Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Alars
Jeg opdagede her til aften at min TV-skærm har en masse mikrostreger der ligner enten fastgroet støvfnug eller mikroridser.

Jeg kan ikke få dem væk via mikrofiber og lidt fugt.

Hvor stammer de mon fra? Jeg har aldrig tørret min skærm af før så de kan ikke stamme fra forkert rens fra min side af.

Nogle forslag?

Det er en C9 skærm, btw.
Vedhæftede filer
20210123_185433.jpg
20210123_185433.jpg (2.54 MiB) Vist 3213 gange
Af Alars
Tror det var juni jeg købte det (Bilka havde tilbud på C9 til 5777 kr)

Hvad mener du med fluer? Det er hele skærmen der har det. Tusindevis. Ser det dog kun når TVet er slukket.
Demineraliseret vand er nok i de fleste tilfælde, med mindre der er tale om egentlig fedt eller lign., hvor det kan være meget tidskrævende, hvis man kun vælger at bruge knofedet!
Med hensyn til klud, så bruger jeg bare 2 stk. ganske almindelige mikrofiberklude, hvor den ene er let fugtig, og den anden er helt tør, som bruges til at eftertørre, polere med.

Selv bruger jeg alm. glasrens, hvis jeg anser det for nødvendigt (da jeg mener, mange tager ågerpriser for deres såkaldte "skærmrens"), selv om jeg nok skal få hug igen, da nogle ikke mener, det er det rigtige at bruge, men der er jo ikke tale om at sprøjte hele skærmen ind i det, blot lidt i en mikrofiberklud, så den bliver let fugtig, og ingen af mine skærme, hverken telefoner, tablets eller TV har endnu lidt skade, og jeg er overbevist om, der ikke er noget af coatingen, der kan tage skade af det, men måske kan nogle lister eller lign., vel at mærke hvis man ikke passer på.

Jeg vil tro, grunden til nogle frafråder det, hvor nogle af påståndene er, det kan opløse nogle af materialerne, stammer sikkert fra de historier man hører, hvor der er tale om ansatte rengøringsfolk på kontorer, hospitaler og lign., som med faste intervaller, vel omkring en gang ugentlig over flere år overøser diverse elektronikgenstande med rigelige mængder universalrensemiddel, hvor jeg sagtens kan forestille mig, det ikke holder vand. :) , men det er jo kun mig.

Jeg vil fortsætte med at gøre, hvad jeg gør, som jeg mener, er at bruge den sunde fornuft, med mindre jeg på et tidspunkt konstaterer en eller form for ikke tilsigtet indvirkning, som velbegrundet kan relateres til brugen af "min" metode.
I langt de fleste tilfælde, er det rigeligt blot at tørre skærmen af med en tør mikrofiberklud, men jeg kan forestille mig, at småbørn i husstanden, hurtigt kan ændre på ligningen, hvis man ellers har overskuddet, og det anses som værende nødvendigt også at få husalteret ind under den faste rengøringsrutine...

Med udgangspunkt i det billede, du har linket til, ser det ud til almindelige midlertidige brugsspor, som blot er noget, der dukker op efter noget tids brug.

Jeg er overbevist om, det ikke er "mikroridser", men "overfladeskidt" i stedet!

Det kan være, der har været noget i luften, en der har nyst/hostet på skærmen, men jeg er ikke i tvivl om, det er noget, der sagtens kan fjernes.

Start med en tør klud, er dette ikke nok, så forsøg dig frem med en let fugtig klud, som du bagefter efterpolerer med en tør klud; er dette ikke heller ikke nok, eller kræver det for meget arbejde, så må du forsøge dig med et rengøringsmiddel af en art.
Hvis du følger min anvisning, som jeg mener stadig er sund fornuft, så er glasrens værd at forsøge (husk ikke direkte på skærmen, men i kluden), dog er det naturligvis på eget ansvar; tør du tage chancen? :)
Supergris skrev: 24 jan 2021, 05:06 Hvis du følger min anvisning, som jeg mener stadig er sund fornuft, så er glasrens værd at forsøge (husk ikke direkte på skærmen, men i kluden), dog er det naturligvis på eget ansvar; tør du tage chancen? :)
Ja man styrer selvfølgelig helt selv, om man vil gamble med sit tv til 10.000kr+, ved ikke at købe en flaske skærmrens incl klud til 79kr i den lokale elektronikforretning... For er coatingen først røget, så står man med en regning på 10.000kr igen, og så skal man købe et nyt fjernsyn, i stedet for at købe en flaske skærmrens til 79kr...
Af Dunzaus
Det er højst sandsynligt fra host og nys at de er kommer. Samme sker hos mig. Bruger mikrofiber klud, kører rundt i cirkler med den og en finger og tålmodighed, til at fjerne dem
Alars skrev: 23 jan 2021, 19:05 Jeg opdagede her til aften at min TV-skærm har en masse mikrostreger der ligner enten fastgroet støvfnug eller mikroridser.

