Til al snak om Apple TV - Apple's medieboks til tv-skærmen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Rasmus Larsen skrev: 12 nov 2024, 07:56 Meget enig i dine punkter omkring forbedring af softwaren. tvOS er en super platform, men der er stadig mange oplagte forbedringsmuligheder.

Og så er der selvfølgelig hardwaren, hvor potentialet også er rigtig stort. Jeg håber først og fremmest på 120Hz support i næste boks. Jeg tror, at folk vil opleve det som en meget mere flydende brugeroplevelse, særligt under afspilning af 24fps film/serier, da HDMI-outputtet jo så ikke længere behøver at ændres til 24Hz.
Efter min lille utilfredshed med ATV, sad jeg lige og rodede med TVapp på Macbook og fandt ud af at brugerfladen og oversigt er markant bedre end TVapp på ATV. Den er markant tættere på som jeg gerne vil have det på TVOS. Jeg synes bare det er uoverskueligt på ATV og man scroller og scroller uden at få et ordentligt overblik.
Så jeg er lidt i tænkeboksen, prøver lidt forskellige løsninger med Airplay på Mac, men fungere ikke helt som jeg havde håbet på. Jeg havde håbet at ATV overtog selve afspilningen i stedet for afspilning på Mac med airplay overførsel. Jeg ved man kan med Apple Music app hvor ATV overtager afspilningen også musicvideoer, Fordi Apple Music app har en funktion der kan kontrollere andre højtalere og TV. Men sådan fungere det ikke med film på TVapp, der bliver det trådløst overført.
Så der er nye opgaver til Apple.

Så kom jeg til at tænke på også i forbindelse med nye macudgivelser om jeg skulle skifte ATV ud med den nye Mac Mini. Det er måske spild og overkill at bruge sådan en god maskine med masser af arbejdspotentiale.....men er selvfølgelig bedre spillemaskine end ATV.
Men Jeg har ingen erfaring med at bruge desktop computer som TV medieboks.

Så ryger ideen i at styre det hele med TV fjernbetjening.
Så jeg hælder stadig mest til ATV.

Kender I ulemper og fordele i at bruge en Mac mini i stedet for ATV? udover markant prisforskel. Mac Mini er også allerede faldet i pris med 450 kr.
Som udgangspunkt er Mac mini ikke god som streamingboks. Den mangler match af billedfrekvens og dynamikområde, og det er hvis man overhovedet får 4K HDR (og Atmos-lyd) igennem, for det kræver typisk streamingtjenesternes apps. Dem findes der ikke mange af til macOS.

Til spilbrug og andre formål synes jeg dog Mac mini er stadigt mere spændende løsning til TV'et. Hvis spilmarkedet tager fart på macOS inden for de næste par år, så regner jeg med at teste lidt.
disqus_Cr1DFvT0xq skrev: 16 nov 2024, 06:12Så jeg er lidt i tænkeboksen, prøver lidt forskellige løsninger med Airplay på Mac, men fungere ikke helt som jeg havde håbet på. Jeg havde håbet at ATV overtog selve afspilningen i stedet for afspilning på Mac med airplay overførsel.
Hvis du alligevel har siddet og fundet ting frem på Mac'en, kan du jo bare tilføje dem din kø, så er de klar til afspilning på ATV.
lunddal skrev: 16 nov 2024, 09:03
Hvis du alligevel har siddet og fundet ting frem på Mac'en, kan du jo bare tilføje dem din kø, så er de klar til afspilning på ATV.
Tak for forslag. Men misforståelse nok pga dårlig udtryk fra min side.

Når man trykker på airplay ikonet I Macbook TVapp og vælger ATV, så bliver billede og lyd sendt trådløst til ATV. Det ved jeg fordi når man lukker Macbook så afbrydes afspilningen. Det er altså Macbook som fungere som afspiller.
Jeg havde håbet de samme funktioner som Music app har, hvor man også kan vælge i Airplay ikonet "skift til" ATV. Som gør at ATV bliver afspilleren og Mac fungere lidt som en "fjernbetjening".
Scenariet er kun for Apple TV+ og Apple Music streamingtjenesterne og ikke for egne filer.

Jeg ved ikke om det gav mening for dig :) Og hvis ikke er det lige meget det er ikke et problem for mig, det er bare en manglende funktion i TVapp som Music App har.
lunddal skrev: 16 nov 2024, 12:27 Jeg misforstod ikke. Jeg foreslog bare en metode til at få det, du har fundet på Mac'en til at blive afspillet på ATV.
:) ha, jeg troede du misforstod mig, men i virkeligheden har jeg misforstået dig. Jeg ved hvad du mener nu.

