Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#349741
henrik.yde skrev: 14. feb 2023, 16:32
Henrik B. skrev: 14. feb 2023, 14:42
SimonThorsager skrev: 14. feb 2023, 13:25 Jeg har intet imod at skifte fra Samsung, så jeg er åbne for andre mærker.
Jeg har dog altid haft fornemmelsen af, at Philips er et "billigt" mærke, når det kommer til tv. Sådan synes jeg i hvert fald det var engang. Man hører jo nærmest kun om Sony, Samsung og LG.
Er der intet at være bange for ved et Philips tv?
Jeg har tidligere været i branchen, og jeg skal IKKE eje et Philips. Alt for mange fejl på dem - både software og hardware. For meget "kineser-produkt".
De seneste 10 år har jeg haft både Panasonic, Samsung, Sony, og Philips. Og det eneste problem var Samsung med en defekt strømforsyning, der blev byttet.
Dejlig med omfattende erfaring........fra 4 TV. :D
#349742
George1 skrev: 14. feb 2023, 20:59 Korrekt der er enkelte undtagelser hvor den nye Samsung top model havde et ringere billede end den forrige top model primært fordi der pludselig blev sparet på zoner, der er dog ikke så stor forskel på 2021 og 2022 model billedmæssigt men bruger fladen er bedre sat op på 2021 synes jeg.
Men der bliver stadig gjort fremskridt og investeringer i QLED miniled og billedet bliver stadig bedre og bedre, og i 2023 bydes der på endnu flere ægte zoner end de 752 ( så vidt jeg husker) som topmodellen fra 2022 havde, og som mig bekendt har fået de bedste point ever for et (Q)LED ved Rtings. Glæder mig enormt til at se hvad topmodellerne fra QLED miniled kan på billede kvalitet 2023.
OLED billedkvalitet same same good og nok mere spændende med design og tilslutnings muligheder og evt. burn in garanti i 2023.
Det er stadig et LCD-TV. :D
#349746
George1 skrev: 14. feb 2023, 15:34 Supergris
Som sædvanen foreskriver er du helt uenig i mine betragtninger.
Der er stadig væsentligt mere knald på lyset og mange med et meget lyst lokale vil stadig have mere gavn af en top QLED 92 og kan heller ikke forstå du modsiger at køb af et tv ikke har med tv-vaner at gøre, du vil vel ikke anbefale OLED til en der feks bruger NEWS 5 timer om dagen bare for et eksempel.
Vi snakker om NORMALE TV-vaner, IKKE folk der benytter deres TV til alle mulige andre ting eller fortrinsvis ser TV om dagen uden mulighed for at trække gardiner for; der ville et billigt TV gøre det mindst ligeså godt...

Det er i øvrigt stadig muligt at redigere i citaterne (hvilket vil gøre tråden mere overskuelig), hvis det føles nødvendigt at medtage dem...
#349747
Henrik B. skrev: 15. feb 2023, 09:29
henrik.yde skrev: 14. feb 2023, 16:32
Henrik B. skrev: 14. feb 2023, 14:42

Jeg har tidligere været i branchen, og jeg skal IKKE eje et Philips. Alt for mange fejl på dem - både software og hardware. For meget "kineser-produkt".
De seneste 10 år har jeg haft både Panasonic, Samsung, Sony, og Philips. Og det eneste problem var Samsung med en defekt strømforsyning, der blev byttet.
Dejlig med omfattende erfaring........fra 4 TV. :D
Ja, og endnu mere dejligt med en branchekendt "ekspert", vorherrebevares :D :D🤡
#349753
George1 skrev: 14. feb 2023, 15:34
Supergris skrev: 13. feb 2023, 21:41
SimonThorsager skrev: 13. feb 2023, 15:39 Jeg ser gerne at det er et 100Hz tv.
Hvorfor det?
Sikkert noget der hænger fast fra gammel tid, hvor 100 Hz var "the shit", da det doblede frekvensen, så det var nemmere at undgå flimmer; bortset fra det, så vil langt de fleste TV fra mellemklassen og opefter have et panel med 120 Hz opdateringsfrekvens, som især kommer folk, der har en af de nyeste konsoller eller en gamer-PC tilsluttet, til gode.

