23 mar 2021, 16:03
T_skaaning skrev: ↑23 mar 2021, 08:33
Hvor stor en komparativ ulempe er det, at PS5 ikke som Xbox nu understøtter Dolby Vision?
Personligt betragter jeg det lidt som kejserens nye klæder, med skyldigt brug af marketing buzzwords, selv om min monitor har Dolby Vision kompatibilitet, foruden HGiG kompatibilitet, som jeg grundet de to teknologiers natur vil fortsætte med at fortrække over Dolby Vision. Det er jo ikke tale om at der har siddet nogen colorgrader eller anden og og understøttet en automatisk tonemapping scene for scene, som ved en Dolby Vision film, det er en helt automatiseret process som har fået et Dolby Vision ikon og så koster en Dolby Licens. Hvor vidt det har en hvis og sikkert ret marginal fordel over et TV's egen automatiske tonemapping glæder jeg mig til at se høre mere om, men umiddelbart lyder det i mine ører som marketing mere end noget andet, hvis man har et TV fra en seriøs producent. Hvorfor skulle en 100% automatisk algoritme fra Dolby kunne gøre det markant bedre end TV producentens (der kender sit TV og sit Panel bedre end nogen anden) automatiske algoritme? ...Og når nu man helt kan slå støttehjulsfunktionen og dens kompromiser helt fra i TV'et med HGiG og helt undgå dobbelt tonemapping, så er det jo ret let at regne ud hvad der er den bedste og mest elegante løsning: HGiG vil være en langt mere teknisk korrekt og elegant løsning, NÅR og HVIS man ellers har et TV der understøtter det, så man kan få slået TV'et tonemapping helt fra. Ideen med HGIG er at TV'et slet ikke skal tonemappe oven på spillets allerede fortagede tonemapping (som i denne forbindelse er at betragte som referencen), med alle de kompromiser der er i forbindelse med sådan en dobbelt tonemapping. PC'en/konsollen genererer i forbindelse med et HGiG game-render i stedet et HDR billede der ligger perfekt inden for rammerne af hvad TV'et native kan præstere af nits, som TV'et så fremviser med korrekt og lige gammekurve, mens man undgår en dobbelt tonemapping. HDTVTest's Vincent Theo har flere gange set på kvaliteterne og fordelene ved HGiG og flatpanels har lavet den opsætningsguide som Rasmus linker til oven for - Jeg er slet ikke i tvivl om at HGiG (hvis ens monitor/TV har det) er det bedste alternativ, da man så helt undår dobbelt tonemapping. Vincent Theo har tydeligt vist hvordan HGiG bevarer langt flere detaljer i specular highlights end når TV'et tonemapper og tonemappingen skruer heller ikke lysstyrken op og ned eller ændrer på billedets parametre på anden vis når man udnytter HGiG på et HGiG udrustet TV/monitor.
Eneste ulempe er at HGIG skal indstilles manuelt af brugeren i spillet (PC) eller på konsollen (grundlæggende HDR konsol indstillinger) til at passe til panelets ydelse, mens Dolby Vision er en helt autonom og automatisk funktion - som vel er at betragte som Dolby Visions styrke i forhold til den almindelige bruger i denne sammenhæng.
PC: 9800X3D, MSI-Suprim RTX 5090, 64GB@6K/CL30, LG CX
Stue: JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovev:77" S92C,VSX-325,ATV4K