Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Har du valgt at det er HDMI ARC lyden skal komme til Reciver og ikke Toslink, det er jo helt afgørende.
Så kan det hele styres fra ATV via CEC.
mortenjensen skrev: 02 jan 2025, 22:48 Tak for input igen: Det er præcis sådan, de er forbundet nu. Men når jeg afspiller TV på Samsungs eget styresystem, kan jeg ikke flytte lyden fra tv-højtalerne til Marantz. Så spørgsmålet er:
- er den Monitor ARC out-port på Marantz kun designet til at sende lyd.
- er der en indstilling på tv'et, jeg har overset.

Til det sidste: Samsung kan registrere, at der er et input fra en enhed i dens hdmi2. Når jeg går ind under indstillinger på den, kan jeg ikke vælge, at den i stedet for at modtage input skal sende lyd.

Den tror, det er en input-enhed - og ikke en lyd-out.

Skal den i en anden port på tv'et, der kan sende lyd ud?

Morten
Det er tilsluttet korrekt, du skal dog nok ændre noget i opsætning. Se i manualen, fra side 149 til 155, og fra side 231 til 232.
mortenjensen skrev: 02 jan 2025, 22:48 Så spørgsmålet er:
- er den Monitor ARC out-port på Marantz kun designet til at sende lyd.
Det spørgsmål er nemt at besvare, da det ikke er en mulighed!
ARC står for "Audio Return Channel", altså udelukkende ment som en måde at sende lyden tilbage fra TVet gennem det HDMI-kabel, der benyttes til at sende video den anden vej.
I dette tilfælde understøtter receiveren så ikke 4K, hvilket gør, du er bedre tjent med at tilslutte dine enheder direkte til TVet, som du selv er inde på, alligevel udfører et HDMI-kabel mellem TV og receiver flere opgaver, da det kan benyttes til at sende lyd i højere kvalitet end Toslink tilbage til din receiver, og den anden vej sørger det for OSD (On Screen Display) på den tilsluttede skærm, hvilket giver en bedre oplevelse, når der skal tilgås indstillinger mm., fremfor at skulle nøjes med receiverens som regel meget begrænsede display...
Tak for svar. Så jeg har følgende opsætning:
- ATV direkte i TV.
- HDMI-kabling mellem TV og receiver.
- Vælger "receiver" til sound output på TV.

Lige nu virker det ikke. Hvad kan gøre tricket?
- Hvilken hdmi-port skal bruges på receiveren? ARC-monitor out (som nu) eller en af de almindelige hdmi-indgange?
- Er det afgørende hvilken hdmi-port, der bruges på tv'et? Lige nu hdmi2.

Gad virkelig godt knække nøden frem for at skulle bruge optisk kabling og komprimeret lyd :).

Morten
Der skal på begge enheder bruges ARC porten, da det jo ellers ikke vil virke. ARC er jo netop til det formål, som også forsøgt forklaret dig.
Det er også sådan TV og receiver er forbundet nu: receiver arc-out monitor + tv e-arc. Det virker så sådan, at der kan sendes billede til TV men ikke lyd til receiver.

Så mit spørgsmål er, om der gives en indstilling, der tillader dette (jeg har ikke kunnet finde den) - eller om der vil kunne gøres med et optisk kabel.

Morten
Prøver igen, HDMI fra ATV til TV, og HDMI fra TV til Marantz i monitor out, så kommer fjernsynslyden ud via Marantz.
[/quote]

Desværre ikke. Det er præcis sådan, det er sat op. Så spørgsmålet er, om receiveren er for gammel til at kunne modtage lyd i dens arc-hdmi-port fra et tv.

Morten
Det er modellen op fra den jeg har, og min er sat op til at modtage lyd fra TVet ARC på dens ARC Monitor Port.
Så fik jeg fundet manualen online til receiveren (Marantz nr1603). Så det BURDE kunne lade sig gøre. HDMI-kablet burde være nyt nok, siden det kan sende HD-signal fra reciever til tv.

Så problemet må ligge i tv-opsætningen - eller i hdmi-kablet.
Her følger to screen-dumbs, der viser min opsætning:
- Expert settings: e-arc er slået til + Digital output Audio er på auto.
- MEN i Sound Output får jeg kun mulighed for at vælte TV Speaker og Receiver-optical og bluetooth. Præcis her mangler jeg så Receiver-arc.

Hvad kan det skyldes?
Vedhæftede filer
Skærmbillede 2025-01-03 kl. 21.21.55.png
Skærmbillede 2025-01-03 kl. 21.21.55.png (1.14 MiB) Vist 2118 gange
Skærmbillede 2025-01-03 kl. 21.21.46.png
Skærmbillede 2025-01-03 kl. 21.21.46.png (1.29 MiB) Vist 2118 gange
Skærmbillede 2025-01-03 kl. 20.54.58.png
Skærmbillede 2025-01-03 kl. 20.54.58.png (311.35 KiB) Vist 2118 gange
Som det er vist på øverste tegning, så er forbindelsen med HDMI fra TVet ARC Out til Reciver ARC In, Det er den der er mærket Monitor.
Det er jo sådan, at udover at sende lyd og billede fra Reciver hvor de enkelte enheder er tilsluttet, så er det også muligt at sende lyden fra TV til Reciver via Audio Return Channel (ARC), således at TV lyden også kan sendes ud til Reciveren.
Vi kommer tættere og tættere på en løsning, jeg tror at der skal prøves forskellige indstillinger på TVets lydudgange, prøv evt. at sætte digital output på "pass-through". Prøv også de forskellige HDMI udgange på Tvet, der er vist 3 ialt. Prøv også med andre kabler hvis muligt. Og et sidste forsøg kunne være at nulstille Receiver og/eller TV.