Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej jeg står i et problem mit eget tv er kaput her 3 dage siden og mine forældre har mit gamle "40 Bravia som de har haft da deres stod af efter cirka 15 år. Det "40 er dog alt for småt og jeg er bange for om det kan beskadige øjnene de har brugt det 4-6 måneders tid. De sidder i en stue hvor de sidder 4-5 meter væk fra skærmen og jeg er i tvivl om "55 er nok eller om de skal op i "65-"75.

De er dog meget problematiske/gammeldags ved køb når det gælder fjernsyn så det er meget vigtigt at det:

1. Er fra Bilka/Fysisk
2. Er et LG eller Samsung tv
3. Pris er er mellem 3.500 til 7/8.000 max
4. Det skal åbenbart også være OLED/QLED men jeg ved ikke om det er spild af penge for TV gennem internet/Yousee. Jeg tror dog min far er af den overbevisning det skal være OLED fordi det åbenbart er det bedste pt.

Tvét skal bruges til:

1. Almindelige tv kanaler via internet/Yousee/boks opkobling
2. Youtube
3. Må gerne være nem at navigere/bruge dens fjernbetjening og menu ikoner og information må gerne være lidt store på tv´et.
Forstår godt at de vil have et LG eller Samsung til at navigere rundt i Smart tv delen, men hvis de også skal se tv, film og sport (Danmark vinder jo guld i håndbold og sejlsport ved OL), så vil dette være et bedre køb når det bliver vintertid og filmtid og skærmen indstilles bedst muligt.

Et 55" LCD/QLED til 5000 kr.

https://www.bilka.dk/produkter/sony-55- ... 100564678/

Ellers skal de over i OLED

Sådan ser fjernbetjeningen ud:

Billede

Indstilling af kanaler:

https://kundeservice.yousee.dk/tv/opsae ... r/sony/art
Dine forældre kunne sidde på 10 meters afstand og se på en 10" skærm uden at skade deres øjne - men de vil nok blive lidt trætte i øjnene af det. Ligesom børn heller ikke får ødelagt øjenene af at sidde helt oppe foran skærmen om så den er på 100". Skrøner ....

Skal det være OLED (klart bedre end QLED (der blot er et salgsnavn for Samsungs LCD), så er mindste størrelse p.t. 48". Men 55" er lige så billigt.

Jo større skærm, jo større vil alt på skærmen fremstå. Og stor skærm er bare en stor fornøjelse i sig selv. Der kan p..t lige snige sig et 65" OLED ind under maksimalprisen (LG BX - 2020-model), dog kun afhentet i Bilka (!) i Esbjerg.
Blot så du/I er klar over det, så står I betydeligt dårligere, hvis i køber skærmen fysisk i Bilka, da de ikke leverer returret, så snart emballagen er åbnet!

Jeg vil mene 65" er minimum på 4-5 meters afstand, hvis man godt kan lide at se film, og interesserer sig lidt for det.
LG BX vil være oplagt, hvis I bor i omegnen af Esbjerg, ellers er der langt mellem de gode modeller til gode priser i øjeblikket.

Jeg ved godt ældre mennesker kan være ret stædige på nogle punkter, men hvis det rette TV er der til den rette pris, må det være muligt at kunne få dem overtalt til at lytte til fornuft...
Hvis dine forældre kan slippe tanken om ikke at skulle handle i bilka og ikke LG eller Samsung, så har Power Panasonic HZ1000 i 55 " til 6333 fra på mandag.

Det opfylder kravene til ikoner og nem fjernbetjening og hvis de ikke bruger mange forskellige apps, så har det de mest basale så som YouTube, Netflix og viaplay og Amazon prime.

Jeg har selv en 65 " og sidder 3 mtr fra skærmen og jeg har et rigtig godt billede via waoo 4k boks.
Jeg har også haft adgang til yousee og det er samme kvalitet.
Der er en test af HZ1000 her på siden som du kan læse hvis det skulle have interesse.
billede profil skal bare sættes til professionel 1 og så skal du kopiere indstillinger til alle kilder. Så har du et rigtig godt billede
Et 65" ville passe ret godt med en afstand på 4-5 meter mens et 55" kan gå an men er lige i underkanten. Har herhjemme ca 4,5-6,5 meter og gik op i 75" fordi 55" blev for småt og det passer perfekt.

65" Samsung Q90T QLED koster pt kr 8.888
65" LG BX OLED koster pt. kr 7.999.

Farmand ville nok være bedst tjent med tv'et fra LG, da han hælder til OLED....og giver også mest billedkalitet for pengene.