Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af rasmusDoh
MikkelLNJ skrev:Hvordan ser det ud med pixelfejl? Kan ikke bestemme mig for, om jeg skal købe det billigt uden Panasonics garanti, eller om jeg skal købe det dyrt med?
Personligt havde jeg 0 pixelfejl. Har desuden snakket med nogle forskellige forhandlere inden jeg købte, og ingen af dem havde nogensinde måttet tage et tv tilbage pga. pixelfejl (dermed ikke sagt, at der ikke har været nogle - det ved jeg jo ikke). :)
Af AndyBN
Kunne godt tænke mig at vide om der er nogen er jer der ejer et PX80 har oplevet burn-in?
Af Tux
Har sat min px80 til for et par tage siden, og når jeg kobler den til en HD kilde er billedet bare helt fantastisk skarpt, allerede ved kort afstand - tvivler på at jeg kunne se forskel på 720p og 1080, dog kan man godt se at billedet er lidt uskarpt ved pc-tilkobling når man leder rundt i filerne efter sine film - men så snart man starter filmen er billedet jo skarpt igen. -jeg har 42" udgaven

Jeg har dog oplevet nogle hak når der er hurtige panoreringer - ligesom der er blevet omtalt her af red_martians. Det er som om man kan se at billedet bliver opdateret oppefra og ned. Jeg bruger dog min bærbar til at afspille HD film med, sat til TVet med et billigt 5m 1,2a hdmi kabel fra hs-data.dk. En kammerat foreslog at det var fordi min bærbar ikke var kraftig nok til at afspille HD-film helt ordentligt, da det åbenbart kræver en del regnekraft. Min bærbar er core 2 duo 2 ghz med 8600GT grafikkort.

Kan det passe at det er min bærbar der giver problemer ved panoreringer når jeg ser film i HD kvalitet?

og til lenasmil kan jeg sige at jeg købte mit fra LCD.dk, men fik den til 8175 inkl fragt fordi jeg henvendte mig til bigbuy.dk først - De har en aftale med LCD.dk hvor folk som de henviser får en anden pris. Handlen med LCD.dk gik rigtig godt, modtog varen dagen efter bestilling og de havde endda lagt en lille gave med, helt gratis. (spindle med 10 brændbare cder, men hvis man betaler fuld pris eller køber flere varer tror jeg evt man får en større gave ^^)

Har kørt lidt break-in dvd på min (ca 10 timer vel) og har været rimelig forsigtig mht at have noget på skærmen i for lang tid ad gangen - men jeg gider ikke break-in DVD mere. Jeg ser bare film og tv og sørger for at zoome ind sådan at der ingen sorte bars er i bunden, så skal det sgu nok gå. Har nemlig ikke set det mindste til burn-in endnu.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Tux skrev:Jeg har dog oplevet nogle hak når der er hurtige panoreringer - ligesom der er blevet omtalt her af red_martians. Det er som om man kan se at billedet bliver opdateret oppefra og ned. Jeg bruger dog min bærbar til at afspille HD film med, sat til TVet med et billigt 5m 1,2a hdmi kabel fra hs-data.dk. En kammerat foreslog at det var fordi min bærbar ikke var kraftig nok til at afspille HD-film helt ordentligt, da det åbenbart kræver en del regnekraft. Min bærbar er core 2 duo 2 ghz med 8600GT grafikkort.

Kan det passe at det er min bærbar der giver problemer ved panoreringer når jeg ser film i HD kvalitet?
Jeg ved ikke om dit grafikkort/afspilningsprogram er i stand til at levere et 24Hz output, men denne betingelse skal hvert fald være opfyldt for at få det mest optimale resultat.

Det med at den opdaterer øverste del først og derefter nederste del, plejer at betyde, at vsync er slået fra i indstillingerne i dit grafikkort eller i det program du afspiller film med. Prøv at kig i indstillingerne og sørg for at vsync - eller lodret synkronisering - er sat til "on".
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
red_martians skrev:
Rasmus Larsen skrev:
red_martians skrev:42PX80

Biograf, varm,
og et par hakker til højre og venstre.

