Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

edinger skrev: 29 jan 2022, 20:53 Det er nok de færreste, mig selv inklusive, som ser op til 7 timers News dagligt. I så fald kunne jeg godt regne ud, at OLED nok ikke var det mest hensigtsmæssige valg. Nej, vi taler peak-perioder som eksempelvis en valgkamp. Almindeligvis ser jeg under en time News om dagen. Der er sågar dage, hvor jeg slet ikke har TV'et tændt.

Man kan sammenligne det med et OL eller Tour de France, begivenheder hvor det ikke er spor usædvanligt at have sit TV kørende i timevis. Det nytter jo ikke noget, hvis et peak-forbrug ved disse lejligheder, er ensbetydende med (højrisiko for) burn-in, uanset hvordan man så i øvrigt behandler TV'et i årets øvrige 11 måneder.
Jeg mener, du har misforstået risikoen for BI.
Det burde ikke være et problem, at du i perioder har et peak-forbrug, der måske over længere tid kunne anses som problematisk!
Risikoen kan opstå, efter hvad jeg har kunnet finde frem til, hvis stillestående emner som logoer og undertekster, dominerer den samlede tid, TVet er tændt, derfor tæller perioder, hvor TVet ikke er tændt ikke med!
Jeg kender til flere, der har brugt OLED som deciderede monitorer, uden at tage hensyn på nogen måde, hvor der ikke har været antydningen af problemer, hvor vi efterhånden snakker 4 år plus, så intet er givet på forhånd, dog vil panelet ældes med tiden, da der er tale om et organisk af slagsen, hvilket næppe vil blive mærkbart i TVets levetid...
Supergris skrev: 30 jan 2022, 14:34
George1 skrev: 29 jan 2022, 21:18 Og ja absurd, derfor har jeg mange gange sagt at så længe jeg ikke fuldstændig frit, kan se hvad jeg vil og hvor længe så er jeg ikke klar på et OLED.
Det tror jeg, vi efterhånden er nogle, der har forstået, forstår bare ikke hvorfor man altid skal høre dine indvendinger, og dit gamle råd du fik herinde for år tilbage mht. TV2 News, specielt ikke, da det ikke lader til, du har nogen erfaring med OLED-skærme?
Typisk OLED politi kommentarer, det var en oplysning til trådstarter som jo ikke har været på sitet længe og absolut ikke til dig, så bland dig uden om tak.
Har læst stort set alt om OLED, dengang jeg selv påtænkte OLED og har set det ved kammerat , så skulle mene jeg godt kan tillade mig at komme med input, er vel ikke anderledes end folk udtaler sig om Samsung og feks Q90 R uden at eje mærket.
Bare sjovt, man kan finde dine kommentarer vedr. risikoen for BI og TV2 News i stort set samtlige tråde, der omhandler OLED...

I øvrigt intet med "OLED politi" at gøre (man kunne jo fristes til at kalde dig "OLED terrorist" og "Samsung loverboy"!

Jeg har ingen egentlige præferencer eller skjulte hensigter, blot går jeg altid efter det produkt, jeg synes, passer bedst til mine behov, og hvor jeg får mest for pengene!
Nå bliver du ved, Sikke en gang bullshit, Jeg snakker da burn in når det har relevans for diverse trådstartere uanset om det genere dig, selvfølgelig skal man snakke om burn in, når trådstarter spørger om det , mine oplysninger var myntet på trådstarter. Du vil åbenbart være på tværs, magter ikke at høre mere på dig. Tak for bidraget.
Go Søndag
Med fare for at stikke hånden ned i en hvepserede her...;-) Har altid undret mig over når folk på forummer, ikke kun her, kommer efter en når man udtrykker sin\samme holdning i flere tråde? Man har en holdning og den giver man selvfølgelig til udtryk i de tråde man finder det relevant. Det er vel meget naturligt?
Ikke når man ikke bygger sin erfaring på andet end forældet forhåndsviden og formodninger.
En holdning er efter min mening ikke nok til, man behøver "sværte" samtlige tråde til, der omhandler et bestemt emne; i stedet burde det bygge på enten personlige erfaringer eller saglige data, som dog kan være svære at finde, når det drejer sig om emnet "BI" (burn in)...
Rådene til trådstarter er lidt begyndt at tage udgangspunkt i egne behov og ikke trådstarters. Det er udmærket at informere om hvorfor den ene eller den anden teknologi er valgt til eller fra hos jer selv, men prøv at vurdere hvor jeres egne erfaringer passer overens med behovet i første indlæg, så vi undgår for meget af den her personlige bias ift den ene eller anden teknologi.
George1 skrev: 30 jan 2022, 15:36 Nå bliver du ved, Sikke en gang bullshit, Jeg snakker da burn in når det har relevans for diverse trådstartere uanset om det genere dig, selvfølgelig skal man snakke om burn in, når trådstarter spørger om det , mine oplysninger var myntet på trådstarter. Du vil åbenbart være på tværs, magter ikke at høre mere på dig. Tak for bidraget.
Go Søndag
Hvor og hvordan kan man bidrage med input omkring oled tv, når man ikke har erfaringerne med et oled tv.
Og en del nye erfaringer omkring oled, peger i virkeligheden i retning af, at det måske slet ikke er BI oled lider af. Nye tiltag og konstruktionsændringer har jo vist, at det måske er et varmeproblem. I mange tilfælde opstod det der ligner BI i bunden af oled skærmen, og sjældent omkring kanal logo, i mange modeller var varmeafgivende elektronik placeret i bunden.
Hold da op. Det var vist en længere diskussion jeg fik startet.

