Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Til den Reciver du har er der ikke noget specielt, det bedste der kan fås fra den er DTS MA HD.
Der stilles ikke de store krav.
ARC kom vist sammen med HDMI 1.4 tilbage i 2014, men nogle bruger ældre kabler med gamle standarder, dog vil nogle af de allerældste potentielt rende ind i problemer.
Selvom de anvendte enheder understøtter ARC, kan det alligevel godt drille i nogle sammenhænge, hvor visse modeller ikke arbejder sammen optimalt...
Radiomanden skrev: 06 jan 2025, 14:47 Til den Reciver du har er der ikke noget specielt, det bedste der kan fås fra den er DTS MA HD.
Eller Dolby TrueHD, hvor begge er lossless formater, men det er der ingen af streamingtjenesterne, der benytter.
Ved gaming kan der også udnyttes ukomprimeret lyd, hvor det kræver at begge enheder understøtter eARC...
Det er da rigtigt, men har man BDer så kan man få den rigtige gode lyd fra dem med de formater.
mortenjensen skrev: 06 jan 2025, 14:34 Lige til HDMI-kabel-standarden: Hvad skal det som minimum være, for at der kan transporteres lyd? Er der krav om HEC/HEAC - eller skulle et hvilket som helst hdmi-kabel i dag kunne klare opgaven?
Hvis du kigger tidligere i tråden, så er der (allerede) et link der giver svar på dine spørgsmål:

https://www.flatpanels.dk/fokusartikel. ... 1533287054
Ja, jeg har en mistanke til HDMI kablet inde i væggen. Hvis det er af ældre dato, så understøtter det ikke ARC. Skemaet er iøvrigt fundet her på Flatpanels.
Vedhæftede filer
hdmi21features.jpg
hdmi21features.jpg (116.4 KiB) Vist 2367 gange
Så er der lidt nyt: Indlægget ovenfor af Supergris omkring opsætningen i Marantz ledte mig frem til en indstilling under Video/HDMI setup/HDMI control, hvor der skal vælges "on".
Det gør nu, at der i Samsungs indstillinger under Lyd/Lydoutput pludselig er en NR1603(HDMI) tilgængelig.
DOG afspilles der ingen lyd på Marantz! Der sker følgende, når jeg vælger dette lydoutput:
- Marantz skifter til Direct TV.
- Samsung fjernbetjeningen kontrollerer volume på Marantz + slukker Marantz sammen med TV.
- men der er ingen lyd på receiver-højtalerne :).

Så alt opfører sig, som det skal - der er bare ingen lyd.

Kan jeg have overset en lille ting?

mvh
Morten
Jeg havde samme problem med min marantz sr5005 og mit meget nyere sony oled.
Det er hverken kablet, tv’et eller recieveren, men derimod fordi at tv’et understøtter earc og reciveren kun arc.
På mit tv skulle jeg slå dolby digital + fra, så det kun sendte alm. dolby digital ud.