Ingen problemer pt.
Finder dog at 96hz(P24) ser lidt underligt ud i forhold til pioneers. En sær type ujævnt hakkeri.
Ellers meget tilfreds.
Den burde ikke hakke, hvis den får et korrekt 24 Hz signal. Hvilken afspiller bruger du til at afspille fra?
Den får 1080P24 fra en Panasonic BD30. En pioneer Hakker også i billedet. Har tjekket det sammen med et par kamerater og det er meget tydeligt at der er en forskel fra 3:2-pull-down til ægte 1080P24 både på pioneer og panasonic. Men billedet hakker stadigvæk, bare jævnt. (kunne man dog ikke optage i 60hz i stedet)
På Panasonic virker det bare halv-kunstigt.. lidt ligesom når man slå 100hz til når man ser TV. Hvis man har et panasonic plasma (PX70/80) så kan man især se efter go'aften danmark under de hurtige rulletekster til sidst. De er nærmest ulæselige og flimre. Slår man 100hz fra, står de knivskarpt. Synes jeg har samme problem med 24P på den skærm. Vi tjekkede en scene i "A knights tale" hvor de ridder hurtigttil hest, hvor der er meget hurtige panoreringer. Der sker altså noget mystisk.
Vi kan godt blive enige om, at det ikke giver et 100 % jævnt billede, men jeg synes altså vi er tæt på. På Pioneers model skal man sørge for at aktivere PureCinema for at få 24 Hz afspilningen afviklet korrekt.
Jeg kan ikke helt se om I har aktiveret 100 Hz, men når i ser Blu-Ray fra en afspiller, bør 100 Hz være slået fra.
Af chico
Hej!

Er det muligt at fjerne de sorte bjælker der f.eks. er på TV2 når der sendes film - har prøvet i menuen med formater men uden resultat?

Er noget med at TV2 ikke sender i "ægte" 16:9?
Af Mr.V
Er der nogen der kan dele erfaringer mht retention og burn-ins?
Og erfaringer med kobling til PC? Her må I gerne være ret præcise, hvilke kabler, hvad I bruger den til - personligt kunne jeg tænke mig at vide hvordan hhv. film(især deres undertekster) og diverse spil ser ud på et VGA kabel. Men alt input ville være rart!
Af Phil
Hej,
Jeg er ny bruger her og har også haft kig på 42" PX80 da det kan købes billigt. Det eneste jeg er bekymret for er at det ikke er fuldt HD, hvad er jeres holdning til det?
Senest rettet af Phil 06 maj 2008, 10:20, rettet i alt 1 gang.
Af chico
Hej!

Jeg har set beslag i jem og fix til kr. 199,- med vip - op til 75 kg - ved ikke om de findes i alle butikker!
Af Kammersgaard
Så fik jeg bestilt mit 37" PX80. Skal afhente det på fredag i Buddinge Radio og TV.. Det bliver sgu godt.
Nogen der kan anbefale et godt vægophæng til billige penge? Det skal være fast montering - har ikke brug for at dreje og vende det eller tilte det.
Af rasmusDoh
Phil skrev:Hej,
Jeg er ny bruger her og har også haft kig på 42" PX80 da det kan købes billigt. Det eneste jeg er bekymret for er at det ikke er fuldt HD, hvad er jeres holdning til det?
Det er et super fjernsyn - med virkelig høj billede kvalitet.

Sådan som jeg har forstået det, skal man enten sidde meget meget tæt på (indenfor én meter) eller have en kæmpe skærm (over 60") før Full HD kan betale sig.
Af Kammersgaard
rasmusDoh skrev:lenasmil og kammersgaard -> Jeg har selv købt det vægbeslag lenasmil linker til (http://www.av-cables.dk/vaegbeslag/vaeg ... ag_37_63_1 661_da.html)

Det holder tv'et tilpas langt inde til væggen, og så er det jo billigt :) Det kan i sagtens købe!
Du har selv et 37" PX80?

Et andet, generelt spørgsmål vedrørende TV'et og køb af HDMI-kabler.
Jeg har på AV-cables.dk fundet nogle forskellige HDMI-kabler som jeg har tænkt på at købe..

http://www.av-cables.dk/hdmi_kabel/hdmi ... 56_da.html
Helt almindeligt HDMI-kabel, men der står det kun understøtter 720p.

Skal jeg vælge
http://www.av-cables.dk/hdmi_kabel/hdmi ... 22_da.html
i stedet ? Det er meget dyrere, men understøtter så også 1080p.

Min eneste HD-kilde er en PS3 - her skal der spilles diverse PS3-spil samt ses BluRay igennem. Hvilket kabel skal jeg købe?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 13