Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af PETRU
Hej.
Er noget filmfolie på LG 43nano81 som skal fjernes?
in hvert fald skerm billedet er elendig og lignet ikke med den som ses i butikerne :(
Brugeravatar
Af Radiomanden
Indstillingen ud af kassen er ikke til at regne med, heller ikke hos forhandlerne, de gør ofte ikke noget ud af det, eller det er indstillet så der er alt for meget pang på.
Af JornH
Det kan vel ses om der er folie på, men nye TVs skal vel indstilles, da jeg købte nyt TV fik jeg den leveret og indstillet…
Brugeravatar
Af Radiomanden
Ja som skrevet ud af kassen indstilling kan ikke bruges til noget, man skal bruge noget tid på at få det indstillet som det skal.
Af JornH
Mit nye TV kalibrers automatisk hvergang den tændes, men køber man feks. en LG vil jeg anbefale at købe den et sted og lade dem indstille TVet, selv om det kan koste noget, er det jo kun engangs udgift, eller man skal kende nogen eller selv være istand til at indstille dem…
Brugeravatar
Af Radiomanden
Panasonic Auto kalibrering.? Forklar nærmere. det må være med hjælp fra CalMan kalibreringssoftwaren.

Den indstilling som Elgiganten/Power kan lave, vil jeg vove at påstå man kan gøre lige så godt selv.
Af JornH
Men OP topic starter kan nok ikke når han skriver her…

På mit TV skrives hvergang der bliver kalibreret, men forhanderen sagde man bare skulle svare ja til det, men det går bare automatisk…
Brugeravatar
Af Radiomanden
Når det er indstillet en gang, så er der jo ikke behov for andet.
Hvilken billedprofil mon PETRU bruger Moviemaker er er et godt udgangspunkt.
Af HrJensen1
Trådstarter har ikke specificeret hvordan det ikke ser ud som i butikkerne - om det er pga farverne, om det hakker, eller er grynet. Trådstarter skriver bare, at det ikke ser godt ud.

Så inden det bliver udspecificeret, er der vist ikke nogen grund til at kaste om sig med kalibrering mig her, og kalibrering mig der.
Brugeravatar
Af Radiomanden
At det ikke ser godt ud må der en årsag til, det kunne jo være en helt tosset billedprofil, eller andet vedrørende billedet.
Af Supergris
JornH skrev: 02 apr 2025, 09:56 Mit nye TV kalibrers automatisk hvergang den tændes, men køber man feks. en LG vil jeg anbefale at købe den et sted og lade dem indstille TVet, selv om det kan koste noget, er det jo kun engangs udgift, eller man skal kende nogen eller selv være istand til at indstille dem…
Jeg vil også mægtig gerne høre mere om den auto-kalibrering, men er nu ret sikker på, der er noget, du har misforstået.

LG TV eller ej, er det begrænset hvor meget, der kan hentes ved en egentlig kalibrering, men det afhænger meget af modellen, desuden giver det ikke meget mening at ofre et par tusinde kroner på et TV, der måske koster 6000 kr.
Det vigtigste er, at man roder lidt med de forskellige profiler og indstillinger, gerne suppleret med lidt inspiration fra nettet, hvor den pågældende model er blevet testet, f.eks. her på siden.
Nogle ønsker endda ikke en billedkvalitet, der ligger tæt på standarden, dog vil jeg mene det ofte er et spørgsmål om tilvænning, men det må være op til den enkelte, så længe man er klar over, at et TV meget sjældent står godt direkte pakket ud af kassen...
Af JornH
Her i dag den sidste par gange jeg har tændt for TVet, har den ikke skrevet noget om det, men det plejer at stå der men kun i ca. 1 sekund, jeg tror det har noget med lyset i stuen at gøre, da den er indstillet til at ændre lyset om man ser TV nat eller dag…
Brugeravatar
Af Radiomanden
ja, nogen TVer har en føler som registrer hvor meget lys der er og indstiller billedet derefter. Havde det på et TV, men den føler blev deaktiveret.
Af Supergris
Lyssensoren har blot til funktion, at indstille lys og kontrast efter omgivelserne, og har intet med autokalibrering at gøre.
Personligt slår jeg det altid fra, da jeg ikke synes, det virker efter min smag...