Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Hi folks
Jeg har lige købt nyt 4K-fjernsyn til et hjemmebiograf-setup omkring en Marantz NR1603-receiver. Indtil nu har jeg kørt alt via et Apple-tv med hdmi ind i Marantz'en og derfra et hdmi til TV. Den gamle Marantz-receiver kan dog ikke håndtere 4K. Så pt. får jeg kun HD.
Men er det ikke rigtig forstået, at jeg kan løse problemet med et andet setup, sådan at jeg kobler Apple-tv'et direkte til fjernsynet og kabler fjernsynet til receiveren med et optisk kabel, lidt indstillingsændringer og så vupti :)? Apple-tv' er 4K og fjernsyn og receiver har optiske udgange.
Lidt en skam at pensionere den gamle Marantz, der leverer laaaaangt bedre lyd med 5.1-højtalerne end fjernsynet selv :).
mvh
Morten
mortenjensen skrev: 2. jan 2025, 19:38 Hi folks
Jeg har lige købt nyt 4K-fjernsyn til et hjemmebiograf-setup omkring en Marantz NR1603-receiver. Indtil nu har jeg kørt alt via et Apple-tv med hdmi ind i Marantz'en og derfra et hdmi til TV. Den gamle Marantz-receiver kan dog ikke håndtere 4K. Så pt. får jeg kun HD.
Men er det ikke rigtig forstået, at jeg kan løse problemet med et andet setup, sådan at jeg kobler Apple-tv'et direkte til fjernsynet og kabler fjernsynet til receiveren med et optisk kabel, lidt indstillingsændringer og så vupti :)? Apple-tv' er 4K og fjernsyn og receiver har optiske udgange.
Lidt en skam at pensionere den gamle Marantz, der leverer laaaaangt bedre lyd med 5.1-højtalerne end fjernsynet selv :).
mvh
Morten
Tilslut ATV direkte til TV via HDMI, og tilslut også Marantz til HDMI i TV. HDMI giver bedre lyd end toslink (optisk). Hvilket TV har du købt ??
Se evt. skemaet i denne her artikel:
https://www.flatpanels.dk/fokusartikel. ... 1533287054
Senest rettet af henrik.yde 2. jan 2025, 20:07, rettet i alt 1 gang.
Det skal jo være ARC porten, for at der kan komme signal til Reciveren fra TVet.
Tak for svar!
- mit TV er et Samsung qled med e-arc (https://www.power.dk/tv-og-lyd/tv/samsu ... tq50q67dbu).
- men desværre kan den gamle Marantz ikke håndtere lyd downstream. Dens arc-out-port kan kun sende lyd, ikke modtage. Det mener jeg i alle fald. Jeg kan ikke se, hvor jeg kan ændre dette i Marantz' interface. Lige nu er TV og Marantz koblet der (og ATV i Marantz), men hvis jeg går på en app på TV'et selv, så får jeg lyden ud i de indbyggede højtalere. I TV'ets software kan jeg ikke søge Marantz frem heller. Jeg få mulighed for at vælte optisk port i stedet.

Det vil jo klart være det nemmeste for mig, hvis jeg bare kan flytte ATV over i TV'et frem for i Marantz'en. Men ikke sikker på, at Marantz kan håndtere lyd den vej.

Link til Marantz' produktside: https://www.marantz.com/en-us/product/a ... qe35wHz-Bz

Tager jeg fejl her?

Morten
Du skal ind i menuen på Reciveren og vælge hvorfra den skal hente TV lyden, der kan vælges mellem Toslink og HDMI.
Det ser desværre ikke ud til, at der er en sådan option. Når jeg går ind i Marantz' opsætningsmenu, gives der ikke mulighed for at vælge noget specifikt for dens arc-port.

Det er som om, den er designet til kun at kunne få signal ind i en af dens 6 hdmi-porte og derfra sende lyd til højtalere og billede til TV.

Morten
Min er fra 2012. Er din en senere opdateret version?
Hvis ikke, kan du så evt. prøve at beskrive, hvor du gør det?
I min Setup Menu har jeg:
- Audio
- Video
- Inputs
- Speakers
- Network
- General
- Setup Assistant.

Er det under en af dem?

Et andet vigtigt spørgsmål: I hvilket stik sidder hdmi-kablet fra tv'et? Mit sidder pt. i arc-out. Måske det skal flyttes til en af de normale hdmi-indgange?

Morten
mortenjensen skrev: 2. jan 2025, 21:01 Tak for svar!
- mit TV er et Samsung qled med e-arc (https://www.power.dk/tv-og-lyd/tv/samsu ... tq50q67dbu).
- men desværre kan den gamle Marantz ikke håndtere lyd downstream. Dens arc-out-port kan kun sende lyd, ikke modtage. Det mener jeg i alle fald. Jeg kan ikke se, hvor jeg kan ændre dette i Marantz' interface. Lige nu er TV og Marantz koblet der (og ATV i Marantz), men hvis jeg går på en app på TV'et selv, så får jeg lyden ud i de indbyggede højtalere. I TV'ets software kan jeg ikke søge Marantz frem heller. Jeg få mulighed for at vælte optisk port i stedet.

Det vil jo klart være det nemmeste for mig, hvis jeg bare kan flytte ATV over i TV'et frem for i Marantz'en. Men ikke sikker på, at Marantz kan håndtere lyd den vej.

Link til Marantz' produktside: https://www.marantz.com/en-us/product/a ... qe35wHz-Bz

Tager jeg fejl her?

Morten
Prøver igen, HDMI fra ATV til TV, og HDMI fra TV til Marantz i monitor out, så kommer fjernsynslyden ud via Marantz.
Vedhæftede filer
Marantz NR1603.jpeg
Marantz NR1603.jpeg (348.27 KiB) Vist 2998 gange
Det er under input, du skal bruge Monitor ARC porten, det er det den er til.
Tak for input igen: Det er præcis sådan, de er forbundet nu. Men når jeg afspiller TV på Samsungs eget styresystem, kan jeg ikke flytte lyden fra tv-højtalerne til Marantz. Så spørgsmålet er:
- er den Monitor ARC out-port på Marantz kun designet til at sende lyd.
- er der en indstilling på tv'et, jeg har overset.

Til det sidste: Samsung kan registrere, at der er et input fra en enhed i dens hdmi2. Når jeg går ind under indstillinger på den, kan jeg ikke vælge, at den i stedet for at modtage input skal sende lyd.

Den tror, det er en input-enhed - og ikke en lyd-out.

Skal den i en anden port på tv'et, der kan sende lyd ud?

Morten