Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Globulus skrev: 09 dec 2021, 12:37
allo skrev: 09 dec 2021, 11:23
Globulus skrev:2 TB er den størrelse, hvor man får mest for pengene
nej, det er tydeligt at man får mest for pengene ved at købe en 4 TB ekstern harddisk

https://www.pricerunner.dk/cl/36/Harddi ... =price_asc

https://www.pricerunner.dk/cl/36/Harddi ... =price_asc
OK, så lad os sige mest for pengene hvis vi siger max 2 TB, som der tidligere blev foreslået og hvis vi skal være helt firkantede.

Jeg er en snob hvad den kategori angår og foretrækker WD My Passport, hvor 4TB starter >700 kr., hvilket kan være lidt i overkanten for de fleste til det formål - ikke blot prisen, men også datamængden. Så jeg foretrækker en højere kvalitet på bekostning af en mindre datamængde.

Selv 1TB er alt for meget, med mindre det blot er for at fylde på med ting man aldrig får set, men jeg vil hellere give 500 kr. for en 2TB WD My Passport end 333 kr. for en Toshiba Canvio Basics 1TB, hvis vi skal holde os til HDD.
Måske skal man se det fra anden vinkel, nu mere plads, nu mere skal scannes, og har med 4TB og mange clips, så tager scanning længere og 1 - 2 TB mindre tid.
Det er en vudering med video clip at man vælger mindre til aktivt arbejde, end stort til dette på grund af den scanning som kan foregå i baggrunden eller bare når man åbner foldere for at se i dem.

Det er i hvert fald ikke sjovt med overvågning at have mange små clips , så heller få af dem, og samtidig kan man så også begrænse pladsen :)
Det sker også på andre områder, som i biler med dash eller fysisk overvågning som nogle biler har.
Globulus skrev:OK, så lad os sige mest for pengene hvis vi siger max 2 TB, som der tidligere blev foreslået og hvis vi skal være helt firkantede.

Jeg er en snob hvad den kategori angår og foretrækker WD My Passport, hvor 4TB starter >700 kr., hvilket kan være lidt i overkanten for de fleste til det formål - ikke blot prisen, men også datamængden. Så jeg foretrækker en højere kvalitet på bekostning af en mindre datamængde.

Selv 1TB er alt for meget, med mindre det blot er for at fylde på med ting man aldrig får set, men jeg vil hellere give 500 kr. for en 2TB WD My Passport end 333 kr. for en Toshiba Canvio Basics 1TB, hvis vi skal holde os til HDD.
bedre chip, hurtigere læse/skrive hastigheder koster lidt mere og i de fleste tilfælde er penge værd...

hvad der end er blevet foreslået så er det stadigvæk bedre at købe en 4 TB udgave af (navn/model)...'mest for pengene' når ma tænker pris pr. MB men også i praksis da 4 TB giver meget mere 'ro i sindet'
Skal vi ikke lige blive enige om, at vi taler om en HDD/SSD til optagelse af TV-programmer.

Man er som regel prisgivet den primitive medieafspiller der er indbygget i TV'et og som optagelserne er krypterede og låst til. Med andre ord: En flad liste.

Med 2 GB per times optagelse (for at tage et realistisk bud) taler vi om 4GB per film eller 1.000 film på en 4 TB HDD. Har du den fjerneste idé om, hvor besværligt det er at bladre gennem sådan en liste?

Der er jo ikke tale om noget der kan flyttes over på en NAS og organiseres i folder og forsynes med metadata osv. Du får en flad titelliste som du kan bladre igennem med 5-10 titler per side.

