Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Beckham skrev: 30 jan 2022, 15:47 Med fare for at stikke hånden ned i en hvepserede her...;-) Har altid undret mig over når folk på forummer, ikke kun her, kommer efter en når man udtrykker sin\samme holdning i flere tråde? Man har en holdning og den giver man selvfølgelig til udtryk i de tråde man finder det relevant. Det er vel meget naturligt?
Man kunne måske have mere respekt omkring holdninger, hvis de byggede på personlige erfaringer. Der er også forskel på holdninger og gode råd, eller indlæg der virker som godt gammeldags ondt i rø…
Jeg har fuld forståelse for, at man vælger ud fra personlige behov og præferencer, men derfor behøver man jo ikke, at være bitter over, at der findes noget andet man har fravalgt.
MigSelv skrev: 30 jan 2022, 18:44
George1 skrev: 30 jan 2022, 17:49
MigSelv skrev: 30 jan 2022, 16:44
Hvor og hvordan kan man bidrage med input omkring oled tv, når man ikke har erfaringerne med et oled tv.
Og en del nye erfaringer omkring oled, peger i virkeligheden i retning af, at det måske slet ikke er BI oled lider af. Nye tiltag og konstruktionsændringer har jo vist, at det måske er et varmeproblem. I mange tilfælde opstod det der ligner BI i bunden af oled skærmen, og sjældent omkring kanal logo, i mange modeller var varmeafgivende elektronik placeret i bunden.
Læs for fanden da mit indlæg, hvor jeg svarede på det.
Hermed kopi af indlæg.
Typisk OLED politi kommentarer, det var en oplysning til trådstarter som jo ikke har været på sitet længe og absolut ikke til dig, så bland dig uden om tak.
Har læst stort set alt om OLED, dengang jeg selv påtænkte OLED og har set det ved kammerat , så skulle mene jeg godt kan tillade mig at komme med input, er vel ikke anderledes end folk udtaler sig om Samsung og feks Q90 R uden at eje mærket.
Jeg kan simpelthen ikke finde noget som helst, i det linkede indlæg, hvor der beskrives noget om egen erfaring ved dagligt brug.
Jeg har også læst om alle lcd tv, hvor de samme billedmæssige mangler går igen, og til forskel fra dig, har jeg oplevet det med lcd tv i min hverdag. Du beretter om alle de indlæg du har læst om oled, og ejerskab i vennekreds, men du har som sådan ingen personlig erfaring med oled.
Du kan intet bidrage med omkring oled, andet end noget du engang har læst, måske endda for en del år siden.
Du vil åbenbart ikke forstå, jeg er sgu ikke den første, ej heller den sidste der udtaler mig om noget jeg ikke ejer pt.
Det passer ganske simpelt ikke hvad du skriver, selvfølgelig kan jeg udtale mig om OLED, følger dagligt med i OLEDS udvikling, test /anbefalinger/ bruger erfaringer , da jeg selv så ved jeg, når teknologien er moden til mig og mit behov.
Du behøver da ikke eje et produkt for at udtale dig om det, har set OLED i funktion både privat og ved forhandler, har aldrig benægtet der er et godt billede.
Min holdning ville ikke ændre sig selv om jeg købte et OLED.
MigSelv skrev: 30 jan 2022, 18:52
Beckham skrev: 30 jan 2022, 15:47 Med fare for at stikke hånden ned i en hvepserede her...;-) Har altid undret mig over når folk på forummer, ikke kun her, kommer efter en når man udtrykker sin\samme holdning i flere tråde? Man har en holdning og den giver man selvfølgelig til udtryk i de tråde man finder det relevant. Det er vel meget naturligt?
Man kunne måske have mere respekt omkring holdninger, hvis de byggede på personlige erfaringer. Der er også forskel på holdninger og gode råd, eller indlæg der virker som godt gammeldags ondt i rø…
Jeg har fuld forståelse for, at man vælger ud fra personlige behov og præferencer, men derfor behøver man jo ikke, at være bitter over, at der findes noget andet man har fravalgt.
Der må vi så bare blive enige om at være uenige. Jeg synes sagtens man kan udtale sig om OLED eller anden teknologi selvom man ikke selv ejer det. Det har jeg da også gjort. Har set OLED hos venner\bekendte og i butikker + at der jo er masser af info at finde på nettet. Og især i forhold til burn-in er der jo godt med eksempler at finde bare herinde. Jeg tror bestemt de nye OLED er skærme er stærkere i forhold til at stå imod burn-in, men tror ikke på at vi er "out of the woods" på den front endnu.