Ja det er rigtigt at man kan sætte det i kø på Mac på den måde og så efterfølgende hoppe over på ATV. Det er da en løsning, men ikke en løsning jeg ville bruge. Der er to skridt for meget i den løsning til en enkelt film. Men er jo en fin løsning til at lave en plan kø til en række af film og serier. På den anden måde skulle filmen man vælger på Mac afspilles direkte på ATV når man trykker uden at man skal trykke rundt på Atv efterfølgende.
Men stadig havde jeg ikke tænkt over eller opdaget din metode. Og da den funktion jeg snakker om ikke findes endnu, kan det da godt være jeg skulle prøve din metode for at se om det er noget der fungere for mig. Men jeg tror det ikke. Det er to skridt frem for bedre overblik på Mac og et skridt tilbage ved afspilningen fordi man skal trykke rundt på ATV.
Rasmus Larsen skrev: 16 nov 2024, 08:54 for det kræver typisk streamingtjenesternes apps. Dem findes der ikke mange af til macOS.
Ja jeg lægger mærke til at på Mac TVApp kan man kun se Apple TV Channels og ikke de andre 3. part app streaming tjenester. Så må de jo melde sig ind i Apple TV Channels klubben. Men jeg har også kun abonnement på Apple TV+. Jeg synes det er det eneste jeg gider.
Er jeg den eneste der for nyligt er begyndt at opleve YouTube søgefelt halter og stammer efter en YouTube software opdatering?
Det er lige en tand under søgefeltet når man scroller på historik og/eller forslået søgeord.
Jeg har prøvet at geninstallere Youtube. Men uden held.

Jeg synes bare Youtube bliver dårligere og dårligere for hver opdatering.

Men kunne være rart at høre om der er flere eller om jeg er alene, så tager jeg den derfra.

Appversion er 4.50.01
Senest rettet af disqus_Cr1DFvT0xq 18 nov 2024, 13:10, rettet i alt 4 gange.
Jeg oplever, at YouTube appen er helt kørt af sporet, særligt YouTube Kids sektionen. Det startede med, at man ikke kunne scrolle i listerne uden at ryge frem og tilbage vilkårligt. Dernæst kunne man ofte ikke starte videoen (som om at den ikke fik lukket forrige video korrekt).

Jeg ser rigtig mange klager på reddit og andre fora, så jeg tror det ikke det hjælper noget at geninstallere eller fejlfinde. Problemerne ligger i YouTubes ende.
kabri skrev: 18 nov 2024, 11:58 Ja vi har jo hørt det før men stadig en interessant tanke, hvad ville i forvente af en tv skærm fra apple? hvad ville få jer til at købe den?
Altså først og fremmest ville jeg forvente, at den får en meget kraftfuld chip så den bliver langtidsholdbar, og kan supportere mange års udvikling indenfor nye apps. Jokeren ville nok være om chippen i sig selv vil kunne udskiftes/opgraderes uden skærmen skal udskiftes. Samsung prøvede det jo engang med One Connect-boks, men det gik ikke så glat.

Jeg kan ikke forestille mig, at det bliver mindre end OLED på skærmteknologi. OLED TV-paneler er allerede "tandem" eller endnu mere. Deres interesse i microLED har jeg længe set som en potentiel kandidat til en TV-skærm. Ikke som moduler, der skal samles, men som en integreret microLED-skærm uden samlinger. Det vil kræve nyt produktionsudstyr hos f.eks. TSMC, der i teorien vil kune producere microLED-skærme ligesom de producerer chips på store silicium-plader. Så kan man begynde at tale om ægte 8K (8K OLED er også ægte 8K).

Hele platform har de jo i tvOS, så der skal være noget eksklusivt ift. bare at sætte Apple TV 4K til en OLED-skærm. Det må vel blive skærmteknologi, chip og måske fuldintegration med kamera og Siri. Jeg ville også forvente, at en TV-skærm fra Apple kører "always-on" standby, så den tænder så snart man trykker på fjernbetjeningen.
Apropos chip, så overgår M4 Max (i Macbook Pro) nu Nvidia GeForce RTX 4070, RTX 3080 Ti og RTX 4080 laptop på grafikydelse, målt i Blender som tester 'rigtige' scenarier.

En M4 Ultra ville givetvis overgå Nvidias GeForce RTX 4090, men nu kommer der jo efter alt at dømme 5-serie GPU'er fra Nvidia i starten af 2025.

Herfra bliver det nok frem og tilbage mellem Nvidia og Apple, med AMD og Intel på sidelinjen.

Apple’s M4 Max Chip Trails NVIDIA’s RTX 4090 By Nearly 30 Percent In Blender GPU Benchmarks But Outpaces The RTX 4070 and RTX 3080 Ti
Vedhæftede filer
Blender-Results-e1731956365612.jpg
Blender-Results-e1731956365612.jpg (15.62 KiB) Vist 1634 gange
  • 1
  • 57
  • 58
  • 59
  • 60
  • 61
  • 119