Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Amtus
Jeg er blevet spurgt om jeg ikke kunne finde en egnet skærm til svigerfar, så jeg har lidt brug for noget hjælp:)

Kravene til skærmen er ikke så store, den skal ikke være for dyr, en 17-19" skal mest bruges til at spille Heroes og Might and magic 3 ol. lign. ;)

Kan man få nogle forslag på bordet, value for the money er en sikker vinder:)

Mvh
Amtus
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Kan du ikke komme med et budget, så man ikke gør sig anstrengelser for at finde en skærm som så er alt for dyr?
Af Amtus
Jo undskyld:)

Men ved ikke hvor billigt man "må" købe, det er ikke de vilde grafiske spil der skal køres på den, skal man holde siig helt fra alt i 1000 kr. klassen eller hvordan er det?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
I 1000 kr. klassen bør du i hvert fald være meget påpasselig.

Dvs. budgettet skal læse som noget i stil med bedst til mindre end 1.200-1.300 kr. med den modifikation at hvis samme type skærm fås til 100 kr. mindre så er dét førstevalget?

Her er en liste over skærme til mindre end 1300 kr. som samtidigt har DVI stik (hvilket er et must hvis computeren har DVI udgang):
EDBpriser liste over skærme til mindre end 1300 m. DVI
Af Amtus
Jeg ved ikke engang hvad DVI er.. er det noget bedre end VGA stik eller er det slet ikke til det samme?

Det er ikke en ny computer skærmen er til, så tror ikke det er et krav.. er der nogen skærme i den prisklasse man kan fremhæve, eller er det lige skidt hele vejen rundt;)?
Af Amtus
og nej det er ikke nødvendigtvis et førstevalg hvis en skærm koster 100 kr. mindre end en anden, men som alle andre vil jeg selvfølgelig gerne have noget for pengene:)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
OK, så tager vi lige én ting af gangen. DVI og VGA er hhv. den digitale måde at forbinde en skærm på og den analoge måde. Den digitale er den mest naturlige måde at forbinde en fladskærm på idet denne selv er digital - det var de ældre CRT skærme ikke. Vi har en gennemgang af hvordan VGA og DVI virker her:
http://www.flatpanels.dk/monitorbegreber.php#2

Dét som du vil opleve med DVI er at billedet ikke kan blive uskarpt. Med VGA skal alle data times rigtigt for at du får vist billedet så skarpt, som det er muligt på en fladskærm og ofte så er resultatet at man må bruge den "autoadjust"-knap, som skærmen har, for at få passet billedet korrekt ind. Med DVI er dette ikke en nødvendighed - her står billedet altid 100% skarpt.
Hvis computeren ikke har DVI og hvis der ikke skal opgraderes i nærmeste fremtid, så kan vi godt udvidde søgningen, hvilket giver lidt flere muligheder i den billige ende:
Skærme under 1300 kr.

På denne liste finder du flere attraktive bud på en alsidig skærm og skulle jeg selv vælge, så var det nok Acer P191W, AL1916S eller Mirai DML-519N00 eller Asus VW193S der ville være i kiggerten. De to af disse skærme er widescreens, hvilket måske er et problem hvis computeren er af ældre dato, idet widescreenopløsninger kræver et grafikkort, der er forholdsvist nyt (lad os sige 3-4 år gammel max.).

Mirai's skærm er ret populær på EDBpriser (nok pga. prisen) og den har tilmed DVI hvis behovet skulle opstå. Du kan evt. læse kommentarerne til skærmen derinde.

Der er et par negative kommentarer omkring farvegengivelse og betragtningsvinkler, men de er tydeligvis skrevet af personer der har haft alt for høje forventninger. Betragtningsvinklerne er ikke bedre for denne type skærm (og bliver det ikke før vi rammer et prisniveau på ca. 3000 kr.) og farvegengivelsen kan man ofte justere sig lidt ud af, men er ellers en konsekvens af den meget lave pris.
Af Joepete
Jeg er på ingen måde ekspert i monitorer eller fladskærme - kun en almindelig forbruger.

Har selv lige anskaffet mig en Acer P191W. Jeg surfer på nettet, skriver og læser Word dokumenter, ser DVD og hører musik på pc´en. Jeg spiller sjældent, og hvis jeg gør, så er det som regel retro spil.

Aceren har et fantastisk flot udseende: Børstet stål fod og ramme i sort højglans. Billedet står - efter min mening - rigtig skarpt og flot på skærmen. Spillene "hakker" ikke, som de gjorde på min gamle skærm. Alt i alt vil jeg kalde skærmen en god all-round skærm. Der er dog nogle minusser: Den kan ikke justeres i højden, og der er ikke noget DVI stik.

Prisen taget i betragtning, så er det dog et ret godt køb.

Check i øvrigt anmeldelse af skærmen på www.cnet.com.

Mvh

Joepete
Af roadrage
Der massere i disse tider der skiller sig af med deres 19" skærme til fordel for en 22"+ skærm. der for er der en masse godt brugt at købe. jeg har for eksemple forsøgt at sælge min samsung 970p i et stykke tid nu for 1000+kr uden held.(den er dog ikke til salg da jeg ikke pt har mulighed for at købe en anden)

Derfor kig på brugt markedet