Jeg selv er for nylig blevet ejer af et 2021 OLED og har da allerede set image retention. Uden at jeg har styr på alt teknikken, så er det vel et tegn på at reel burn-in stadigvæk er en mulighed\risiko....
George1 skrev: 30 jan 2022, 19:11 Det passer ganske simpelt ikke hvad du skriver, selvfølgelig kan jeg udtale mig om OLED, følger dagligt med i OLEDS udvikling, test /anbefalinger/ bruger erfaringer , da jeg selv så ved jeg, når teknologien er moden til mig og mit behov.

Min holdning ville ikke ændre sig selv om jeg købte et OLED.
Siden du følger med dagligt, så burde du også vide at dit åbenbare brug generelt ikke anbefales til OLED, men til andre folk der har et mere normalt TV-mønster, der er den generelle holdning, at BI ikke længere er en faktor, der skal tages hensyn til, når man er på udkig efter nyt TV.
At du ser TV2 News 6-7 timer dagligt, det er nok de færreste, der gør det, hvis man gør det en gang imellem, så burde det ikke være noget at bekymre sig over.
Jeg er i øvrigt helt enig med MigSelv, at der i mange tilfælde ikke er tale om BI (selvom det ligner), men nærmere en dårlig konstruktion hvor elektronikken bag får for meget varme, som efterhånden burde være rettet...

M.h.t. image retention, så er jeg enig i, at det kan indikere risiko for mulig BI, uanset kan det virke forstyrrende.
Selv har jeg endnu aldrig observeret det på nogen af alle de skærme, jeg efterhånden har testet og brugt mange timer på at kigge på!
Det kunne tyde på, du kører med for stor lysstyrke på din skærm?
Hvilken model drejer det sig om?
lennon skrev: 30 jan 2022, 09:32 Erdinger_ forstår ikke lige hvorfor stressfaktoren skull være værre ved OLED, end ved plasma ? Godt nok er lysintensiteten på et 12 år gammelt plasma nok reduceret synligt , men i dens velmagtsdage forestiller jeg mig at den har været mindst lige så disponeret for burn-in , som dagens OLED. Nåede selv 3 stk plasma inden nuværende OLED . Skiftet fra plasma til OLED er klart den bedste opgradering jeg har foretaget . . .
Jeg har ikke statistik på det, men det er mit klare indtryk, at risikoen for burn-in er langt større på en OLED-skærm, end den nogensinde var på en plasmaskærm. Hvis ikke det er tilfældet, kan det undre, at det fylder så meget i diverse A/V-fora.

Hvis blot man kunne fæstne lid til udsagn som "hvis ikke du havde problemer med plasma, vil du heller ikke have problemer med OLED", ja, så var der ikke noget at bekymre sig om.

Men teknologierne er forskellige. Med plasma kunne man ved at være særligt varsom i starten – i den såkaldte break-in periode – så godt som sikre sig mod, at fænomenet nogensinde skulle opstå.

Modsat er det med OLED, så vidt jeg har forstået, det akkumulerede forbrug over tid, som er udslagsgivende for, om man skulle være så uheldig at opleve burn-in på et tidspunkt.

Man kan derfor aldrig rigtig slappe af, men skal være konstant på vagt. Og det, synes jeg ikke, er en måde at leve på. Jeg vil gerne kunne se fjernsyn på mine egne præmisser. Og hvis OLED ikke er med på den, ja, så må jeg jo beklageligvis vælge noget andet.
Supergris skrev: 30 jan 2022, 14:47 Jeg mener, du har misforstået risikoen for BI.
Det burde ikke være et problem, at du i perioder har et peak-forbrug, der måske over længere tid kunne anses som problematisk!
Risikoen kan opstå, efter hvad jeg har kunnet finde frem til, hvis stillestående emner som logoer og undertekster, dominerer den samlede tid, TVet er tændt, derfor tæller perioder, hvor TVet ikke er tændt ikke med!
Det lyder jo umiddelbart betryggende.

