Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

JonasJonas skrev: 27 nov 2024, 14:20
Rasmus Larsen skrev: 20 nov 2024, 18:31 Denne tråd er aktuel igen pga. Black Friday. Her sælges S90D med både WOLED og QD-OLED panel. Med de nuværende tilbud, så er det 65-tommeren der er QD-OLED. De andre størrelser er WOLED.

Se Black Friday-listen: https://www.flatpanels.dk/blackfriday2024.php

Hej Rasmus! Super arbejde herinde. Jeg har lige snakket med samsung kundeservice og får lidt andre meldinger.... jeg har det på skrift at 77" modellen også kommer med et QD panel?
Tænker i har ret godt styr på det herinde, men måske jeg har fået fat i en kundeservice medarbejder der ikke var helt up to date haha? :D
77" S90D findes også med QD-OLED panel, men det er ikke den udgave, der sælges i Danmark/Norden.

Dette afsløres af ...DAE*** = WOLED eller ...DAT*** = QD-OLED i modelnavnet, som angivet i første indlæg.

Du kan se, at når f.eks. Power sælger 77" S90D, så har den modelnummer TQ77S90DAEXXC, altså WOLED (https://www.power.dk/tv-og-lyd/tv/samsu ... flatpanels). Det samme fremgår af Samsungs danske side: https://www.samsung.com/dk/tvs/oled-tv/ ... s90daexxc/

PS: Det nytter ikke noget at spørge producenterne om panellotteri. Det kommer du ikke til at få et ærligt svar på. Det er simpelthen ikke i deres interesse at erkende det, hvilket Samsung da heller ikke direkte har villet erkende over for Flatpanels (og andre medier).
TBC skrev: 28 nov 2024, 05:40
JonasJonas skrev: 27 nov 2024, 14:20
Rasmus Larsen skrev: 20 nov 2024, 18:31 Denne tråd er aktuel igen pga. Black Friday. Her sælges S90D med både WOLED og QD-OLED panel. Med de nuværende tilbud, så er det 65-tommeren der er QD-OLED. De andre størrelser er WOLED.

Se Black Friday-listen: https://www.flatpanels.dk/blackfriday2024.php

Hej Rasmus! Super arbejde herinde. Jeg har lige snakket med samsung kundeservice og får lidt andre meldinger.... jeg har det på skrift at 77" modellen også kommer med et QD panel?
Tænker i har ret godt styr på det herinde, men måske jeg har fået fat i en kundeservice medarbejder der ikke var helt up to date haha? :D
Den er god nok. QD-OLED paneler laves i 55 til 77 tommer. Sidste år var det i starten faktisk kun 77", hvor man kunne være sikker på at få et Gen2 QD-OLED panel i S90C-varianterne (altså de forskellige modeller under S95C), da man i starten opbrugte de Gen1 paneler, man havde til rådighed i 55 og 65 tommer, før S90C-varianterne begyndte at komme med Gen2 paneler. Men man kunne netop være sikker på 77 tommer, da der slet ikke blev produceret 77" i Gen1, kun i Gen2. I år tror jeg, det er lidt det samme mønster, bare på alle størrelserne (55-77"). I år er Gen3 paneler introduceret, og de findes primært i de nyeste modeller som S95D, mens S90D-modellerne stadig kan risikere at bruge Gen2 paneler.

Der var særligt stor og vigtig forskel på Gen1 og Gen2, da man ændrede markant på sub-pixel layoutets tendens til colorfringing, som var helt enormt generende på Gen1 panelerne. Med Gen2 panelerne ændrede Samsung sub-pixel layoutet til en mere rektangulær form, hvilket reducerede colorfringing markant. Colorfringing problemet var så udtalt, at det i Gen1 direkte diskvalificerede et køb for mig på tidspunktet, mens jeg senere hoppede på QD-OLED med Gen2. I år er det i praksis primært lysstyrken, der forbedres med Gen3, til gavn for mere punchy specular highlights i HDR.
Jonas taler konkret om 77" S90D. Den sælges med WOLED panel i Norden.
Rasmus Larsen skrev: 28 nov 2024, 05:56Jonas taler konkret om 77" S90D. Den sælges med WOLED panel i Norden.
Wow, det er godt nok sløjt og en total 180 grader i forhold til sidste år hvor 77" var den eneste størrelse hvor man kunne vide sig 100% sikker på seneste Generation QD-OLED panel. Det er simpelthen ikke i orden at Samsung gør det så usikkert og gør det nødvendigt at man skal læse til tider skjulte udvidede serienummere for at kunne vide sig sikker på hvad man får. Det er ris til egen røv at de laver den slags lotteri - Det hører INGEN steder hjemme

Gad vide om det overhovedet produceres endnu, jævnfør
https://www.google.com/search?q=%22TQ77 ... s-wiz-serp
vs
https://www.google.com/search?q=%22TQ77 ... s-wiz-serp
...Stor stor forskel i antal hits!

(Jeg har allerede småredigeret min foranstående tekst, så den matcher realiteterne)
I USA har de 77" S90D med QD-OLED panel, i hvert fald i nogle tilfælde.

Kigger med hos f.eks. på Amazon USA, så er det QN77S90DAFXZA, der sælges. QN = USA. DAF er i USA svarende til Europas DAT, altså med QD-OLED panel.