Med hensyn til hvilket smart-TV der er det smarteste, så er det mere eller mindre en smags- eller vanesag, men med Android er man potentielt bedre sikret med opdateringer i fremtiden, dog mener jeg, hvilket smart-TV et TV er født med, burde stå langt nede på prioriteringslisten, når man kigger på nyt TV, da de i store træk kan det samme, og det kan altid udbygges med et eksternt og bedre system, hvis behovet eller lysten opstår.

At der bliver foreslået OLED her på siden OG andre steder, har ikke noget med andre prioriteter eller TV-vaner at gøre, det er ganske simpelt fordi, de tilbyder den bedste billedkvalitet til priser, som ofte kan findes billigere end hvad tæt på tilsvarende kvalitet koster, hvis man i stedet vælger en LCD-skærm fra eksempelvis Samsung.

Med hensyn til lysstyrke, er det efterhånden slået fast, at OLED har rigelig lys i de fleste situationer, bortset fra vanskelige scener i HDR, som OLED dog ikke er alene om.
Trods det, at de absolutte ej-OLED topmodeller har mere lys at give godt af, er der stadig et stykke vej, til standarden for HDR kan opfyldes.

Hvis man ikke ønsker et billede tæt på standarden, som George1 f.eks. har skrevet, han ikke gør, hvilket forklarer hans forbehold mod OLED, så vil Samsung sikkert være et bedre valg, da der er rigelige muligheder for et overdrevent billede med masser af saft og kraft samt farvelade i overflod, dog kan de sagtens vise et fornuftigt billede, hvis det er det, man ønsker, det er blot et spørgsmål om indstillinger...

Når alt dette er sagt, så er det desværre et ret dårligt tidspunkt dit TV har valgt at stå af på, da januarudsalget er overstået og 2022-modellerne er tæt på at være udsolgt og 2023-modellerne er endnu ikke faldet i pris.
Højst sandsynligt vil den måned, du har lånt et TV, ikke hjælpe det store, da vi som regel skal ind i foråret, før de store prisdrop kan forventes.
Der er ikke umiddelbart nogle modeller, der springer i øjnene, men måske du kan finde et lettere brugt, hvis det er noget, du har mod på...
Supergris
Som sædvanen foreskriver er du helt uenig i mine betragtninger.
Der er stadig væsentligt mere knald på lyset og mange med et meget lyst lokale vil stadig have mere gavn af en top QLED 92 og kan heller ikke forstå du modsiger at køb af et tv ikke har med tv-vaner at gøre, du vil vel ikke anbefale OLED til en der feks bruger NEWS 5 timer om dagen bare for et eksempel.
Nej det ville nok ikke være det bedste scenarie for et OLED, men de fleste der har sådan et behov der, lytter nok nærmere end faktisk kigger på TVet, pånær når der sker noget intressant, som måske er 5-10% af tiden. Hvorfor lade et TV stå og køre på NEWS hele dagen, tænker jeg. Samme news loop hver 30. minut? Nej tak herfra, men til det brug, så er et billigt LCD med god lyd vel at foretrække.

Et LCD TV kan på ingen måde matche et OLED TV til brug om aftenen, hvor de fleste nok bruger deres TV. Høj lysstyrke er ikke vigtig her og gør kun styring af baglys endnu sværre (mere backlight bleed, mere corner glow, mere halo effects, generelt mere af ALT det man ikke gider at se på, når vi snakker LCD i et mørkt rum eller med dæmpet belysning - det er først HER at LCD virkeligt falder igennem og hvor OLED stepper op.

Bruger man primært sit TV om dagen i fuldt dagslys, til at stene på flowtv og NEWS så er man nok ikke i målgruppen for OLED / God billedkvalitet alligevel.

Jeg tror ikke jeg kunne gå tilbage til LCD i stuen, om jeg så fik penge for det men sådan er vi jo så forskellige
#349757
PeterD skrev: 14. feb 2023, 22:12 Køb nu bare det bedste til prisen hvor det Sony du har nævnet stadig er godt eller OLED.

