Debat af Smart TV, herunder platforme, apps, forbundne hjem og tjenester.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Du skal ikke forvente en opdatering. Ja V10 er gammel, der er ikke vedligehold på den mere, sidste patch opdatering var i Februar 2023.
Jeg havde en extern Android TV med V10 som fik V12 for over et år siden.
Nye Samsung og LG får opdateringer, externe Android TV bokse har fået opdatering, men ikke ældre Android TVer.
Det må være producenten der afgør om der skal udsendes opdateringer.
anders234 skrev: 03 apr 2025, 19:44 Ok troede bare det var ideen med at købe et Google TV at de blev opdateret i modsætning til de andre styresystemer fra evt Samsung og lg
Eksakt, det er jo det argument mange ofte fremfører.

Som tidligere nævnt i andre debattråde så er der flere ulemper ved at få et Google TV/Android styresystem. Det chipsæt som trækker styresystemet bliver hurtigt forældet og mister pusten og er ofte ikke kompatibelt med de nyeste versioner af Google TV/Android. Det skyldes at nyere chipsæt har fået helt ny arkitektur og nye instruktionssæt som fungerer bedst med det seneste udgaver at styresystemet...eller omvendt.
Kører man stadig videre med et 'ældre chipsæt' og et nyere styresystem så bliver det nemt trægt og langsomt. Eller endu værre: man får ikke flere opgraderinger eller sikkerhedsopdateringer i et styresystem der er langt mere sårbart og oftere mål for ondsindede hackere.

Må sige at LG og Samsung gør det rigtige ved at bevare eget styresystem, som ikke kræver de nyeste og kraftigere chipsæt. Man kan sige at et TV's styresystem slet ikke behøver at være så avanceret og skal fylde adskillige gigabytes. Når de opgraderer deres styresystemer så er det som oftest finjusteringer og optimeringer der er tale om.

Vil alle dage fraråde at man køber tv med Google TV, men herinde er de fleste ligeglade fordi de alligevel udskifter tv'et efter få år og elsker at være med på det nyeste hele tiden....underforstået at de udskifter tv med kortere intervaller end den gennemsnitlige tv-ejer - ligesom de også anvender flere penge på køb af tv end gennemsnitsbrugeren.

Købte selv nuværende TV i sommeren 2018 for 9.995 (vejl pris var ca 27-28K) og indtil videre har det per måned kostet mig kr 123 (over cirka 81 måneder). Sælger jeg det for f.eks. 2.000 i år og køber nyt til 10.000 igen så har det koster mig lidt under 100 kr pr måned. Styresystemet i mit Panasonic tv er vel blevet opdateret 1-2 gange vil jeg tro. Til orientering har jeg et nyere Apple TV 4K (2'nd Gen) til at håndtere streaming tjenester og det spiller rigtigt fint.
IT-Bruger skrev: 04 apr 2025, 03:51
anders234 skrev: 03 apr 2025, 19:44 Ok troede bare det var ideen med at købe et Google TV at de blev opdateret i modsætning til de andre styresystemer fra evt Samsung og lg
Som tidligere nævnt i andre debattråde så er der flere ulemper ved at få et Google TV/Android styresystem. Det chipsæt som trækker styresystemet bliver hurtigt forældet og mister pusten og er ofte ikke kompatibelt med de nyeste versioner af Google TV/Android. Det skyldes at nyere chipsæt har fået helt ny arkitektur og nye instruktionssæt som fungerer bedst med det seneste udgaver at styresystemet...eller omvendt.

...

Købte selv nuværende TV i sommeren 2018 for 9.995 (vejl pris var ca 27-28K) og indtil videre har det per måned kostet mig kr 123 (over cirka 81 måneder). Sælger jeg det for f.eks. 2.000 i år og køber nyt til 10.000 igen så har det koster mig lidt under 100 kr pr måned. Styresystemet i mit Panasonic tv er vel blevet opdateret 1-2 gange vil jeg tro.
SoC'en i dit Panasonic TV er den samme som i Android TV og Google TV; MediaTek.
Rasmus Larsen skrev: 04 apr 2025, 07:01 SoC'en i dit Panasonic TV er den samme som i Android TV og Google TV; MediaTek.
Det er det sikkert, hvis du refererer til mit nuværende Panasonic FX780 og et eller flere specifikke Android/Google TV.

Det er vel også nærliggende at ydelsen og flowet i styresystemet er vidt forskelligt hvis samme MediaTek chipsæt skal drive Pana's eget styresystem kontra et langt mere krævende Google TV, hvor Pana's er langt mere simpelt og spartansk udført.
Det er først når et chipsæt skal trække Google TV der kræves langt højere regnekraft. Apple sørger altid for at bestykke deres enheder med overordentligt kraftige chipsæt og derfor altid vil føles snappy i mange år.

Chipsæt samt kompilering og optimering af software er afgørende for at at user interface føles hurtigt uden tøven. Tag feks Tesla som med egen simpel men gennemført software og UI ligger foran stort set alle andre bilproducenters styresystem og spiller max - at jeg ikke bryder mig om kvalitetsniveauet og samlekvaliteten på Teslas mekaniske del er noget helt andet.
Der der kan ske er at ældre versioner kan blive for gamle til understøttelse af App's.
Udbyderne er vil selvfølgelig gerne, men de ældre OS har ikke nødvendigvis "kræfter" til at håndtere de opdateringer der kommer til diverse App's det vil kræve nyere OS. Der kan gå en tid, men det vil ske. TV2 Play f.eks har kunne bruge Android 7, men nu i er det minimum Version 8.