Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Blæseren genere mig slet ikke. Det er jo bare airflow. Men den der buzzing high pitch lyd er vanvittig irriterende selv ved headphones. Ændre sig ift billedet, men er der konstant. Forstår det ikke. Ommer er det ihvertfald.

Dog ingen udfald eller nedbrud i selve spillet. Den overopheder eller stopper i det mindste ikke.
Måske kan/bør jeg vente på den nye 2025 generation, men jeg kigger på S90-versionen for at se, om jeg skal springe på et godt tilbud, da mor gamle Sony A1 OLED pludseligt døde (nok kapacitor i strømforsyningen...)

Men jeg kan se, at der også er en GQ65S90-serie - hvad er det mon for en variant? Import...???
afkdk skrev: 02 maj 2025, 21:07Men jeg kan se, at der også er en GQ65S90-serie - hvad er det mon for en variant? Import...???
GQ er tysk distribution, altså modeller solgt til tyske distributører, men det præcis samme skærme som i Norden. Måske de også sælges i Østrig og lign.

Så ja, hvis man finder Samsungs TV-skærme med GQ hos danske forhandlere, så er det parallelimport.
Nu er 2025-modellerne fra Samsung landet i danske butikker, så jeg tænkte at tage et indledende kig på WOLED kontra QD-OLED i S90F og S85F.

Med udgangspunkt i modellerne hos de store danske autoriserede forhandlere:
48" S90F = TQ48S90FAEXXC = WOLED
55" S90F = TQ55S90FAEXXC = WOLED
65" S90F = TQ65S90FATXXC = QD-OLED
77" S90F = TQ77S90FAEXXC = WOLED
83" S90F = TQ83S90FAEXXC = WOLED

Altså FAT er QD-OLED. FAE er WOLED. Så ligesom sidste års 65" S90D er kun 65" S90F med QD-OLED panel.

55" S85F = TQ55S85FAUXXC
65" S85F = TQ65S85FAEXXC
77" S85F = TQ77S85FAEXXC
83" S85F = TQ83S85FAEXXC

FAE er igen WOLED, men hvad er FAU? Det har vi ikke kunnet identificere endnu. Det er muligt, at det er QD-OLED, idet S85F også findes som QD-OLED i USA i 55" (og 65"), men det kan endnu ikke be/afkræftes. I må meget gerne byde ind, hvis I hører noget.

S95F er altid QD-OLED i 55-77" uanset land og butikskæde, mens 83" S95F altid er WOLED. 48" er også altid WOLED uanset modelserie.

Pas på med anmeldelser fra USA og andre regioner, da der kan være forskelle i WOLED og QD-OLED ift. Norden. Rtings tester f.eks. 65" S85F som er QD-OLED. I Danmark er 65" S85F WOLED.
KimKaos skrev: 06 jun 2025, 10:05 Deres panellotteri er på grænsen til svindel og viser at det var et fornuftigt valg at sige farvel til Samsung og goddag til LG
Specielt da de faktisk direkte adspurgt, ikke kom med et korrekt svar, som en bruger herinde dokumenterede.

Om det er et fornuftigt valg at holde sig fra mærket, kommer vel helt an på, om man vælger sin elektronik ud fra etiske spørgsmål, eller hvad det er, man får for pengene?

Hvis dette er tilfældet, så er der vel også for mange grunde til at holde sig fra TCL, Hisense og andre kinesiske mærker, på samme måde som mange ikke længere ønsker en Tesla...
Supergris skrev: 07 jun 2025, 00:41
KimKaos skrev: 06 jun 2025, 10:05 Deres panellotteri er på grænsen til svindel og viser at det var et fornuftigt valg at sige farvel til Samsung og goddag til LG
Specielt da de faktisk direkte adspurgt, ikke kom med et korrekt svar, som en bruger herinde dokumenterede.

Om det er et fornuftigt valg at holde sig fra mærket, kommer vel helt an på, om man vælger sin elektronik ud fra etiske spørgsmål, eller hvad det er, man får for pengene?

Hvis dette er tilfældet, så er der vel også for mange grunde til at holde sig fra TCL, Hisense og andre kinesiske mærker, på samme måde som mange ikke længere ønsker en Tesla...
Får man meget ud fra Samsung OLED frem for LG ?

Det kommer vel an på hvad man forventer af skærmene., men at spille med åbne kort og være ærlig, kommer man længst med...

Apropos Tesla så er deres Model 3 EV stadig en af de mest energieffektive biler i segmentet (Km/kWh) selvom mængden af konkurrenter fra især Kina er øget betragteligt i disse år.

Apropos konkurrenter til LG OLED paneler, så må vi vel snart se TCL"s CSOT paneler i tv skærme ?

https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?sub ... 1747295743

Det lader vente på sig TCL ?

Dér er kinesernes udvikling af forskellig mærker af elbiler på et meget hurtigere niveau..
Jeg overvejer at købe et Samsung TV 75-77" enten 2024 eller 2025 model, men bliver lidt bekymret når jeg læser om panellotteriet.

Som 'almindelig' TV bruger hvor jeg bare ser nyheder, sport, og film, har det så den store betydning? Som jeg læser det har de hver især sine fordele og ulemper, men er i tvivl om det overhovedet er noget der er vigtigt for mig?