Jeg kan ikke få dem væk via mikrofiber og lidt fugt.

Hvor stammer de mon fra? Jeg har aldrig tørret min skærm af før så de kan ikke stamme fra forkert rens fra min side af.

Nogle forslag?

Det er en C9 skærm, btw.

Hej Alars,

Jeg har lige købt en Sony AG9 77'' som har nøjagtig samme prikker.
Jeg er igang med en sag med Sony som jeg har tabt indtil videre.

jeg sendte et billede til Sony af prikkerne og de svarede hurtigt tilbage at hvis jeg ikke kunne tørre prikkerne væk skulle den repareres. Efter 30 dage på værksted får jeg svar og værkstedet kan sagtens se prikkerne men nu har Sony ændret meningen og siger at skærmen ikke fejler noget.....
De kan ikke dokumentere eller bevise at prikkerne skal være der men de vil heller ikke ombytte tv'et fordi de siger det ikke fejler noget selvom de 30 dage før svarer fra den tekniske afdeling at prikkerne ikke må være der.... Mit tv er splinterne nyt og det dyreste sony har produceret med vejledende pris på 65.000,- .....

Jeg vil personligt selv mene at det er en produktionsfejl og hele skærmen bør se helt ren ud uden nogen former for prikker eller urenheder....

Lige nu svare sony mig ikke længere og lyver om de ting de har skrevet til mig selvom jeg har det hele på skrift....... Sagen er blevet vurderes af det højeste led i firmaet og de er åbenbart ligeglad med mit tv har fejl....
Vedhæftede filer
B1.JPG
B1.JPG (2.06 MiB) Vist 2714 gange
Hvis det ikke kan fjernes ved at rengøre skærmen, er det jo inde i selve panelet, hvor prikkerne befinder sig, så der er helt klart tale om en fejl fra fabrikantens side!
Supergris skrev: 06 feb 2021, 19:13 Hvis det ikke kan fjernes ved at rengøre skærmen, er det jo inde i selve panelet, hvor prikkerne befinder sig, så der er helt klart tale om en fejl fra fabrikantens side!
Hej Supergris,

Jeg er helt enige med dig!
I mit tilfælde skrev Sony også med det samme at det skulle repareres men lige pludselig ændrede de mening og sagde at det er meningen. Jeg syntes det virker som om der er noget underligt ved det.....
Jeg har set tilsvarende fejl tidligere på andre skærme (dog kunne det også ses, når skærmen var tændt), hvor de tog varen tilbage uden problemer.

Jeg kan ikke se, du skriver, hvor du har købt skærmen, men dem ville jeg helt sikkert tage fat i, hvis Sony ikke vil anerkende det; der er jo ikke tale om en billig skærm!
Af Alars
Jeg har forsøgt at pudse skærmen noget mere grundigt, men det hjælper ikke. Det ligner altså heller ikke dråbepartikler fra et nys. Mange af "ridserne" er aflange og ligner dermed mere noget som er opstået fra en mekanisk påvirkning og ikke en angreb der har været angrebet af en omgang forkølelse.

Jeg kontakter Bilka.
Alars skrev: 09 feb 2021, 12:26 Jeg har forsøgt at pudse skærmen noget mere grundigt, men det hjælper ikke.
Har du pudset med tør eller fugtig klud? Flueklatter, spyt osv forsvinder ikke med en tør klud, men der skal lidt fugt til - læs skærmrens, for at være på den sikre side