Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af George1
amphibia skrev: 01 nov 2021, 21:04 Jeg har lige solgt mit LG 55" B7 OLED til forsikringen. Jeg havde det til reparation/panelskift ved LG 2 gange indenfor garantiperioden.
Forsikringen åd den heldigvis på elektronikforsikringen, da det nu var udenfor garantiperioden.

Jeg køber ALDRIG mere OLED, og jeg er HELT enig med claussor. Det er vanvittigt at man ikke er mere kritiske overfor LG når det kommer til de her problemer. Især fra Flatpanels.dk´s side.

Jeg køber et MiniLED, lever med et "dårligere" billede og bruger mit TV som jeg har lyst, uden bekymringer. Tordenfluer og ujævn baggrundbelysning RØR mig ikke. Det kan slet ikke sammenlignes med de gener BURN IN giver.

Er enig undre også mig at man ikke notere det under minus punkter i forbindelse med test, Rthings gør tydeligt opmærksom på risikoen for burn in.
Af Aliaz
Det er da irriterende for de der oplever burn-in på LG OLED. Jeg har selv et LG 65" B7V fra nov 2017. Umiddelbart har jeg ikke bemærket burn-in. Har heller ikke direkte kigget efter det på ensfarvede billeder.
Med elektronikdækning til sin indboforsikring - har man vel i alt 4 år, hvor man bør være home safe.

OLED bliver formentligt endnu billigere de kommende år. Et 65" på tilbud til ca. 10.000 kr kan indimellem købes. Det er 2500 kr om året pr år i 4 år, hvis man antager det er 0 kr værd og dødt lige efter 4 år. Selvfølgelig kunne det være rart, hvis det kunne holde 10 år, men udviklingen går stærkt og hvad er et tv reelt værd efter 4 år - stort set intet.
Tror bare jeg vælger at bide i det sure æble og købe nyt, hvis det pludselig bliver defekt.

Vil i hvert fald ikke købe et TV med ringere billede (andet end oled) - for "hvad nu hvis der kommer burn-in".
Brugeravatar
Af bbplayer
Aliaz skrev: 04 nov 2021, 11:36 Umiddelbart har jeg ikke bemærket burn-in. Har heller ikke direkte kigget efter det på ensfarvede billeder.
Mit C6 er ramt, fordi jeg har kigget efter det men det er da kun forbi jeg ville finde det, så der er nok mange som har problemet men ikke kan se det ved dagligt brug, for her har jeg ikke set noget.
Af George1
Søg efter fejl og du vil finde uanset QLED OLED LED jeg har besluttet at hvis det ikke genere i det daglige brug bla. fodbold( grønt græs), ishockey( hvid/grå is) så er jeg en glad ejer af et QLED 90 R og søger ikke efter fejl.
Af amphibia
Aliaz skrev: 04 nov 2021, 11:36 Det er da irriterende for de der oplever burn-in på LG OLED. Jeg har selv et LG 65" B7V fra nov 2017. Umiddelbart har jeg ikke bemærket burn-in. Har heller ikke direkte kigget efter det på ensfarvede billeder.
Med elektronikdækning til sin indboforsikring - har man vel i alt 4 år, hvor man bør være home safe.

OLED bliver formentligt endnu billigere de kommende år. Et 65" på tilbud til ca. 10.000 kr kan indimellem købes. Det er 2500 kr om året pr år i 4 år, hvis man antager det er 0 kr værd og dødt lige efter 4 år. Selvfølgelig kunne det være rart, hvis det kunne holde 10 år, men udviklingen går stærkt og hvad er et tv reelt værd efter 4 år - stort set intet.
Tror bare jeg vælger at bide i det sure æble og købe nyt, hvis det pludselig bliver defekt.

Vil i hvert fald ikke købe et TV med ringere billede (andet end oled) - for "hvad nu hvis der kommer burn-in".
Spørgsmålet er nok snarere "Hvornår der kommer burn in". ALT evidens tyder på at et OLED TV får burn in. OGSÅ VED "NORMALT" BRUG.

Jeg køber hele ikke din idé om at et TV ikke skulle være noget værd efter 4 år. Selvfølgelig skal det være noget værd efter 4 år. Hvorfor skulle det ikkke?
Selvfølgelig går udviklingen stærkt, men jeg kender da flere med 5-10 år gamle TV som har stadig har et lækkert billede, og nogle fine funktioner.

Jeg køber heller ikke den med at både OLED og QLED har fejl, som man bare bør leve med. Jeg synes som skrevet tidligere at de her sites som flatpanels, rtings, what hifi, avforum osv. har et ansvar. Nogle lever op til det, andre gør ikke.

