Beckham skrev: ↑08 feb 2021, 11:45
Ok..interessant. Det har jeg nu oplevet flere gange igennem årene. Selv Elgiganten beder på deres hjemmeside om at gå direkte til Sony f.eks.
Og man kan sagtens - mellem forhandler og køber - aftale, at det er det, man gør. Det kan i mange tilfælde give god mening at tage dialogen direkte med leverandør/producent, men i så fald er det noget, som man som køber selv skal være villig til. Det er ikke noget, som forhandleren/forretningen kan kræve eller fordre. Hvis man kun vil tale direkte med eks. Elgiganten (eller en hvilken som helst anden forretning), så er man i sin gode ret til det, og så må forretningen selv tage dialogen videre og lade den tid, der går med det, medgå i, hvad der er "rimelig tid" til en løsning/afhjælpning af problemet.
Der er ikke nogen som helst tvivl om, at de store kæder går lige til grænsen og ofte over købelovens bestemmelser, når det gælder reklamationer mv. Jeg har selv en meget besværlig sag med Wupti.com, hvor de efter lang tids palaver endelig har taget et defekt tv tilbage - men jeg har dog ikke, nu efter næsten 14 dage, fået mine penge retur igen, så det kører sådan set videre ...
Jeg har også prøvet, at både Elgiganten og Power bevidst og, formoder jeg, helt systematisk søger at omgå købelovens bestemmelser, hvad angår returnering af varer. Jeg har ved begge købt produkter, leveret hjem og dermed med porto, som jeg har returneret i forretningen. Begge steder har de så, i første omgang, nøjedes med at give mig beløbet for varen, men ikke for forsendelsen retur. Det er et brud på købeloven, der foreskriver, at køber skal have det fulde beløb retur, hvorimod man selv skal betale returfragt (hvilket jeg har gjort ved at møde op i forretningen for at levere varen tilbage).
Da jeg gjorde opmærksom på det i Power, fik jeg uden videre beløbet retur. Det var værre i Elgiganten, hvor ekspedienten sagde, at deres system blokerede for dette, og at det ikke kunne lade sig gøre. Da jeg gjorde hendes leder opmærksom på købelovens bestemmelser, kunne jeg dog pludselig godt få mine penge. Begge tilfælde er sådan set lige graverende. Det er helt systematisk forsøg på snyd og omgåelse af gældende dansk lovgivning fra Power og El-gigantens side.
Det var nok lidt et sidespor, men blot for at understrege, at købelovens bestemmelser ikke er vejledende, uanset hvad sælger så måtte mene. Det er de heller ikke, når man køber et defekt Sony-tv. Jeg vil anbefale enhver at læse nærmere her:
https://taenk.dk/raadgivning-og-rettigh ... koebeloven