i dag en sjældenhed der kun forekommer, hvis du rammer ansatte, der har været der i rigtig mange år.

Good luck on your buy - og uanset hvad du vælger, bliver du altså glad for den upgrade du unægteligt vil opleve over tv’ets egne højtalere :)
Senest rettet af Tabula Rasa 16. maj 2025, 23:02, rettet i alt 4 gange.