14 feb 2021, 13:53
Gofiland skriver som en kommentar til mit tidligere indlæg, hvor jeg henviser til engelske avforums, og hvor jeg i øvrigt lægger op til, at trådstarter jo selv må forholde sig til, om udsagnene hér står til troende: "Lidt skidt at fraråde folk noget, som man ikke selv har kendskab til ..."
Jeg mener ikke, at det på nogen måde er en rimelig påstand. Det jo mere eller mindre, hvad alle gør her på Flatpanels - nemlig at anbefale, diskutere og vurdere forskellige tv ud fra den forståelse og generelle viden erhvervet gennem brugerfora, tests mv., som vi hver især har erhvervet os. Hvis vi kun skulle kunne fremhæve vores egen personlige smag og alene forholde os til det tv, vi tilfældigvis selv er i besiddelse af, så ville dialogen meget hurtigt slutte.
Når det er sagt, så synes jeg bestemt heller ikke, at det er rimeligt at antage, at jeg ikke har noget kendskab til det pågældende tv. Nej, jeg ejer det ikke, og har dermed ikke haft lejlighed til at vænne mig til det, ligesom gofiland og hans bekendte tilsyneladende har det. Jeg synes da, at det er super fint, at gofiland og de bekendte, der henvises til, er glade for deres tv, men det gør altså ikke, at det af den grund er noget godt tv. Det betyder bare, at der er nogen, der synes, at det er fint til deres behov og i øvrigt - og det er i hvert fald en oplagt indvending - ikke længere ser svaghederne, for det er jo sådan: Man vænner sig til det, man har og er glad for det. Jeg kender masser af mennesker, der har, synes jeg, enormt dårlige tv, som de i øvrigt er vældig glad for - og det er jo så også trods alt altid bedre end at skulle sidde hver aften og være ked af det tv, man har fået købt sig.
I forbindelse med kendskabet så har jeg i forbindelse med køb af et nyt tv i mindre størrelse (40-43 tommer) brugt en hel del tid til at sætte mig ind i markedet for netop det segment, som trådstarter også befinder sig i: Samsungs Q60, Sonys XH80/81/85, Pana HX800, LG´s Nano mv. - og så altså Philips "the one". Der er naturligvis meget både for og imod og mange forskellige synspunkter, men ikke desto mindre har det slået mig, hvor massiv kritik netop Philips "the one" har fået eks. på avforums. Sammenlignet med alle andre mærker og modeller har det været i en kategori helt for sig selv, og kritikken har først og sidst drejet sig om vanskeligheder ved at indstille et ordentligt billede, dårlige farver/kontrast, artefakter fremkaldt af dårlig billledprocessering og elendig HDR (hvilket man nok på forhånd må forvente i denne prisklasse). Det er ikke en, det er ikke to eller tre utilfredse købere. Det er i hundredevis, og det er sådan set blot, hvad jeg tillader mig stilfærdigt at henvise trådstarter til. Så må trådstarter jo selv gøre sig bekendt hermed, hvis hun eller han ønsker det - eller man kan lade være og tage gofilands udsagn for pålydende.
Videre skriver gofiland, at vi ikke alle kan have et OLED tv til 20K. Det er helt korrekt. Det er også, hvad man retorisk kalder en stråmand, for det har på intet tidspunkt været fremme, og jeg har heller ikke nævnt det. Faktisk har der ikke været nogen i tråden, der har peget på langt dyrere tv. Alle har holdt sig pænt til niveauet og blot nævnt andre muligheder inden for dette. I øvrigt koster et OLED heller ikke 20000 kr. - tværtimod kommer man meget, meget tæt på det ultimative bedste for aktuelt 9000 kr., og det kommer helt sikkert længere ned, hvis vi endelig skal køre ud ad det spor.
Endelig, hvis jeg må være lidt ude med riven, så vil jeg til gengæld gerne kommentere lidt på, hvad gofiland mener er svaret på et tv-køb frem for at begynde med at undersøge markedet, herunder lade sig vejlede af andre, nemlig "... køb et og prøv det, er du ikke glad så returner det ...".
Det er naturligvis rigtigt, at man har returret ved fjernkøb, men hvis alle gør, som gofiland anbefaler - køber et tv uden egentlig intention om at beholde det -, så ender vi i hvert fald meget hurtigt i en situation, hvor priserne på tv stiger markant. Det kan ingen forretning, der kan holde til i længden og der vil kun være et sted at anbringe denne merudgift: ved kunderne. Med andre ord: Jeg synes, at det er fint at blive klogere, men i min verden er det urimeligt at købe et produkt vel vidende, at det sker mhp. at bytte det igen. Og det er den egentlige konsekvens af, hvad gofiland foreslår.