Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Er der nogle der ved hvad det koster at returnere en skærm til Dell i Danmark?

Jeg overvejer at anskaffe en Dell 2408WFP. Jeg kender ikke lige nogen der har den stående, så jeg bliver nødt til at satse, og bestille den uden at have set den først. Det kan derfor sagtens komme på tale at udnytte returretten (Hvor jeg som forbruger skal betale omkostningerne, korrekt?). Hvor meget skal jeg regne med det koster?

--
Jakob
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Dell tager typisk 750 kr. for at tage skærmen retur. Den skal sendes til Holland, så du kan ikke slippe med alm. fragtomkostninger.
Brugeravatar
Af HSoegaard
Helt klart...overvej en anden skærm. der findes efterhånden flere gode 24" monitorer...også bedre end Dell's....

Jeg ville gå efter noget man kan gå hen og se i aktion..og tilmed levere tilbage hvis du er utilfreds.

Læs nogle test resultater og sammenlign den...så finder du også en god skærm...og kan ved levering også tjekke for pixelfejl.

Det andet er at købe med hovedet under armen og bind for øjnene... IMHO !!
Af muttleydk
+1

Jeg ville aldrig købe en skærm jeg ikke kunne se først, med mindre jeg kunne komme af med det igen for mindre end 250,- ALDRIG!

Jeg syntes personligt Dell misbruger købeloven på det groveste, men der er for mange Dell-fans her på forum'et til at jeg gider diskutere det..
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Vi tager ikke stilling til forhandlerpolitik i vores tests - udelukkende hvordan skærmene performer. Faktum er at du får en del for pengene, men der skal da ikke herske tvivl om at returneringspolitikken for Dells skærme er elendig. Hvorfor skulle du ryge i modvind for at kritisere Dell? Hvis din kommentar om fanboy-isme er rettet imod mig, så kan du godt pakke den sammen...

Det er fair nok at du ikke selv vil løbe risikoen for at få et eksemplar med pixelfejl, men det gør ikke modellerne ringere. Deres skærme har fejl og mangler, men hvis man kan leve med disse, så fejler hardwaren altså ikke noget og ud over returneringspolitikken, så er den service du modtager nu altså god nok. Jeg har før fået ombyttet 2007FP modellen på 2 dage uden yderligere spørgsmål eller omkostninger.
Af muttleydk
Yakken,

Du må forstå at selvom vi ikke er enig på alle områder, så ser jeg meget om til dig og din viden omkring skærme osv osv.. og du er super aktiv og svarer endda på spørgsmål der kommer igen og igen..

Jeg er bare så negaiv på Dell's "Salgsafdeling" eller hvad du vil kalde det, de drejer loven så meget som overhovedet lovligt, de får så meget negativ respons på netop det omtalte problem, at de endda skriver på deres hjemmeside at de bryder altså ikke loven, de gør intet forkert.. Er man nød til det, så er de sgu godt klar over at det ikke er helt godt det de har gang i..

Hvis man får en Dell skærm, og er tilfreds med den, så er der ingen problemer med Dell, deres service brokker ingen sig over osv.. Det er kun de få hvor produktet ikke lever op til deres forventning det går ud over..

Det er 100% sikkert at de satser på at de folk som ønsker at benytte sin returret, tænke igen, hvis de skal betale f.eks. 40% af prisen for at komme af med skærmen.. De håber at folk så kan leve med de ting de ikke var helt tilfredse med..

At jeg skriver at der er for mange Dell-fans her på siden, så var det mest af alt for at holde min pointe kort og kontant, at det virker som om jeg prikker til dig personligt, var ikke min mening, det må du undskylde..

-----
Det er i dag meget få producenter der satser på at sælge få gode produkter.. Langt de fleste producenter satser på mindst 2 slags kunder, og mange satser endda på 3.. Det kunne være: Godt Igang, Meget for Pengene og High-End

Nogle gange giver det sig selv hvad der er hvad, nogle gange viser prisen det, men få gange bliver man altså snydt.. Og det er i disse tilfælder man som forbruger har en mulighed for at gøre noget(returret) - Den del skider Dell på, de er 100% ligeglade med forbrugeren, det er min holdning..

Det var ikke ret svært eller dyrt for Dell at løse dette problem, hvis de endelig ville, men det vil de ikke.. De kunne som snakket om mange gange, sælge/udstille deres produkter i butikker, enten deres egen butik, eller kæder.. Eller de kunne lade folk betale fragten til et opsamlingslager placeret i Danmark, og selv betale fragten fra Danmark til Holland, som så mange andre gør, det er meget få der har det endelige lager i lille Danmark..

Dell er så ligeglad med mig som forbruger, så derfor må jeg sige at jeg er SÅ ligeglade med dem, gode skærme eller ej..