Jeg køber et QLED til BF og får et andet billede, end jeg havde på mit OLED. Tiderne vil vise om det FOR MIG, er et "ringere billede" :)
Af lennon
Amphibia_ hvor meget tror du selv, at du vil byde for et 4-5 år gammelt LCD ? , og hvor er din bagatelgrænsei forhold til "ingen ting værd" ? ?
Udgangspunktet i diskusionerne om TV og teknologier har ofte sprunget ud fra devisen om,at det perfekte TV desværre aldrig kommer til at findes. Nu er teknologi-betingede fejl som feks burn-in , "dirty screen" osv issues, og ikke manglende perfomance .Men set i lyset af,at LCD teknologien er 100 år ( - bop-bop ) ældre end OLED, så er det i min verden bekymrende at premium LCD stadig døjer med flere af de oprindelige børnesygdomme - hvor det trods alt er lykkedes for OLED at rykke . . .
Summasummarum er,at jeg lige nu tror mere på et 2021 (næsten) burn-in resistent OLED, - end på et problemfrit 2021 LCD i samme prisklasse . .
Senest rettet af lennon 04 nov 2021, 23:32, rettet i alt 1 gang.
Af claussor
Jeg kigger ikke efter fejl. Mit gamle fantastiske Panasonic ST50 plasma virker perfekt. Mit LG viser orange på halvdelen af skærmen hvor det bør være rødt ( der er simpelthen stor forskel). Det sker efter 3 år ca. Jeg kan ikke forstå hvorfor det skal forsvares/reduceres til at det er individet der laver fejl/ er over kritisk og hvorfor LCD skal blandes ind i det( vi kender LCDs flaws fra starten,
af det gør vi ikke med OLED). Problemet er reelt selvom mange ikke er ramt af det. Vi burde stå sammen istedet for at beskytte en fabrikant. Det er ikke en religionskrig.
Af amphibia
lennon skrev: 04 nov 2021, 23:22 Amphibia_ hvor meget tror du selv, at du vil byde for et 4-5 år gammelt LCD ? , og hvor er din bagatelgrænsei forhold til "ingen ting værd" ? ?
Udgangspunktet i diskusionerne om TV og teknologier har ofte sprunget ud fra devisen om,at det perfekte TV desværre aldrig kommer til at findes. Nu er teknologi-betingede fejl som feks burn-in , "dirty screen" osv issues, og ikke manglende perfomance .Men set i lyset af,at LCD teknologien er 100 år ( - bop-bop ) ældre end OLED, så er det i min verden bekymrende at premium LCD stadig døjer med flere af de oprindelige børnesygdomme - hvor det trods alt er lykkedes for OLED at rykke . . .
Summasummarum er,at jeg lige nu tror mere på et 2021 (næsten) burn-in resistent OLED, - end på et problemfrit 2021 LCD i samme prisklasse . .
Jeg tror du misforstår mig. Jeg siger ikke at jeg mener TV´et er det store værd i kroner/øre, men derfor kan TV´et jo godt stadigvæk have en værdi. Et 4 år gammelt TV skal ikke pr. definition være "skrot" i mine øjne. Aliaz formulere det som om at man bare skal regne med at TV´et er dødt efter 4 år.

Jeg efterlyser ikke perfekte TV. Jeg efterlyser gennemsigtighed. Og så efterlyser jeg en lille smule "sund fornuft". De her tests tager OFTE udgangspunkt i producentens idéer om det perfekte billede, og aldrig forbrugeren.

Mht. LCD og OLED køber jeg slet ikke idéen om at man kan sammenligne Burn-in med Dirty-screen og andre børnesygdomme, som du kalder det.
Burn-in er jo en permanent skade, som dit TV får ved at blive brugt, og generne ved det er i mine øjne langt større end de "børnesygdomme" som følger med i pakken når du køber et LCD.
Hvis dit LCD har FOR tydelige fejl, når du pakker det ud og bruger det første gang bytter du det til et nyt.
Hvis dit OLED får burn-in er du på skideren. Så står du med et hav af udfordringer med reklamation, fragt frem og tilbage til værksted, LANGE reparationer osv. I manges tilfælde nægter producenten at dække fejlen, og så står du med et skadet TV til 10-15.000, som du reelt ikke kan holde ud at kigge på.