Rtings kan godt lide LCD og modeller og der bliver forsket så meget i LCD med forskellige navne og betegnelser men priserne går så også bare op i top..

Der forskes ved i mange forskellige teknologier: LCD, ægte QLED.

Trenden går så også på mere og mere streaming og så bliver tv pakken overflødig eller flytter over som en App.

Ikke fordi billedet eller funktioner er bedre i en 2023 skærm i forhold til en 2022 skærm.
Præcis Rtings måler og kommer med tørre fakta imodsætning til dette site hvor den personlige mening, i høj grad skinner igennem ved test, fint at der er flere sites man kan benytte hvis man skal investere 10 af de lange eller mere.
#349758
Henrik B. skrev: 14. feb 2023, 14:42
SimonThorsager skrev: 14. feb 2023, 13:25 Jeg har intet imod at skifte fra Samsung, så jeg er åbne for andre mærker.
Jeg har dog altid haft fornemmelsen af, at Philips er et "billigt" mærke, når det kommer til tv. Sådan synes jeg i hvert fald det var engang. Man hører jo nærmest kun om Sony, Samsung og LG.
Er der intet at være bange for ved et Philips tv?
Jeg har tidligere været i branchen, og jeg skal IKKE eje et Philips. Alt for mange fejl på dem - både software og hardware. For meget "kineser-produkt".
Samlekvalitet, software samt øvrig teknologi er helt på højde med LG og Sony. (OLED). Tror du lever lidt i fortiden, med den indstilling. Det er ikke det der bør afholde nogen fra at købe et Philips.

Spørgsmålet kan være om man er tilhænger af Philips tilgang til billedebehandling/ ambientlys.

Dette kan dog altsammen slåes fra, og man står tilbage med et OK apparat. Problemet er så bare at man (måske) har betalt for nogen features man ikke ønsker.
#349759
Supergris skrev: 15. feb 2023, 10:47
George1 skrev: 14. feb 2023, 15:34 Supergris
Som sædvanen foreskriver er du helt uenig i mine betragtninger.
Der er stadig væsentligt mere knald på lyset og mange med et meget lyst lokale vil stadig have mere gavn af en top QLED 92 og kan heller ikke forstå du modsiger at køb af et tv ikke har med tv-vaner at gøre, du vil vel ikke anbefale OLED til en der feks bruger NEWS 5 timer om dagen bare for et eksempel.
Vi snakker om NORMALE TV-vaner, IKKE folk der benytter deres TV til alle mulige andre ting eller fortrinsvis ser TV om dagen uden mulighed for at trække gardiner for; der ville et billigt TV gøre det mindst ligeså godt...

Det er i øvrigt stadig muligt at redigere i citaterne (hvilket vil gøre tråden mere overskuelig), hvis det føles nødvendigt at medtage dem...
Ved godt det er muligt at redigere, men det ødelægger ofte forståelsen, når man gør som dig bare hugger en linje ud af et indlæg, for at angribe.
Du kan absolut ikke sammenligne et billigt LED med en topmodel fra et QLED. Forskellen er meget stor også til brug i lyse rum.
#349761
Pede8000 skrev: 15. feb 2023, 14:21
Henrik B. skrev: 14. feb 2023, 14:42 Jeg har tidligere været i branchen, og jeg skal IKKE eje et Philips. Alt for mange fejl på dem - både software og hardware. For meget "kineser-produkt".
Samlekvalitet, software samt øvrig teknologi er helt på højde med LG og Sony. (OLED). Tror du lever lidt i fortiden, med den indstilling. Det er ikke det der bør afholde nogen fra at købe et Philips.

Spørgsmålet kan være om man er tilhænger af Philips tilgang til billedebehandling/ ambientlys.
Så siger vi det... :D :D

P.S.: Skal heller ikke eje noget fra Samsung. ;)
#349764
Til den rigtige pris er OLED en nobrainer efter min mening.

Hvis ens stue er for lys og man vitterligt sætter pris på at se film mm. om dagen, så køb nogle gardiner!

Du får ikke en optimal oplevelse om du så vælger det lyseste LCD panel der findes... så hvorfor ikke fikse problemet ordentligt?