I Australien skal man kigge efter DAW for at få QD-OLED, i Kina J, i Mellemøsten og Afrika U, i Latinamerika G, P eller F, i Sydafrika K og i Rusland og Ukraine U. Såfremt nogle af disse parallelimporteres til Danmark, så kan man være heldig at få QD-OLED, men jeg kan ikke umiddelbart se, at der cirkulerer parallelimporterede udgaver af Samsung S90D i Danmark.

I alle regioner findes 77" S90D også som DAE, altså WOLED. WOLED er altid E.
OPDATERING D. 23. Januar 2025: Se bort fra Samsungs meddelelser, hvor de tilkendegiver, at S90D 77 tommer er et QD-OLED, da fysiske test bekræfter, at det er et WOLED-panel de bruger i modellen til Danmark.

‐--------------‐-----------------------------------
Gammel besked fra 18. januar 2025:
Jeg har nu for femte gang været i kontakt med Samsungs kundeservice på Whatsapp. De bekræfter igen, at modellen Samsung TQ77S90DAEXXC faktisk er et QD-OLED-panel.

Samsung oplyser også, at hvis man er stødt på oplysninger om, at det er et WOLED-panel, er den information forkert. TQ77S90DAEXXC bruger QD-OLED-teknologien til sin skærm.

Jeg har vedhæftet screenshot af min korrespondance med Samsungs kundeservice. Jeg har både skrevet på dansk og engelsk, fordi man ikke ved, om hvem der svarer. De tager selvfølgelig forbehold for, at deres svar er maskineoversat, når det er engelsk talende personale. Det ændrer dog ikke på, at de fastholder, at TQ77S90DAEXXC er QD-oled.
Vedhæftede filer
Screenshot_20250118_115432_WhatsApp.jpg
Screenshot_20250118_115432_WhatsApp.jpg (493.37 KiB) Vist 2496 gange
Screenshot_20250118_114909_WhatsApp.jpg
Screenshot_20250118_114909_WhatsApp.jpg (457.62 KiB) Vist 2496 gange
Screenshot_20250118_114829_WhatsApp.jpg
Screenshot_20250118_114829_WhatsApp.jpg (454.66 KiB) Vist 2496 gange
Screenshot_20250118_114819_WhatsApp.jpg
Screenshot_20250118_114819_WhatsApp.jpg (460.83 KiB) Vist 2496 gange
Screenshot_20250118_114706_WhatsApp.jpg
Screenshot_20250118_114706_WhatsApp.jpg (441.98 KiB) Vist 2496 gange
Senest rettet af HejsaOle 23 jan 2025, 09:19, rettet i alt 1 gang.
Så er det bekræftet, hvilket er godt.

PS. Hvorfor kan producenterne ikke bare skrive det i manualen hvilken panel der er tale om på den pågældende købte model.

Hvorfor skal det overhovedet være en gætteleg/ hemmelighedskræmmeri overfor forbrugeren ??

Useriøst.
henrik.yde skrev: 18 jan 2025, 16:39 Bekræftet ? Det eneste der er bekræftet er da at Samsung er fulde af løgn.
Hej Henrik. Hvad gør, at du stadig tvivler på Samsung så meget, når de har bekræftet det er QD-Oled? Deres svar udelukker jo ikke, at andre modeller ikke kan være Woled, men den model, jeg har spurgt om, fastholder de er QD-Oled.

Min tanke er, at Samsung nok ikke direkte vil lyve, da det vil skade deres omdømme ekstremt meget og slet ikke i overensstemmelse med god forretningsskik. Samsung er jo ikke en lille aktør på markedet.

Den eneste måde, der vil være tilbage nu er en fysisk prøve.

Jeg kan lige nu ikke gøre andet end at have tillid til, at Samsung taler sandt om den specifikke model, jeg har spurgt ind til. Det er 5 forskellige personer fra kundeservice, der oplyser det samme, og jeg tror ikke, at Samsungs strategi er at lyve sig frem.
Hej HejsaOle, jeg har mistet tilliden til produkter fra Samsung pga deres "panellotteri", som man iøvrigt også har set ved deres LCD TV, kunderne vidste ikke om de fik et TV med IPS panel, eller med VA panel. Og de bliver åbenbart ved med deres rod. Det er rent bondefangeri.
https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?sub ... 1709722254
henrik.yde skrev: 18 jan 2025, 22:03 Hej HejsaOle, jeg har mistet tilliden til produkter fra Samsung pga deres "panellotteri", som man iøvrigt også har set ved deres LCD TV, kunderne vidste ikke om de fik et TV med IPS panel, eller med VA panel. Og de bliver åbenbart ved med deres rod. Det er rent bondefangeri.
https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?sub ... 1709722254
Så useriøst firma.

Ærgeligt at butikkerne ikke gør mere for at advare kunderne, men så længe de får solgt nogle skærme er alle glade og dem som står tilbage med aben er forbrugeren.

En sag for Operation X eller Kontant ?

https://dk.trustpilot.com/review/www.samsung.com/dk
Kæft det er ikke bare ringe, det er totalt respektløst i forhold til den almindelige kunde og på det nærmeste bondefangeri. Hvis der så oven i købet "sidder" en chatrobot og giver urigtige oplysninger, så er det altså mere end almindelig tæt på at være en sag for Operation X eller Kontant, hvilket politikken egentligt har fortjent!