--
Igen yakken, jeg er negativ, ikke på dig, men på Dell, at jeg fik det skrevet på en dum måde, beklager jeg..
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du er skam i din gode ret til at kritisere - også mig - men idet jeg hyppigt anbefaler Dells skærme, så tænkte jeg at det nok var mindt 50% rettet imod mig. Jeg har intet imod kritik, men fanboy-isme er ikke dét ord jeg vil have siddende på mig. Dell får ikke fuldstændigt uforbeholdne anbefalinger med på vejen.

Jeg anbefaler de skærme, som leverer de egenskaber der efterspørges, men hvad folk herefter vil prioritere mht. returret mv. kan jeg ikke rigtigt tage mig af. Vi kan hurtigt blive enige om at 750 kr. er en horibel pris.

Et lille sidespring - back on track!
Af abebjorn
Fortrydelsesretten ved fjernsalg er reguleret i lov om visse forbrugeraftaler (dørsalgsloven). I § 12 er det anført, at en forbruger kan træde tilbage fra aftalen under betingelserne i lovens § 12a og § 12b.

Herunder bestemmes det, at forbrugeren skal betale for fragten ved returneringen. Dell's returpolitik er uden tvivl i strid med denne regel ud fra almindelige formueretlige principper, idet man indgår en aftale med Dell DK, som har hovedsæde i Kbh. Ergo kan Dell ikke kræve, at man betaler for fragten til et andet land. De vil derfor ikke kunne kræve mere end hvad det koster at sende en skærm indenfor DK's grænser. Man betaler heller ikke mere end de almindelige danske fragtpriser for at få en Dell skærm leveret.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jo, det gør du rent faktisk, men idet Dell giver dig rabat ved online-køb, så får du altid fragtprisen gratis. I deres tilbud er denne angivet til at have en værdi af 375 kr. hvorfor det også virker mystisk at de vil have mere for at tage den retur end for at sende den til dig.
Af abebjorn
Hvis du læser nederst på Dell's hjemme side under tilbehør, så udgør fragtprisen fra 38,75 kr. til 267,50 kr.

EDIT: Lige nu får du fragten gratis. Du kan se på før-prisen og efter-prisen, at fragten udgør 38,75 kr.

Kan ikke finde det med værdien til 375 kr. Hvor ser du det? Dell's side er meget kryptisk hvad det her angår!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Dells fragtpris ændrer sig afhængigt af hvilken side du befinder dig på. Det er umuligt at finde rundt i. Da jeg købte min sidste skærm var det 375 kr. du sparede. Jeg har endnu ikke oplevet et tidspunkt hvor du ikke fik fragten gratis, så derfor er det en lidt usikker størrelse at regne med. Du sparer også af og til 1 million kroner på ting i El-giganten, men det betyder desværre ikke at prisen nogensinde har været så høj som der angives i "før-pris" skiltet...
Af Trap26
Tak for svarene! Jeg er sådan set helt enig i at man bør se skærmen før man beslutter sig. Problemet er blot at man som indbygger i en middelstor dansk provinsby ikke har noget stort udvalg at gå på opdagelse i, i de nærliggende butikker. Dem jeg har set er typisk med TN-panel og/eller fejler på andre områder. Det fine ved 2408WFP for mig, er at den:

- Har 1920x1200 opløsning
- Har HDMI
- Gode ergonomiske muligheder - dvs. mulighed for at vippe skærmen både op og ned.
- Kan fåes til lige omkring 4500,-
- Har et panel som gør at jeg (måske) også kan bruge det til tv og film.

Især sidstnævnte punkt er noget jeg er usikker omkring. Jeg har set film på forskellige skærme med et TN-panel, og det sucks, bl.a. pga dårlige betragtningsvinkler. Mit håb er at S-PVA er bedre.

Men jeg er ganske åben over for andre forslag. Det eneste reelle alternativ jeg er stødt på er BenQ FP241W og den er dyrere samt er en ældre model.
Af ko
Jeg ved godt, at der er andre faktorer der spiller ind end selve panelet, men jeg har lige haft en Samsung SyncMaster 245T i nogle dage, før jeg sendte den tilbage på grund af summende støj fra den indbyggede strømforsyning :(

Det var ellers, på alle måder, en særdeles attraktiv skærm, rent billedmæssigt! Hvis ikke det havde været for støjen, der desværre forekommer i alt for mange tilvælde ved 245T havde jeg beholdt den på grund af alle dens andre kvaliteter.

Min pointe er, at det er samme Samsung producerede panel, der sidder i 2408WFP. Så jeg er håbefuld...

Jeg har lige lavet en ny tråd, her på forumet, vedr. Dells "Premium Panel" garanti. Men ellers er jeg også ved at være klar til at bestille Dell 2408WFP og prøve lykken endnu en gang.