Prøver lige med mit spørgsmål fra side 1, som vist kom lidt i baggrunden.
Hvilket slags vægbeslag vil i anbefale til OLED? Bruger pt. dette:
https://www.harald-nyborg.dk/stevison-v ... -01x-13-70
Vil det stadig kunne gå an, eller er det mere noget i stil med nedenstående?
https://www.harald-nyborg.dk/stevison-v ... -096-32-70
MigSelv skrev: 30 jan 2022, 16:44
George1 skrev: 30 jan 2022, 15:36 Nå bliver du ved, Sikke en gang bullshit, Jeg snakker da burn in når det har relevans for diverse trådstartere uanset om det genere dig, selvfølgelig skal man snakke om burn in, når trådstarter spørger om det , mine oplysninger var myntet på trådstarter. Du vil åbenbart være på tværs, magter ikke at høre mere på dig. Tak for bidraget.
Go Søndag
Hvor og hvordan kan man bidrage med input omkring oled tv, når man ikke har erfaringerne med et oled tv.
Og en del nye erfaringer omkring oled, peger i virkeligheden i retning af, at det måske slet ikke er BI oled lider af. Nye tiltag og konstruktionsændringer har jo vist, at det måske er et varmeproblem. I mange tilfælde opstod det der ligner BI i bunden af oled skærmen, og sjældent omkring kanal logo, i mange modeller var varmeafgivende elektronik placeret i bunden.
Læs for fanden da mit indlæg, hvor jeg svarede på det.
Hermed kopi af indlæg.
Typisk OLED politi kommentarer, det var en oplysning til trådstarter som jo ikke har været på sitet længe og absolut ikke til dig, så bland dig uden om tak.
Har læst stort set alt om OLED, dengang jeg selv påtænkte OLED og har set det ved kammerat , så skulle mene jeg godt kan tillade mig at komme med input, er vel ikke anderledes end folk udtaler sig om Samsung og feks Q90 R uden at eje mærket.
Supergris skrev: 30 jan 2022, 14:24 EDIT:
Ment som svar til edinger:
"Dertil kommer spørgsmålet om levetid på disse skærme. "I gamle dage" var det ikke unormalt, at man havde sin skærm i +10 år. Med OLED lyder det som om, at man skal være glad, hvis skærmen holder i fem år. Det, synes jeg også, er ret vildt og temmelig ubæredygtigt. Så det er også et element, som er med i mine overvejelser."

Levetiden er efter min erfaring ikke kun blevet nedsat, når det gælder OLED, men TV generelt.
Konkurrencen er blevet så stor, og prisen er afgørende for de fleste, hvilket jeg mener, har medført at byggekvaliteten er dalet...
Tja. Folk skifter vel glædeligt mobilen ud efter 3-4-5år, når der ikke er mere support/opdateringer til modellen og nogle tv-mærker har kondensator eller skærmproblemer, så der holder skærmen alligevel ikke over 4 år
George1 skrev: 30 jan 2022, 17:49
MigSelv skrev: 30 jan 2022, 16:44
Go Søndag
Læs for fanden da mit indlæg, hvor jeg svarede på det.
Hermed kopi af indlæg.
Jeg kan simpelthen ikke finde noget som helst, i det linkede indlæg, hvor der beskrives noget om egen erfaring ved dagligt brug.
Jeg har også læst om alle lcd tv, hvor de samme billedmæssige mangler går igen, og til forskel fra dig, har jeg oplevet det med lcd tv i min hverdag. Du beretter om alle de indlæg du har læst om oled, og ejerskab i vennekreds, men du har som sådan ingen personlig erfaring med oled.
Du kan intet bidrage med omkring oled, andet end noget du engang har læst, måske endda for en del år siden.
YCSMS skrev:Hold da op. Det var vist en længere diskussion jeg fik startet.

Prøver lige med mit spørgsmål fra side 1, som vist kom lidt i baggrunden.
Hvilket slags vægbeslag vil i anbefale til OLED? Bruger pt. dette:
https://www.harald-nyborg.dk/stevison-v ... -01x-13-70
Vil det stadig kunne gå an, eller er det mere noget i stil med nedenstående?
https://www.harald-nyborg.dk/stevison-v ... -096-32-70
Jeg ville nok holde mig fra wire-beslaget. Fix-punktet sidder noget under midten på TV’et og selvom det er tungest i bunden, så er det ikke en optimal måde at hænge det på. Et fast beslag er at foretrække.

Jeg har aldrig set det beslag du linker til før og kan ikke lige umiddelbart vurdere egnetheden. Hvordan monteres det på væg/TV. For mig ser det ud til at du stadig får flyttet monterings-punktet ned under midten på skærmen, og skaber en lidt uheldig placering af tyngdepunktet ift forankringen i væggen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 11