Desværre er der rundt omkring på nettet utallige beskrivelser af anekdotiske erfaringer, som indikerer, at det er knap så sort/hvidt.

Hvis ikke det var tilfældet, ville mange vordende TV-købere som jeg selv ikke være så meget i tvivl.

Det med underteksterne skræmmer mig i øvrigt også (en lille smule). For jeg streamer ganske meget og altid med undertekster – på engelsk :)
Ville ellers ikke svare dig, men når nu du skriver direkte usandheder , du er fyldt med vrøvl , lad venligst være med at skrive at jeg har et dagligt forbrug af News på 6 til 7 timer, Det var trådstarters eksempel, jeg har et forbrug på mellem 2 til 4 timer dagligt News, det fremgår også af mine indlæg, som du påstår at have læst, lad være med at fordreje tingene.

Tillader mig lige at kopiere hvad trådstarter skrev, for det har du åbenbart heller ikke læst.

Jeg må tilstå, at jeg synes, det er ganske absurd, hvis man skal babysitte sit TV og ikke blot kan se det, man gerne vil se, når man gerne vil se det. Mange ser jo reelt de samme få kanaler, for mit eget vedkommende DR1, DR2, TV2News (og så selvfølgelig diverse streaming-tjenester). Er det varieret brug? I dunno.

Og skal man nu pludselig til at være nervøs, når der er valg i Tyskland, valg i USA og valg i Danmark, hvor man i ugevis kan have TV'et indstillet på TV2News i måske 5-6-7 timer dagligt?
Igen:

Hvor svært er det lige at skrue et par grader ned for lyset de første 1-2 måneder i stedet for at køre det MAX op når man køber et tv?

Og...Mht. Burn In. Ja, det kan komme efter XXX antal timer og år, men folk betaler gladeligt og uden at tænke sig synderligt om, 7-8000 kr for en ny mobil hvert 2-3-4 år, når den ikke kan opdatere Apps mere.

Hvis man går op i tv-kiggeri, og et godt billede, finder man også pengene til en ny skærm.
PeterD skrev: 30 jan 2022, 22:23 Igen:

Hvor svært er det lige at skrue et par grader ned for lyset de første 1-2 måneder i stedet for at køre det MAX op når man køber et tv?

Og...Mht. Burn In. Ja, det kan komme efter XXX antal timer og år, men folk betaler gladeligt og uden at tænke sig synderligt om, 7-8000 kr for en ny mobil hvert 2-3-4 år, når den ikke kan opdatere Apps mere.

Hvis man går op i tv-kiggeri, og et godt billede, finder man også pengene til en ny skærm.
Hvem er det, du svarer, Peter?

Som du allerede er blevet fortalt én gang af en anden bruger, er der med OLED ikke noget vundet ved at udvise særlig agtpågivenhed i de første måneder.

Til din sammenligning med mobiltelefoner kan jeg kun trække på smilebåndet. Jeg ved ikke, hvem "folk" er, og hvordan de opfører sig. Men for min egen del kan jeg oplyse, at jeg havde en Nokia trykknap-telefon i 10-15 år og først for et par år siden (nødtvunget) skiftede til en smartphone, fordi det blev nødvendigt med fitness- og parkerings-apps.

Endelig forekommer det mig at være en underlig bagvendt logik, at man som entusiast – efter din opfattelse – skulle være mindre kritisk ift. kvalitet og dermed mere villig til at kaste sine penge i grams.

