Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Niklas Høvring
Hej Flatpanels forum,

Jeg har købt mig et brugt Sony AF8 65" OLED TV og koblet en Google Chromecast 4k til HDMI indgang 2.

Under opsætningen af TV'et har jeg fundet frem til jeres test af selvsamme model og fulgt jeres indstillinger med hensyn til kalibrering af billede.

Derefter fandt jeg en menu der gav valgmuligheder omkring opløsning, der var per default valgt Full HD 1080p med 60Hz, men vil gerne køre Ultra HD 4k når nu man har muligheden i skærmen. Dog er hurtigste frekvens i 4k 'kun' 30Hz, og jeg vil høre forumet til om det er lyder korrekt eller om der et sted er en begrænsning jeg har overset (Google boks, kabel, indgang, TV eller andet)?

Jeg har læst indlægget omkring Hz og kan forstå at LCD paneler ofte kører med forhøjet frekvens for at modvirker slør, og måske er 30Hz derfor ikke anset som lavt for en OLED skærm, men jeg ved det ikke og ønsker derfor at lære mere.

Mange tak for alle de gode artikler og forum indlæg.
Vedhæftede filer
IMG_2278.jpg
IMG_2278.jpg (2.02 MiB) Vist 3366 gange
Brugeravatar
Af Radiomanden
Når det er EU og andre 220V/50 lande, så passer 60 Hz ikke, der burde være en 4K 50, det ser der så tilsyneladende ikke ud til at være, men der er en 4K 25 som passer til 50 Hz, så brug den. med 30/60 vil der være Motion Judder.
Underligt at der mangler de muligheder, har dem alle på mine enheder, Google TV, Nokia 8000 og Shield.
Af bulk
Prøv lige hdmi port 3 eller 4 , der sku da gerne komme 4k frem med mere end 30Hz

det er vist port 3 og 4 der har højere Hz ... port 1 og 2 har vist maks 30Hz i 4K
Brugeravatar
Af Radiomanden
Det har ingen betydning på mit TV hvilken en der bruges, om det så har på SONY vides ikke.
Af bulk
Radiomanden skrev: 29 jan 2025, 12:21 Det har ingen betydning på mit TV hvilken en der bruges, om det så har på SONY vides ikke.
Har du et Sony tv ? eller er dit et Panasonic som der står på din profil.

Det har det altså så på Sony tv'et. Der er det ikke det samme på alle 4 hdmi indgange : )

hdmi 1&2 er maks 4k i 30Hz er det ikke ? du skal bruge hdmi 3&4 for at komme højere i Hz. Måske jeg tager fejl og radiomanden har ret at alle hdmi porte understøtter 4K i 60Hz. Måske det dit hdmi kabel det er galt med. Siden du ikk kan vælge mere end 4K i 30Hz.
Brugeravatar
Af Naiera
Radiomanden skrev: 29 jan 2025, 12:01 Når det er EU og andre 220V/50 lande, så passer 60 Hz ikke, der burde være en 4K 50, det ser der så tilsyneladende ikke ud til at være, men der er en 4K 25 som passer til 50 Hz, så brug den.
:s :s :s :s :s :s :s :s
Brugeravatar
Af Radiomanden
Hvordan ser du indhold når der ikke er automatisk tilpasning, 30/60 Hz eller 25/50 Hz.? herhjemme/EU er det 50 Hz der bruges.
Af bulk
TIL RADIOMANDEN
Jeg har rodet lidt med menu'erne på mit Sony tv, kunne selvfølgelig ikke finde det hdmi oversigt. Så muligvis husker jeg forkert, prøvede så min Nvidia shield og der var det jeg tænkte på ved opsætning af opløsning/Hz , Jeg får alle mulige mærkelige jeg kan sætte den til. Men det er nu engang et "valg" man kan sætte den på. Der er os noget med 59,xxxx.

Burde en google chromecast 4K kunne vise 4K med mere end 24/30Hz ??

På mit gamle Sony skal jeg vist ind på hdmi setup og sætte den til enchanced mener jeg... men det er os et gammelt tv efterhånden. Det er kun 2 ud af mine 4 der kan vise i 50/60Hz i 4K ... de 2 andre kan kun vise 4K i op til 30Hz.
Brugeravatar
Af Radiomanden
Android/Google TV Streamere uanset fabrikat kan vise alle, 24, 25,30, 60, 59,994, 29,97, 23,98 Hz i, 2160 og i 1080.
Begrænsning ligger i den enhed de tilsluttes, det samme gælder HDR og Dolby Vision.
Hej alle,

Har vidst glemt at slå notifikationer til når der kom svar på mit indlæg, tak for alle forslagene.

Jeg vil prøve at rode i det med HDMI indgangene og se om det har en betydning, fandt følgende beskrevet i test artiklen herinde tilbage fra 2018:

“Husk i øvrigt, at man for at bruge HDR på de to HDR-kompatible HDMI-indgange, skal skifte HDMI-portens indstilling til "HDMI Forbedret". Det er stadig en smule nærigt kun at inkludere 2 stk. 60 Hz 4K kompatible indgange (indgang 2 og 3), når både LG og Samsung kan præstere 4 stk.”

Jeg synes dog ikke at kunne finde den menu til at slå “HDMI forbedret til” - nogle der kan guide?

Tak!
Brugeravatar
Af Radiomanden
Det er både godt og skidt med notifikationer, de er lang tid om at komme igennem, der kan gå flere timer.
Af bulk
Niklas Høvring skrev: 29 jan 2025, 21:15
Jeg synes dog ikke at kunne finde den menu til at slå “HDMI forbedret til” - nogle der kan guide?

Tak!
Den kan også være kringlet at finde, på mit xf9005 skal man også som på dit ind og vælge det. Jeg vælger min hdmi indgang på tv'et Så trykker på HOME på fjernbetjenningen så går jeg helt op i toppen til højre på tandhjulet INDSTILLINGER så vælger jeg VISNING AF TV og vælger så EXTERNE INDGANGE så det den nederste der hedder HDMI signal format og så på forbedret format 4K 60p noget 10bit og tal.
Godaften Radiomanden og bulk,

Tak for svar.
Det lykkedes mig at finde indstillingen til at slå “HDMI forbedret til”, det kan åbenbart være gældende for indgang 2 og 3 på mit TV.

Efter jeg ændrede den indstilling var det muligt at vælge 4k 60Hz, og det kan godt mærkes.

Tak til alle.
Brugeravatar
Af Radiomanden
Det er 50 Hz der skal bruges til TV kanaler og meget andet indhold på streaming.