Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af SEOMaster
I morgen er jeg så heldig at få mit Panasonic X10Y, og man hører så meget med man skal "køre" billedet til de første 200 timer. F.eks. så man ikke får logo'er fra f.eks. TV3 siddende i skærmen, og burn-in osv. hvis man er på den samme kanal 12 timer i træk dag ud og dag ind.

Er der nogle retningslinier jeg bør være opmærksom på. Jeg er nemlig helt ny på dette punkt.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det kunne du have fundet ved at søge lidt i forum. Det har været oppe og vende så sent som i denne weekend.

Bare benyt de indstillinger vi fandt frem til i testen af skærmen.
Af SEOMaster
yakken skrev:Det kunne du have fundet ved at søge lidt i forum. Det har været oppe og vende så sent som i denne weekend.

Bare benyt de indstillinger vi fandt frem til i testen af skærmen.
My bad - søger på det så, tænkte slet ikke over det. Sorry =)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
... nu har jeg jo ødelagt overraskelsen ved at fortælle, at du bare skal bruge vores indstillinger 8)
Af SEOMaster
yakken skrev:Yes sir.
Thx man - vil da lige læse den så, så jeg kan komme ordentlig i gang 8)

Men altså ingen indkøringsfase?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nix. Fuld skrue derudaf. Du kan jo undlade at falde i søvn med Windows desktop på skærmen i de første 200 timer...
Af SEOMaster
yakken skrev:Nix. Fuld skrue derudaf. Du kan jo undlade at falde i søvn med Windows desktop på skærmen i de første 200 timer...
I will :D .. takker for hurtig support! - er der en receiver og højttalere du kan anbefale til en omgang ps3 gaming og blu ray film? jeg er ikke total fanatiker på dette område, så en pris på 7k +/- ville være ok.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Der må jeg nok komme til kort. Jeg er skør med B&O, så jeg har ikke rigtigt læst op på min HIFI-lektie. Jeg vil foreslå dig at kigge over til vores søsterside www.hifi4all.dk og spørge de kompetente HIFI-entusiaster derinde.
Af KuntaKinte
yakken skrev:Nix. Fuld skrue derudaf. Du kan jo undlade at falde i søvn med Windows desktop på skærmen i de første 200 timer...
Jeg tror det var på recordere.dk jeg så et indlæg om der har lavet en fil man kunne downloade og brænde på en DVD. Den skulle man så køre de første 24 timer. Det skulle hjælpe, så skærmen er mindre sårbar de første 200 timer.

Er det noget du vil anbefale eller fraråde, hvis det er noget du kender til?

Jeg spørger, fordi jeg står lige foran at skulle købe en plasmaskærm.
Men jeg har en kone på barsel der til tider sætter vores datter til at se Teletubbies og en søn på knap 6 år der ser en masse Ben10 og spiller Wii.
Jeg frygter at Tinky Winky eller en anden figur brænder fast og leder efter hvor gærdet er lavest.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er spild af tid og strøm. Vi har tidligere bragt en artikel om burn-in på plasma-TV, hvor vi også linkede til den tråd, men på de nye Pana og på Pioneers TV, så er der ikke noget at bekymre sig for. Vi har ikke hørt om burn-in på disse TV endnu.

På visse af LG og Samsungs skærme kan der være lidt retention, men det er ikke noget jeg ville rende ud og spilde 200 timers hvid skærm på. Hvis du ser varieret indhold (selv teletubbies bevæger sig vel ;) ), så er der ikke noget der skulle give problemer. Men på disse modeller ville jeg måske lige tjekke skærmen med et helt hvidt billede en gang hver 3.-4. time eller noget i den stil, hvis ungerne spiller Wii hele dagen.
Af SEOMaster
Jeg fik heller aldrig burn-in på mit Panasonic, så det var nice. Selvom jeg ofte faldt i søvn på sofaen og vågnede midt om natten, så var der aldrig burn-in a logoer osv. :D det var sgu nogle fede TV. Jeg har lige smidt mit til skrot for en måned siden. Det var lidt vemodigt.
Af PeterD
SEOMaster skrev: 26 feb 2025, 22:54 Jeg fik heller aldrig burn-in på mit Panasonic, så det var nice. Selvom jeg ofte faldt i søvn på sofaen og vågnede midt om natten, så var der aldrig burn-in a logoer osv. :D det var sgu nogle fede TV. Jeg har lige smidt mit til skrot for en måned siden. Det var lidt vemodigt.
Gode tv til fornuftige penge især til sidst i forløbet.

Lå de ikke på et 42" til 3800 kr og 50" omkring 4500 kr til sidst. ?

OLED er bedre ja, men hvornår ryger prisen derned som ovenstående og med samme holdbarhed efter 10-12 år?

Fint at de laver nye opdateringer og bedre paneler på OLED men prisen stiger hver gang når nyeste generation præsenteres.