Det er derfor, jeg skriver, at de samme penge er bedre brugt på en 500 GB SSD end på en 2 TB HDD - eller 4 TB for den sags skyld. Selv 500 GB er i overkanten (efter min mening), men man finder kun mindre størrelser blandt obskure mærker, så hvis man vil have Samsung eller WD må man op i 500 GB.
Globus:

du ville vælge/gå efter 2 TB - jeg ville 100% vælge 4 TB og sådan er det

bortset fra ekstra mange optagelser så kan man altid overføre/gemme hvad man nu kan og har lyst til på den, oprette div. mapper (kortere søgning) m.m. - for mig er det altid et plus ved at investere i en større harddisk

ja, 2 TB er meget men de kan også fyldes ret hurtigt

du ville gå efter 2, jeg ville gå efter 4...mest for pengene og de fleste har altid brug for mere og mere og mere plads

OP må selv kigge på hans mønstre/behov og vælge ud fra det...
allo skrev: 09 dec 2021, 15:51 bortset fra ekstra mange optagelser så kan man altid overføre/gemme hvad man nu kan og har lyst til på den, oprette div. mapper (kortere søgning) m.m. - for mig er det altid et plus ved at investere i en større harddisk
Jeg ved ikke hvilket TV du snakker om.

På mit nuværende TV er harddisken formatteret af TV'et til dette ene formål og optagelserne er krypterede og låst til dette TV. Du kan ikke organisere dem eller tilføje filer andre steder fra.

Sådan var det også med mit forrige TV.

Du kan måske slippe afsted med det hvis du har en cheapo ekstern DVB-T boks eller no-name TV fra Harald Nyborg, men ikke fra de gængse mærker.

Hvilket TV eller boks har du, der tillader dig at flytte optagelser til andre diske eller organisere dem i foldere som du har lyst?

Ikke for at holde debatten kørende i en uendelighed (OP er vist stået af), men blot for lige at få forudsætningerne på plads.
HDD blev formateret (af tv'et) til Linux og den virkede på min Linux baseret pc (så vidt jeg ved så skulle der være Linux software - mener at det hedder noget i stil med 'Linux reader' til Windows som man nemt kan installere på Windows baserede pc'er og bruge den som lille og hurtig workaround så man kan tilgå filer på HDD'en/USB'en på sin computer)

ps.:
både mit gamle soveværelse-Philips og Samsung tv'er fortælte mig meget høfligt at minimum krav til USB'en var 256GB og at den bliver formateret på en bestemt måde/til bestemt brug men siden at OP ikke var klar over det så ser ikke ud til at denne information er alm./standard for samtlige producenter evt. modeller - og det troede jeg ellers at det var...
Globulus skrev: 09 dec 2021, 14:09 Skal vi ikke lige blive enige om, at vi taler om en HDD/SSD til optagelse af TV-programmer.

Man er som regel prisgivet den primitive medieafspiller der er indbygget i TV'et og som optagelserne er krypterede og låst til. Med andre ord: En flad liste.

Med 2 GB per times optagelse (for at tage et realistisk bud) taler vi om 4GB per film eller 1.000 film på en 4 TB HDD. Har du den fjerneste idé om, hvor besværligt det er at bladre gennem sådan en liste?

Der er jo ikke tale om noget der kan flyttes over på en NAS og organiseres i folder og forsynes med metadata osv. Du får en flad titelliste som du kan bladre igennem med 5-10 titler per side.

Det er derfor, jeg skriver, at de samme penge er bedre brugt på en 500 GB SSD end på en 2 TB HDD - eller 4 TB for den sags skyld. Selv 500 GB er i overkanten (efter min mening), men man finder kun mindre størrelser blandt obskure mærker, så hvis man vil have Samsung eller WD må man op i 500 GB.
Jeg kender flere, som praktisk taget optager alt, de finder interessant i TV-guiden, for så (forhåbentligt) at se det senere, hvor 500 GB meget hurtigt bliver fyldt, som jeg selv husker det fra min gamle YouSee-boks, desuden mener jeg ikke, en SSD tilbyder nogen forbedring til dette brug...

Hvis man senere vælger en anden løsning, har en 2 TB HDD vel større brugsværdi end en disk på 500 GB?

De fleste kan finde noget fornuftigt at bruge en ekstern disk til, f.eks. backup af billeder og andre vigtige dokumenter mm.
Muligheden for at benytte den sammen med et andet TV, er der selvfølgelig også...