Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af MightyFuma
Hej

Ville bare høre om der måske er nogle der ude der har nogle gode installinger da jeg sidder her og får 3 grads forbrændering i mine øjne pga af det stærke lys hehe :D

Nej men hvis i sidder med nogle gode installinger og ville dele ville jeg meget gerne høre om i ville dele :)

Med Venlig Hilsen

Thomas
Af BrunoB
Det eneste jeg har gjort er at indstille
Standard profilen til Brightness/Contrast 100/50
Text profilen til Brightness/Contrast 50/50
Og så udelukkende bruge Standard til spil og Text til alle normale Windows programmer.
Resten står bare på Default.
Det virker 8)
Hvorfor gøre det mere svært end nødvendigt :p
Af MightyFuma
er der andre der har samme skærm med andre input :D
Af muttleydk
MightyFuma skrev:er der andre der har samme skærm med andre input :D

Jeg får ultra nemt hovedpine efter jeg er blevet operaret i hovedet 4 gange over de sidste 10 år..

Det gør at jeg næsten aldrig har ret meget sollys inde i rummet, og dermed har jeg heller ikke skruet ret meget op for lys/kontrast på skærmen..

Jeg har lys på 17.9 og kontrast på sølle 24.2 - det er ALT få lidt kontrast siger mange jeg kender, men det er min skærm, og mit behov..

En der var på besøg som legede lidt med indstillingerne mente ~20 Lys og ~35 Kontrast var godt..
--------------

Nu når jeg har så lidt lys/kontrast på skærmen, er spil og film meget for mørke, men jeg har skruet op for lys ved Video Overlay under nvidia's kontrol panel, og jeg skruer op for lyset inde i de spil jeg spiller.. Så på den måde kommer jeg om med tingene..

Der er ingen garanti for at alle skærmene er ens, så du kan ikke engang være sikker på at en indstilling oplyst fra en anden skærm, giver samme resultat på din skærm..
-------------

Kan ikke lige huske hvad du skulle bruge skærmen til, men er det "bare" film, spil og web browsing - ville jeg nok indstille den til Native farver, og ellers Lys/Kontrast efter hvad DU syntes er godt.. Der er ingen grund til at indstille skærmen som andre har gjort - Det er jo dig, og ikke andre der skal side foran skærmen.. O-O

Skal du bruge den til noget hvor korrekte farver er imba vigtigt, kan du ikke bruge råd fra andre alligevel.. Så må du købe en kalibrator..

PS. Hvis jeg sætter min skærm til 100 Lys og 50 Kontrast som BrunoB bruger på hans, så bliver jeg blind på få dage tror jeg.. Og selv hans 50/50 til windows er alt for meget på min skærm, også for folk der ikke som jeg, døjer med hovedpine... Så hans og min skærm er ikke ens.. Der er nok forskellige Firmware versioner til skærmen, med forskellige MAX værdier..

-EDIT-
Husk Skærmen ændre sig meget de første 5-10 min. så vent ~20 min. før du indstiller noget :) men det er du nok klar over..
Af MightyFuma
var jeg ikke klar over men tak for det så ved jeg det ..

Jeg syntes også den er meget skarp i det, hvis man ikke sætter den ned i lys og det ..

Men jo self ville jeg lige prøve dine settings ellers må jeg prøve mine egne :)

Tak for dit input

God Weekend ! :)
Af BrunoB
muttleydk skrev: Hvis jeg sætter min skærm til 100 Lys og 50 Kontrast som BrunoB bruger på hans, så bliver jeg blind på få dage tror jeg.. Og selv hans 50/50 til windows er alt for meget på min skærm, også for folk der ikke som jeg, døjer med hovedpine... Så hans og min skærm er ikke ens.. Der er nok forskellige Firmware versioner til skærmen, med forskellige MAX værdier..
Ja nu du siger det, så kan det sgu da godt være at jeg efterhånden er blevet lidt "fart"blind. For helt ærligt så blev jeg også chokeret over skærmens projektørlys lige da jeg havde fået den. Og skruede den veeery langt ned i lys/kontrast. :s
Men efter nogle ugers tilvænning begyndte jeg efterhånden at skrue lidt op for blusset. Præcis som narkomaner der efterhånden skal have mere og mere stof O_O
Af BrunoB
Hej MightyFuma

Har du fundet ud af at indstille skærmen?
Og har du evt lidt brugererfaringer good/bad du vil delagtigtgøre os andre i?
Forresten mht forskellige lys/kontrast indstillinger så kan du jo frit indstille og gemme de 5 profiler.
Og så bruge hver af dem til sit område (Windows, Text, gaming, grafik etc..)
Af MightyFuma
har sku fundet en pixel fejl på min skærm ØV
Af muttleydk
MightyFuma skrev:har sku fundet en pixel fejl på min skærm ØV

Der er faktisk 2 fejl på min, men kan "kun" se dem på sort/mørk baggrund.. på hel sort baggrund er de lysseblå.. men ser dem faktisk aldrig, klart i starten når man lige opdager dem, så ser man dem hele tiden, men nu lægger jeg aldrig mærke til dem..

Det er for mig meget mindre generende end f.eks. de 2 streger man måtte leve med på CRT skærme med Sony Trinitron og Diamondtron billedrør..

Men surt hvis det genere dig meget.
Senest rettet af muttleydk 14 mar 2008, 13:42, rettet i alt 1 gang.
Af BrunoB
Hvis det kan hjælpe dig er der også 1 død pix på min 20WGX2Pro.
Den er rød på hvid baggrund. O-O
Men selvom den sidder næsten i midten :(( så har også jeg beholdt skærmen.
Fordi:
1. Skærmen er skide hamrende god og ser s-godt ud.
2. Jeg var bange for at RMAe den hvis jeg nu fik en ny med flere døde pix.
3. For jeg havde besluttet at dette var skærmen (B