Om noget burde man som entusiast da stille større krav. Ikke mindre.
edinger skrev: Til din sammenligning med mobiltelefoner kan jeg kun trække på smilebåndet. Jeg ved ikke, hvem "folk" er, og hvordan de opfører sig. Men for min egen del kan jeg oplyse, at jeg havde en Nokia trykknap-telefon i 10-15 år og først for et par år siden (nødtvunget) skiftede til en smartphone, fordi det blev nødvendigt med fitness- og parkerings-apps.
- drikke, spise og et par andre ting er nødvendige i livet...skifte telefonen pga. fitness og parkerings-apps hører IKKE med til kategorien ;-) nu stopper du :-) !!!
edinger skrev: 29 jan 2022, 10:00 Jeg må tilstå, at jeg synes, det er ganske absurd, hvis man skal babysitte sit TV og ikke blot kan se det, man gerne vil se, når man gerne vil se det. Mange ser jo reelt de samme få kanaler, for mit eget vedkommende DR1, DR2, TV2News (og så selvfølgelig diverse streaming-tjenester). Er det varieret brug? I dunno.

Og skal man nu pludselig til at være nervøs, når der er valg i Tyskland, valg i USA og valg i Danmark, hvor man i ugevis kan have TV'et indstillet på TV2News i måske 5-6-7 timer dagligt?

På udenlandske sider kan man læse om folk, som under første bølge af corona var hjemme og havde et voldsomt øget forbrug af nyhedskanaler med deraf følgende burn-in.

Det er anekdotisk bevisførelse, javel. Men det er også det glade vanvid. Forestil dig lige, hvis man under 9/11 udover chokket over selve angrebet havde skullet bekymre sig om, hvorvidt man nu havde haft CNN kørende i for lang tid og derfor hellere måtte holde pause fra nyhedsstrømmen.

Mange bruger TV2News som en slags pauseskærm, og hvis jeg skal være rigtig højstemt, så vil jeg sige, at det er en nedgang i livskvalitet, hvis man radikalt skal til at ændre brugsmønster pga. en umoden teknologi. Det giver simpelthen ikke mening.

Hvis ikke det var for denne ubekendte størrelse (burn-in), hvis reelle omfang, det er svært at få begreb om, så ville jeg ikke tøve med at anskaffe mig en OLED-skærm for at nyde markedet ypperste billedkvalitet helt uden bekymringer.

Lige nu vakler jeg dog mht., om jeg tør at kaste mig ud i sådan en gang russisk roulette.

Dertil kommer spørgsmålet om levetid på disse skærme. "I gamle dage" var det ikke unormalt, at man havde sin skærm i +10 år. Med OLED lyder det som om, at man skal være glad, hvis skærmen holder i fem år. Det, synes jeg også, er ret vildt og temmelig ubæredygtigt. Så det er også et element, som er med i mine overvejelser.
Så er det jo godt du har mange forskellige fjernsynsmodeller at vælge imellem :)
Så kan du sige det er absurd, for dårligt etc... men så lad være med at købe OLED. Jeg hører til en af dem der ikke kan få armene ned over billedkvaliteten og er super glad for det. Jeg havde samme bekymringer som dig og stort set samme brugsmønster, men valgte at hoppe ud i det og heldigvis for det.
Fidoble skrev: 31 jan 2022, 12:34 Så er det jo godt du har mange forskellige fjernsynsmodeller at vælge imellem :)

Så kan du sige det er absurd, for dårligt etc... men så lad være med at købe OLED. Jeg hører til en af dem der ikke kan få armene ned over billedkvaliteten og er super glad for det. Jeg havde samme bekymringer som dig og stort set samme brugsmønster, men valgte at hoppe ud i det og heldigvis for det.
Jeg turde simpelthen ikke at binde an med OLED. Så her til formiddag har jeg fyret en bestilling af på et Sony 65X95J til levering fredag. Så har jeg weekenden til at lege med det.

Jeg håber, jeg bliver tilfreds. Ellers ryger det tilbage til Hi-Fi Klubben 8-)
Tillykke med skærmen, mon ikke du bliver tilfreds, godt valg, når du nu ikke kan slippe bekymringen ang. burn in.
Jeg har mest erfaring med Samsung, men kan se der er gode roser til din skærm også.
Giv gerne feedback på dine oplevelser med skærmen.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 11