Debat af spilkonsoller, hvad angår både spildelen og medieafspilningsdelen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af DanielPT
bendix skrev: 11 dec 2020, 09:24 For skarpt? Hvilket tv bruger du og er din skarphed høj?
Det er et LG C7 OLED.

OLED lys står vist til 100 da det er anbefalet fra Tv-kalibering.dk :) Mere om jeg kan gøre noget på min PS5.
Af DanielPT
aalb1970 skrev: 11 dec 2020, 08:58
DanielPT skrev: 11 dec 2020, 08:07 Hmm når i køre igennem reciver sætter i så den til PCM i lyd eller? Tak.
Ja, PCM 5.1 eller 7.1 er det optimale, da det sikrer afspilning af lyd direkte fra disken eller installationen uden konvertering og komprimering.
Er du helt sikker?

Jeg lavede en tråd her at hvis man ønskede lydformater i høj kvalitet så skulle man tage Bit stream
viewtopic.php?f=32&t=50555
Brugeravatar
Af bendix
Generelt fatter jeg hat af Bitstream og LPCM. Sætter jeg mit LG til Bitstream og aktiverer Atmos på ATV så får jeg Atmos understøttelse i selve film menuen fra Apple. Sætter jeg LG til PCM og ATV til Atmos kan ATV ikke se Atmos er tilgængelig. Og står ej heller under lyd info når jeg afspiller filmen
Hvordan får i andre aktiveret 4k120 HZ på jeres tv med PS5?
Jeg har sat alt korrekt i forhold til indstillinger, og alt er opdateret, men jeg får ikke et 4K 120 HZ signal igennem, selvom den inde i PS5 menuen, siger at den undstøtter 4k120 HZ.

Har set et billede her på flatpanels.dk hvor i har video menuen på PS5, hvor der står 4k120 HZ, hvor min skriver 4k60HZ

TV er et SONY 55XH9005

Har i nogle råd?
Brugeravatar
Af bendix
120hz er kun understøttet på enkelte spil. I selve menuen er max 60hz.

Call Of Duty Cold War er vidst det eneste der understøttet 120hz pt.

Der skal du først i hovedmenuen for PS5 gøre sådan at din foretrukne spil ydelse er "performance" og så inde i COD kan du se at 120hz er "grå" og ikke kan justeres på.

Håber det gav mening.
Af aalb1970
DanielPT skrev: 11 dec 2020, 11:10
DanielPT skrev: 11 dec 2020, 08:07 Hmm når i køre igennem reciver sætter i så den til PCM i lyd eller? Tak.
Ja, PCM 5.1 eller 7.1 er det optimale, da det sikrer afspilning af lyd direkte fra disken eller installationen uden konvertering og komprimering.
Er du helt sikker?

Jeg lavede en tråd her at hvis man ønskede lydformater i høj kvalitet så skulle man tage Bit stream
viewtopic.php?f=32&t=50555
Mit svar tog udgangspunkt i afvikling af spil.

Og her er jeg helt sikker.

PCM = tabsfri lyd
Dolby Digital eller DTS = komprimeret lyd

PS5 understøtter ikke bitstreaming af tabsfri lyd (Dolby True HD, DTS Master Audio) undtagen ved afspilning af Bluray og UHD Bluray film.

Dog er PS5 lydmenuen noget anderledes end PS4, så man skal muligvis ind og skifte til bitstreaming, hvis man vil have sin receiver til at afkode et lydspor fra en film.

Men i spil er PCM det optimale.
Af sokken
Jeg har fået at vide for længe siden at Playstation skal køre Bitstream så det er receiver der skal gøre arbejdet.
Er det forkert?
Af aalb1970
sokken skrev: 11 dec 2020, 14:45
Jeg har fået at vide for længe siden at Playstation skal køre Bitstream så det er receiver der skal gøre arbejdet.
Er det forkert?
Det kommer helt an på din opsætning.

Generelt gælder, at PCM er bedre end bitstreaming i spil, da PS5 i spil kun understøtter de gamle Dolby og DTS formater, som ikke er tabsfri.

Forudsat at vi taler om spil gælder følgende for PS5:

Det vil kun kunne svare sig at vælge bitstreaming (DTS eller Dolby), hvis PS5 er tilsluttet et tv uden eARC som har forbindelse til en soundbar eller receiver via HDMI eller optisk. Dolby vil dog højest sandsynligt give lipsync problemer, når Dolby signalet passerer igennem tv'et, hvorfor DTS generelt er det optimale valg. Dog er det ikke alle tv som understøtter DTS passthrough.

Er PS5 sluttet direkte til en soundbar eller receiver, eller i et tv med eARC (med HDMI forbindelse videre til en soundbar eller receiver), er det optimalt at vælge PCM, da det giver tabfri lyd.

For afkodning af lyd fra Bluray diske er der en særlig indstilling, hvor man kan vælge, om konsollen eller receiver/soundbar skal afkode lydsporet. Denne indstilling har INGEN indflydelse på lyd i spil!
  • 1
  • 73
  • 74
  • 75
  • 76
  • 77
  • 236