Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg har i et par uger ejet et Philips 70" PUS7505, og jeg oplever to problemer, særligt når jeg spiller Nintendo Switch, som jeg ikke oplevede på mit tidligere TV (et Samsung PS51D8005).

1: Der er af og til udfald i billedet i form af blink til helt sort skærm i cirka et sekund.

2: Der er af og til horisontale linjer på tværs af hele skærmen i cirka et kvart sekund. Disse popper op forskellige steder på skærmen.

Begge dele foregår ret vilkårligt, men hver gang jeg spiller Super Mario Maker 2, som er 60 fps. Typisk har jeg oplevet begge issues efter 20 minutters gaming. Min kæreste spillede Zelda Breath of the Wild (30 fps) i en time forleden, og der var der ingen problemer.

De horisontale linjer ser jeg dog også i menuerne på Switchen (men de er vel også 60fps?), mens jeg endnu kun har oplevet billedudfald, mens jeg har spillet Super Mario Maker 2. Det er ikke et konsekvent mønster, men oftest vil de horisontale linjer dukke op kort efter, jeg har tændt konsol og TV, og blinkene til sort skærm dukker oftest først op efter 15-20 minutter.

Jeg har under brug af TV'ets egen YouTube-app også oplevet et enkelt blink til sort skærm. For at være sikker spolede jeg tilbage i den video, jeg var ved at se, og ved genafspilning skete blinket ikke. Men jeg har set YouTube en del på TV'ets app og ikke oplevet det andet end denne ene gang.

Jeg har googlet en del og læst på Reddit, men jeg har endnu ikke kunne finde noget, der har afhjulpet hverken billedudfald eller linjer.

Jeg har også en PS4, og den er der ingen problemer med. Heller ikke, når jeg spiller spil, der er 60 fps.

Når jeg tjekker inputoplysninger for PS4, står der 1080p 60hz SDR RGB bitdybte 12, og det samme for Switch bortset fra at bitdybte er 8.

Det bør altså heller ikke skyldes, at HDR på en eller anden måde er aktiveret. HDR kan faktisk ikke slås til og fra, medmindre der er et HDR-signal.

Her er, hvad jeg har forsøgt:

- forskellige HDMI-kabler herunder et 4k high speed kabel
- testet alle tre HDMI-indgange
- deaktiveret 'easylink' på tv'et
- deaktiveret 'match TV power state' på Switch'en
- taget alle andre HDMI-enheder fra, så kun Switch'en er sat til
- slukket og tændt alt. Også strømstikket til TV'et ud i +2 minutter.
- tilsluttet Switch'ens kabler i den rækkefølge som Nintendo anbefaler.
- sikkert flere ting, som jeg ikke kan huske...

Min mistanke er, at det kan være:
- et opskaleringsproblem fra 1080p til 4k som måske også er relateret til bitdybden på 8
- panelet der har problemer med 60 billeder i sekundet og at jeg ikke oplever nogle problemer på min PS4 fordi jeg har base-modellen fra udgivelsesdagen, og måske er den ikke lige så steady 60 fps som Switchen
- et software-problem på TV'et. Softwaren er super janky, og jeg oplever fx ofte at HDMI-kilder ikke viser fuldt billede men et lille miniature-billede lidt over venstre hjørne nederst. Hvis jeg slukker og tænder TV'et er det stadig bare et miniature-billede, men hvis jeg hiver strømstikket ud i +2 minutter og tænder igen, så er billedet i fuld skærm. Dette problem opstår af og til, når jeg er inde i en app på TV'et og så skifter til en HDMI-kilde uden at gå ud af appen først. Kan også være ifm cast til chromecast når en app på TV'et er åben. I sjældne tilfælde går billedet helt amok og kokser totalt (flimrer i tusinde farver).

Hvis noget er galt med TV'et, har jeg stadig 14 dage til at benytte mig af Elgigantens returret..

På forhånd mange tak til alle, der har et bud på, hvad jeg kan prøve :)

Her er billede hhv med og uden horisontal linje

Med:
Skærmbillede 2021-02-09 kl. 22.44.31.png
Skærmbillede 2021-02-09 kl. 22.44.31.png (748.08 KiB) Vist 873 gange
Uden:
Skærmbillede 2021-02-09 kl. 22.43.56.png
Skærmbillede 2021-02-09 kl. 22.43.56.png (731.47 KiB) Vist 873 gange
fidusen med at tage strømmen har været nødvendig siden deres første android-modeller ( der kunne de kun vise 4k via en separat boks, som endte med en nvidea-boks). den model røg jeg ind i, skiftede til efterfølgeren, som godt selv kunne vise 4k. samme problem med at tage strømmen, så det er åbenbart en fejl, der ligger til philips familien. De andre problemer kan jeg ikke udtale mig om.