Jeg lever hellere med de åbenlyse "mangler" som LCD har, end jeg kaster 10-15.000 efter et TV som jeg ikke tør bruge af frygt for at det får varige SKADER, som producenten ikke vil tage seriøst.
Jeg vender dog gerne tilbage til OLED den dag de kan garantere et burn-in-frit-tv O_O
Brugeravatar
Af bbplayer
amphibia skrev: 05 nov 2021, 10:17 Jeg lever hellere med de åbenlyse "mangler" som LCD har, end jeg kaster 10-15.000 efter et TV som jeg ikke tør bruge af frygt for at det får varige SKADER, som producenten ikke vil tage seriøst.
Jeg vender dog gerne tilbage til OLED den dag de kan garantere et burn-in-frit-tv O_O
Med de overdrevne tal, eller bare favorit mærker du ser på, så er OLED jo ofte ned i 6000kr, så overdrivelse er vist ikke nødvendigt mere med entry OLED skærme, og det er ikek A serien jeg taler om.

Så hvis du giver 10-15.000 for LCD, og man får C1 55" til 6000kr, så mener jeg du har købt katten i sækken de næste 3-5 år :)
Af George1
Jeg køber OLED den dag jeg fuldstændigt ukritisk kan se hvad jeg vil og hvor længe jeg vil uden risiko for burn in.
Af lennon
OLED bliver aldrig 100% burn-in resistent( - det er LCD ikke engang) . Men der er indikationer på at 2021 paneler er væsentligt mere hårdføre end 2016/17 var. De fortløbende faldende priser er jo desværre også et eller andet sted proportionale med kvaliteten på slutproduktet.
Hvis jeg selv rammes af burnin paranoia når jeg på et tidspunkt vil opgradere til 77” OLED, så tilkøber jeg formodentligt en eller anden forsikring - og erkender at det er omkostningen for den lave udsalgspris . . .
Af allo
der er fait nok at at pege både på producenterne og på (bl.a.) flatpanels - det er fair nok at både pege og PÅGEGE at de IKKE er gode nok til at håndtere div. problematikker m.m. - det er jeg helt med på for de er IKKE gode nok til det MEN!!! - når det er så sagt så er VI (forbrugerene) de værste syndere her! - hvordan end man twister og drejer det hele så er det OS som er de værste skurke her da det er OS som bliver ved med at støtte halvfærdige produkter...det er OS som jubler fordi noget er blevet billigere og lidt bedre...det er OS som belønner noget som burde straffes...det er OS som bliver VED med at købe fjernsyn som IKKE KAN BRUGES til formålet uden at tænke sig om og U name it...

folk bliver ved med at forsvare alle disse problematikker og folk bliver ved med overbevise dem selv om at burn-un, bleeding og U name it 'er ikke det mest optimale men...- nu koster et tv kun ..., og man kan få xx" hvor før i tiden så var man happy-happy med et 32" eller 40", og man kan blablabla' - for mig er det til grin da alle disse fejl IKKE KAN forsvares men...- to each his own...

al den snak (bl.a. fra flatpanels's side) om HDMI 2.1...- come on!!! I pimper (og det har I gjort I ÅREVIS!) noget som stort set INGEN har brug for! DET STØRSTE FOKUS de seneste par år har udelukkende været (og stadig ER!) på HDMI 2.1...

ja...man kan 'bebrejde' både (bl.a.) flatpanels og producenterne FOR MEGET! - men der er (ligesom mht. ALT ANDET) kun EN løsning! - LAD...VÆR..MED...AT...KØBE...HALVFÆRDIGE...PRODUKTER! - det er den ENESTE måde at ramme producenterne på...- ø-ko-no-mi!

i stedet for at juble over små forbedringer - staf dem for alle deres FEJL og MANGLER!
Af George1
lennon skrev: 05 nov 2021, 11:17 OLED bliver aldrig 100% burn-in resistent( - det er LCD ikke engang) . Men der er indikationer på at 2021 paneler er væsentligt mere hårdføre end 2016/17 var. De fortløbende faldende priser er jo desværre også et eller andet sted proportionale med kvaliteten på slutproduktet.
Hvis jeg selv rammes af burnin paranoia når jeg på et tidspunkt vil opgradere til 77” OLED, så tilkøber jeg formodentligt en eller anden forsikring - og erkender at det er omkostningen for den lave udsalgspris . . .
OLED bliver aldrig 100% burn-in resistent( - det er LCD ikke engang)
Ikke helt enig men Samsung giver 10 års garenti på QLED modeller 2021 mod burn in og burn in kunne nærmest ikke frembringes på LED skærm jævnfør Rthings test.