Debat af spilkonsoller, hvad angår både spildelen og medieafspilningsdelen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af T_skaaning
Nu hvor PS5 har været på markedet i 6 måneders tid, er der så nogen her, der har oplevet forskel på disk/digital-versionerne ift. fejl eller utilfredsstillende forhold? Coil whine osv.

Jeg har omsider fået fat i en digital og har egentlig hele tiden ville have en med disk, men jeg gider ikke vente mere.

Er der nogle andre forskelle på de to versioner, som er kommet frem over tid? Er den digitale mere lydløs? Kører blæseren mindre ofte? Forskel på strømforbrug? Forskel i stabil wifi-forbindelse?
Af aalb1970
Jeg fik en gennem Telia ved at skifte mit nuværende Telia abonnement til et nyt. Bestilte i går og modtog maskinen i dag. Ville helst have haft en standard edition for at være dækket ind, men da jeg alligevel køber alle mine spil i PSN store, gør det nok ingen forskel.

Har ikke haft så meget tid til at spille på den, men umiddelbart er den ligeså støjsvag som min Series X.

Glæder mig især til, at Resident Evil Village kommer. Det regner jeg med at købe på PS5 med mindre Series X versionen er markant bedre.
Af T_skaaning
Jeg køber af og til spil på DBA men det er nu ikke så ofte. Det er lidt samme historie med blu ray- det ville nok være et par film om året. Så er der det med at forhandlere af og til sælger spil billigere end på PS store, og det vil nok være lidt irriterende at stå på sidelinjen der, men besparelserne er dog typisk ikke så store.

Den ubetinget største ulempe for mig er, at jeg har 5-6 PS4-spil på disk, som jeg endnu ikke har fået spillet endnu, og dem ville jeg jo så kunne spille på PS5 diskversionen men kan ikke på min digitale.
Jeg kan ikke lave sammenligning mellem disc og ikke-disc udgaverne, men jeg min udgave (med disc) er blevet lidt mere støjende. Det er under samme forudsætninger: Placeret i møbel og med samme spil (bl.a. Sackboy og Astro).

Forleden dag fik jeg for første gang denne meddelelse. Det var dog fordi jeg havde glemt at åbne lågen foran PS5, så den kunne ikke komme af med varmen - men det har jeg også glemt før uden samme resultat.

Jeg er ked af, at PS5 umiddelbart synes at følge samme støj/varme mønster for PS4 Pro. Altså at det bliver værre med tiden.
Vedhæftede filer
ps5toohot_small.jpg
ps5toohot_small.jpg (24.22 KiB) Vist 2481 gange
Af Beckham
Jeg har en standard edition. Valgte standard af to årsager, at jeg kunne spille mine gamle PS4 disc spil og så at jeg ikke ville være afhængig at skulle betale ekstra i PS Store.

Jeg har så været blandt de uheldige om har fået en med B fan (mener det var B de kaldte den i den artikel hvor de fandt 3 forskellige fans). Den har en irriterende high pitch lyd. Har ikke gjort noget ved det endnu. Afventer nok lidt om der kommer en reaktion fra Sony samt andres erfaringer. Kan lige nu sagtens finde andre derude som også har denne B fan, men flere har haft den sendt ind hvor Sony bare konstateret at der ikke er noget issue. Desuden har jeg set eksempler på konsoller med endnu værre\højere støj end min, så frygter da også lidt at ende med noget som er endnu værre, skulle det ende ud i en ombytning.
Af Sploink
Min larmer ikke så meget, når den for luft. Kan godt høre blæseren rotere svagt, men slet ikke forstyrrende.

Glemte en dog en dag at åbne lågen i mit tv møbel, og der blev den maks presset. Der var det en turbine.
Af Beckham
Min står i åbent tv møbel, med fuld uendelig luft på den ene side, så det er ikke det som giver problemer. Har googlet en del omkring det og ser ud til den her FAN B har nogle problemer når den kommer i berøring med andre overflader. Og det samme gælder min....har haft den kortvarigt pillet ud og så siger den ingenting. Lige så snart den rører en overflade begynder der at komme lyd fra den.

Overordnet larmer den dog mindre end PS4 Pro....det siger så ikke så meget. Men overvejer stadigvæk lidt om jeg vil gå videre med det, men det er jo bare noget bøvl at skal have pakket og sendt den tilbage igen.
Af Sploink
Havde godt læse med de forskellige udgaver af blæserne i konsollerne. Det er irriterende det skal være et lotteri hvilken udgave man ender ud med.
Hvis det er generende syntes jeg du skal gå videre med det
Af Beckham
Jep..overvejer jeg også. Frygter bare at ende med noget som er endnu værre. Lige nu vil det eneste resultat jo nok også være at den ryger videre til Sony, da Coolshop jo ikke har noget lager til at bytte med. Og har som sagt læst flere der bare fik den direkte tilbage igen fra Sony med en melding om at der ikke er\var nogle problemer.
Af aalb1970
Som jeg forstår det trækker PS5 luft ind i højre side og blæser luft i bagtil. Det er derfor en ret dårlig idé at placere den i et lukket tv møbel. Der skal være frit hele vejen rundt, så maskinen kan slippe af med den varme luft.

