Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

IT-Bruger skrev: 23 jul 2024, 16:39
Radiomanden skrev: 23 jul 2024, 10:19 Ja hvis ikke man når der købes et TV ikke gør noget ved indstilling af billedet, så er det jo klart at det ikke er godt. Der er en del der skal indstilles på et TV i dag, og ikke som i CRT tiden hvor der kun var lys, kontrast og farve at stille på.

Har selv kalibreret mit tv til en god all round justering og derefter skruet ekstra op for lysstyrke/kontrast for til sidst at aktivere auto-brightness så det er optimalt til både dag/aften - det fungerer rigtigt godt.
Så har du netop ikke kalibreret, da der er tillagt noget i billedet som ikke er der. Der skal hverken være extra lys eller kontrast, farve eller andet, en korrekt indstilling/kalibrering skal være så billedet vises som det er, hvad enten det er TV Avisen eller en serie/film, da det er produceret med det korrekte forhold mellem lys, kontrast, farve og andet. Altså det skal gengives 1:1. intet lagt til, intet taget væk.
Brugeravatar
Af Morten1
IT-Bruger skrev: 23 jul 2024, 16:39
Radiomanden skrev: 23 jul 2024, 10:19 Ja hvis ikke man når der købes et TV ikke gør noget ved indstilling af billedet, så er det jo klart at det ikke er godt. Der er en del der skal indstilles på et TV i dag, og ikke som i CRT tiden hvor der kun var lys, kontrast og farve at stille på.
Enig, synes også der er alt for mange parametre at tage højde for i billedindstillinger/profiler...udover i tv'ets styresystem.

Har selv kalibreret mit tv til en god all round justering og derefter skruet ekstra op for lysstyrke/kontrast for til sidst at aktivere auto-brightness så det er optimalt til både dag/aften - det fungerer rigtigt godt.
Jeg har læst i anmeldelser at Sony er nogle af dem hvis standard indstillinger skulle være bedst indstillet fra fabrikken.
Bedst indstilling er ikke = korrekt, der skal skrues på det alligevel.
Radiomanden skrev: 23 jul 2024, 16:53 Så har du netop ikke kalibreret, da der er tillagt noget i billedet som ikke er der. Der skal hverken være extra lys eller kontrast, farve eller andet, en korrekt indstilling/kalibrering skal være så billedet vises som det er, hvad enten det er TV Avisen eller en serie/film, da det er produceret med det korrekte forhold mellem lys, kontrast, farve og andet. Altså det skal gengives 1:1. intet lagt til, intet taget væk.
En korrekt kalibrering udføres typisk i et mørkelagt rum, men så bliver billedet bare for mørkt og kan ikke anvendes i de lyse dagtimer.
Som sagt så fungerer det fortrinligt for mig med ovennævnte metode....og jeg indstiller aldrig billedet igen, uanset hvad jeg ser og hvornår på døgnet.
Der er ingen problemer med det uanset om det er lyst eller mørkt udenfor, er er total balance mellem Backlight, lys, kontrast og farve,. der er hverken for lidt eller for meget, der ses aldrig TV i mørke, der er altid lys.
Jeg vil ikke meme du bør skifte TV, gør mig en tjeneste og juster som jeg skrev og se om det ikke er bedre? Jeg bruger selv meget tid og penge på kalibrering men hvis du indstiller som skrevet er du rigtig godt på vej
Ja som jeg skrev den rigtige indstilling af billede er jo det vigtigste på et TV, dårlig indstilling er jo = et dårligt billede.
Af Simmes
Jeg har nu prøvet at kable mit TV med et godt Lan kabel - og forsøgt at følge din guide. Men det bliver kun marginalt bedre. Kan man ikke hyrre en til at se om de kan lave det ?
Af jkn789
lige for at gøre en ting klar. Så er kalibrering og indstille på tv, to forskellige ting, ved en kalibrering bruger man måle udstyr til at få det mest korrekte billede, ud fra vedtaget standarder.
når man indstiller lys og kontrast og andre ting, er det bare en indstilling til hvad man synes bedst om, eller anbefalinger fra andre.
hvis man læser test her på siden, fremgår det også at man kun laver en to punkts kalibrering, da en ti punkts kalibrering skal udføres på den enkelte skærm
her er link til artikel om kalibrering. https://www.flatpanels.dk/fokusartikel. ... 1249652432
Simmes skrev: 23 jul 2024, 19:30 Alternativt fortæl mig hvilket rigtig godt 65 tommer TV jeg skal købe til at se live sport og som kan blive kalibreret ved forhandleren
Er ret sikker på løsningen ikke er et nyt tv - set i lyset af af billedet ser fint ud når du f.eks streamer Netflix. Problemet har højst sandsynligt heller ikke noget at gøre med sport, da den viste ghosting også ses på logoer og anden grafisk illustration i en udsendelse - så det handler heller ikke om noget der er i bevægelse hen over skærmen.

Foreslår du allerførst nulstiller tv'et til fabriksindstilling hvor alle personlige konfigurationer og justeringer slettes inklusiv wifi-opsætning og kanal-konfigurering.
Dernæst gennemgår du en frisk opsætning som da du tændte tv'et for første gang. Husk også at opdatere firmware og Tizen styresystemet manuelt.

Når al software/firmware er opdateret så finjusterer du billedet efter denne fremgangsmetode. Evt skruer du lidt ekstra op for Backlight, hvis du synes billedet er for dystert i dagtimerne.

Vær særlig obs på afsnittet: Motion Settings

Although we disable most motion enhancing functions for most of our tests, you should adjust these to whatever looks best for you. Some settings may need to be adjusted depending on the specific content you're watching.

Motion Interpolation

Although we usually leave these settings disabled during most of our testing, you should adjust the settings in the Picture Clarity Settings menu to your liking, as different people prefer different levels of motion interpolation. If you want to enable motion interpolation, set Picture Clarity to 'Custom,' and adjust the Blur Reduction for content that's 60fps or higher, and the Judder Reduction slider for low frame rate content, like Blu-Ray movies. The LED Clear Motion setting controls the Q70A's Black Frame Insertion feature. Most of these settings will need to be adjusted depending on the specific content you're watching.
Af Simmes
Hej alle tak for jeres input
Nu er tv’et nulstillet og opsætning udført og tv’et kablet med Lan kabel. Præcis samme
Resultat :-(
Måske endda lidt værre :-(
Vedhæftede filer
IMG_0245.png
IMG_0245.png (4.84 MiB) Vist 834 gange