Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af phn2
Hej.

Idet at boxer skal overtage dvb-t nettet i DK og de formt. skifter til mpeg4 fra mpeg2, er jeg i tvivl om hvilke (om nogen) tunere i div. fladskærmstv understøtter mp4. Er der nogen der kan svare klart på dette?

mvh. Per.
Af jakobnybo
Der er ingen fladskærme der understøtter MPEG-4 med deres tunere.

Fladskærmen skal have indbygget MPEG-4 modul for at kunne modtage og vise dette signal. Det har ikke noget med tunere at gøre. Det er desværre de færreste TV der har et indbygget MPEG-4 modul. Og de koster generelt mere fordi MPEG-4 er relativt dyrt at producere og ikke er så udbredt endnu.

Disse fladskærme, ved jeg har indbygget MPEG-4:

Sony´s topmodeller W og X serien

Loewe Individual Compose

Metz nye modeller (fås i Hifiklubben)
Af teamet
boxer regner med at kunne levere en mpeg4->mpeg2 converter i et CAM modul..
Brugeravatar
Af phn2
Hej.

På Sonys hjemmeside skriver de om w463000 ;"Se free-to-air jordbaseret HD og SD samt kabelbaserede udsendelser med den integrerede MPEG-4 AVC-tuner (modtager også analogt)*
Hvordan er det så lige, at det ikke har noget med en tuner at gøre???

Im confused.

mvh. Per.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
... hold op med at surfe på ekstrabladets hjemmeside. Deres artikler er stupide og har ofte en meget forskruet tilgang til sandheden.

Der er meget få TV der har en MPEG4 tuner indbygget og der er INTET nyt i dette. At fjolserne på Ekstrabladet først har opdaget det nu siger nok mere om dem, end om nogen andre.

Ja, der lukkes for DVB-T og MPEG2 signaler engang i fremtiden, men på det tidspunkt køber du en ekstern tuner, såsom den Samsung boks du allerede nu kan få fra TDC. Det er KUN din tuner som ikke kan bruges på det tidspunkt - din skærm kan sagtens sættes til denne eksterne Samsung boks og derved få glæde af HDTV i fuld opløsning.

Grunden til at vi må nøjes med DVB-T pt. er jo at du stort set ikke kan få HDTV på andre måder end ved at købe et helt specielt abonnement, købe denne specielle dekoderboks og samtidigt betale et årligt kortgebyr for at få lov at modtage kanelerne.

Der er enkelte TV der har et MPEG4 dekoder, såsom Sony X-serien, men da du har købt en D-model, så går jeg ud fra at du ikke havde penge til den model, korrekt? Samtidigt så giver disse indbyggede dekodere dig ikke adgang til de ekstra features som HDTV kan byde på, såsom Video-on-demand mv. Tager du eksempelvis til USA så har ALLE en seperat boks stående ved siden af deres TV for at modtage HDTV, men det betyder ikke at selve skærmen er forældet. Den vil stadig vise et knaldgodt billede, men du kan bare ikke skifte kanal med TV'et fjernbetjening.
Brugeravatar
Af phn2
Men i princippet er et tv uden mpeg4 jo uddateret, ihvertfald hvis man vil undgå flere setopboxe mv. Nu har jeg ikke læst artiklen, men den er åbenbart ikke mere stupid, end den er rigtig...

mvh. Per.

Edit: hvori er det lige at den artikel er stupid (nu har jeg læst den). Ikke fordi jeg har det store tilovers for den avis, men alligevel...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Humlen omkring DVB-T/C/S er jo ikke ny. Det har aldrig været påstået at disse formater kan klare HDTV, så jeg kan ikke se hvorfor et TV er uddateret blot fordi den ikke har sådan en tuner.

Du kan ligeledes argumentere for at et TV med MPEG4 tuner er uddateret fordi det ikke kan klare video-on-demand og sådan kan du blive ved. TV'et kan sagtens vise et HDTV signal, men det kan bare ikke selv dekode det. Husk på at der er andre lande i verden end lige DK og Sony/Samsung/Philips/Pioneer/(indsæt selv) tager nok ikke det helt store hensyn til om DR og resten af banden lige vælger det ene eller det andet format...

Ekstrabladet er vilde med sensationsartikler og hvad rammer danskerne mere end hvis de har spildt deres surt tjente penge på noget der ikke dur om 3 år. Men det er jo ikke tilfældet. TVet har jo også en analog tuner og den virker jo heller ikke om X år. Når man dropper scart-tilslutningerne, så har du heller ikke noget at bruge sådan et stik til osv. osv.
Brugeravatar
Af phn2
Jeg undre mig såmænd bare over at en moderator skriver sådan om andre. Du skulle jo netop få folk til moderere deres anvendelse af sproget. Jeg kunne bare ikke få øje på hverken stupidt eller forskruet tilgang til sandheden i deres artikel.

mvh. Per.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Dette er ikke første gang der udsendes artikler om hvorvidt alle fladskærme er outdatede, spild af penge og hvordan man snydes så vandet driver.

Sidst var det en artikel om hvordan specifikationerne snød forbrugeren på det groveste, hvor det i sagens natur blot var at skribenten ikke havde styr på hvad han skrev om.

Denne artikel gør præcis det samme - den forsøger at skabe sensationer ved at skræmme folk til at tro at de har købt katten i sækken. Disse artikler skader mere end de gavner når langt hovedparten af de folk der rent faktisk render ud og køber avisen, har ligeså lidt begreb om hvordan tingene hænger sammen som skribenten har (de besøger ikke alle flatpanels bagefter). Så står vi tilbage med en flok vrede forbrugere, der har hidset sig op for ingenting.

Du er velkommen til at klistre din egen definition på dette - du har fået min. Læg venligst mærke til at jeg ikke hæfter begrebet på selve skribenten, men på selve artiklen.

Billedteksten i artiklen burde være nok til at sætte spørgsmålstegn ved skribentens forudsætning for at skrive
Der kommer til at være knas med alle fladskærme, der er solgt med DVB-T-tuner, når det analoge signal ophører.
I stedet for at råbe op om disse ligegyldigheder kunne de lave en artikel om hvordan man i stedet bør forholde sig til skiftet fra MPEG2 til MPEG4. Hvilke implikationer det har for den almene bruger (og ejer af et TV med MPEG2), men det er der bare ikke sensation i. Når der kun sættes negativt fokus så har jeg altså ikke så meget til overs for sladderspalten.
Af teamet
Ja, eb har altid kunnet få nogle kunder på skrækscenarier...
Af lennon
Og vi må bare se i øjnene,at vores TV dybest set er en monitor, som bør udbygges med tuner,lyd, hdd,multifjernbetjening osv

Glem drømmerierne om "alt i en kasse" , og som holder i ca 10 år