Efter yderligere et par dage med Digital Edition lægger jeg ikke mærke til blæseren. Hvis der er helt stille i stuen, kan der høres en meget svag susen, men ikke noget særligt. Den er dog mere hørbar end min Xbox Series X, der kun kan høres, hvis jeg har øret helt tæt på maskinen.

Ærgerligt at der er problemer med larmende blæsere på nogle maskiner med diskdrev. Det er mig ubegribeligt, at der anvendes komponenter af varierende kvalitet. Alle komponenter bør have den samme kvalitet i et standardprodukt som en spilkonsol.
Luften kommer umiddelbart ud hele vejen rundt ved 'grillen' på PS5. Man kan mærke kold luft på hånden til at starte med og efter noget tid varmere luft.

Selvom PS5 kan overophede i et lukket møbel, så larmer den dog ikke tilnærmelsesvis i samme grad som min PS4 Pro, der nemt overdøvede TV-lyden, når den blev presset.
Jeg synes, at det er marginalt. På videodelen forceres Dolby Vision på alt indhold i de få apps, som understøtter det (se vores anmeldelse). Det samme sker pt. i beta-softwaren; altså alle HDR-spil (og Auto HDR) forceres i Dolby Vision - en form for "Auto Dolby Vision". Det er muligt, at det ændrer sig i den færdige software.

Man kan langt hen af vejen opnå samme effekt ved at opsætte HGiG (HDR Gaming Interest Group) på PS5 eller Xbox. HGiG sørger for, at HDR-parametrene matcher mellem konsol og skærm. Vi har guider til opsætning af PS5 og Xbox her: https://www.flatpanels.dk/guides.php

Det er derimod afgørende, at man sørger for god HDR-billedkvalitet i sin TV-skærm, altså investerer i en skærm, som rent faktisk har hardwaren til at fremvise HDR.
Brugeravatar
Af TBC
T_skaaning skrev: 23 mar 2021, 08:33 Hvor stor en komparativ ulempe er det, at PS5 ikke som Xbox nu understøtter Dolby Vision?
Personligt betragter jeg det lidt som kejserens nye klæder, med skyldigt brug af marketing buzzwords, selv om min monitor har Dolby Vision kompatibilitet, foruden HGiG kompatibilitet, som jeg grundet de to teknologiers natur vil fortsætte med at fortrække over Dolby Vision. Det er jo ikke tale om at der har siddet nogen colorgrader eller anden og og understøttet en automatisk tonemapping scene for scene, som ved en Dolby Vision film, det er en helt automatiseret process som har fået et Dolby Vision ikon og så koster en Dolby Licens. Hvor vidt det har en hvis og sikkert ret marginal fordel over et TV's egen automatiske tonemapping glæder jeg mig til at se høre mere om, men umiddelbart lyder det i mine ører som marketing mere end noget andet, hvis man har et TV fra en seriøs producent. Hvorfor skulle en 100% automatisk algoritme fra Dolby kunne gøre det markant bedre end TV producentens (der kender sit TV og sit Panel bedre end nogen anden) automatiske algoritme? ...Og når nu man helt kan slå støttehjulsfunktionen og dens kompromiser helt fra i TV'et med HGiG og helt undgå dobbelt tonemapping, så er det jo ret let at regne ud hvad der er den bedste og mest elegante løsning: HGiG vil være en langt mere teknisk korrekt og elegant løsning, NÅR og HVIS man ellers har et TV der understøtter det, så man kan få slået TV'et tonemapping helt fra. Ideen med HGIG er at TV'et slet ikke skal tonemappe oven på spillets allerede fortagede tonemapping (som i denne forbindelse er at betragte som referencen), med alle de kompromiser der er i forbindelse med sådan en dobbelt tonemapping. PC'en/konsollen genererer i forbindelse med et HGiG game-render i stedet et HDR billede der ligger perfekt inden for rammerne af hvad TV'et native kan præstere af nits, som TV'et så fremviser med korrekt og lige gammekurve, mens man undgår en dobbelt tonemapping. HDTVTest's Vincent Theo har flere gange set på kvaliteterne og fordelene ved HGiG og flatpanels har lavet den opsætningsguide som Rasmus linker til oven for - Jeg er slet ikke i tvivl om at HGiG (hvis ens monitor/TV har det) er det bedste alternativ, da man så helt undår dobbelt tonemapping. Vincent Theo har tydeligt vist hvordan HGiG bevarer langt flere detaljer i specular highlights end når TV'et tonemapper og tonemappingen skruer heller ikke lysstyrken op og ned eller ændrer på billedets parametre på anden vis når man udnytter HGiG på et HGiG udrustet TV/monitor.

Eneste ulempe er at HGIG skal indstilles manuelt af brugeren i spillet (PC) eller på konsollen (grundlæggende HDR konsol indstillinger) til at passe til panelets ydelse, mens Dolby Vision er en helt autonom og automatisk funktion - som vel er at betragte som Dolby Visions styrke i forhold til den almindelige bruger i denne sammenhæng.
  • 1
  • 100
  • 101
  • 102
  • 103
  • 104
  • 242