Peoke skrev: ↑28 nov 2020, 08:47
Jeg er lidt nysgerrig - Nu ved jeg ikke hvordan folks holdning er til RTINGS.com? Det virker generelt til at LCD TV scorer højere på RTINGS end på Flatpanels. Jeg antager at der bliver brugt samme udstyr til teste, så hvordan kan der være så stor forskel?
Det er ikke fordi RTINGS er uenige i at OLED er et skridt foran LCD - Samtlige OLED modeller har scoret højere end alt LCD, men forskellen er ikke så stor som den er herinde. Q90R og Q90T er f.eks nogle af de LCD modeller der har scoret højest.
rtings måler TV-apparater på mange forskellige parametre og tildeler score efter afvejning af de forskellige måleresultater.
Hvis du læser en anmeldelse af et high-end QLED TV og hopper ned til sektionen "Compared to Other TVs" vil du finde, at der ved sammenligning med et OLED TV ofte gøres opmærksom på, at OLED-modellen er bedre end QLED-modellen pga perfekt sort og hvad der ellers måtte kendetegne OLED, hvorimod QLED fremhæves at være mere lysstærk og uden risiko for burn-in.
Sammenligner vi Q90T og LG CX direkte:
https://www.rtings.com/tv/tools/compare ... 9810/10619
Man kan se af måleresultaterne, at CX scorer relativt lavt i forhold til Q90T på flg. punkter:
- SDR og HDR peak brightness.
- Color Volume.
- Permanent Burn-In Risk.
- Stutter.
- Variable Refresh Rate.
Men så scorer den til gengæld det samme eller mere på så mange andre punkter.
Der er selvfølgelig andre modeller der scorer et rent 0 på Local Dimming. Eller hvad med
https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/nano80 som scorer blot 4.0 på Flicker-Free, hvor ethvert OLED TV scorer 10.
Det er bestemt heller ikke ethvert LCD TV der får en minimum overall score på 6.5-7.0. F.eks.
https://www.rtings.com/tv/reviews/tcl/3-series-2020
Men selv et Samsung TU7000 scorer 6.8 i Mixed Usage, så ser man bort fra de små modeller til børneværelserne er det ikke det store spænd de kører med:
https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/tu7000
Det er lidt som at læse anmeldelser på iMDB: En film, der scorer under 6.5 er normalt ikke værd at beskæftige sig med, men der skal meget til for at en film scorer over 8.5.
Rtings slår meget på tromme for at de er uafhængige og selv køber de modeller, de anmelder. At de alligevel ikke totalt trasher de ringeste modeller eller i det mindste har et lidt større spænd i deres point-givning kan måske hænge sammen med, at de trods alt skal tjene penge på deres affiliate links. Men det er rent gætteri fra min side.
Det forekommer mig, at flatpanels lægger særdeles stor vægt på per-pixel local dimming, hvilket sætter OLED-modellerne i deres helt egen kategori. Lavere lysstyrke, risiko for burn-in (næppe så relevant i 2018 og frem som det tidligere har været), stutter osv er så blot noget man må acceptere for at opnå perfekt sort. Jeg er sådan set ikke uenig, hvad det angår, men man skal alligevel være åben for, at begge teknologier har fordele og ulemper og at dem, der går op i den slags, vægter de enkelte punkter forskelligt. Nogle er skiftet til OLED og vil aldrig skifte tilbage til LCD mens andre har prøvet OLED og alligevel af forskellige årsager er skiftet tilbage til LCD.
Lige hvad Local Dimming angår er problemet oftest at der er for få zoner i de nyeste modeller, da man kun kan få et acceptabelt antal zoner i de alt for dyre 8K-modeller. Så er det næsten at foretrække at tage en kantbelyst model med frame dimming og høj native contrast ratio (hvilket jeg selv har og er særdeles glad for), men mantraet i dette forum er, at et LCD TV bør have zone-styret local dimming og eftersom de billigste modeller med denne feature har for få zoner til at det fungerer ordentligt bliver LCD TV mere eller mindre kategorisk afvist.
Årene 2019-2020 har været lidt af et gab fordi der ikke er sket tilstrækkeligt nyt på OLED-fronten mens LCD-modellerne synes at være blevet ringere og ringere i deres "race to the bottom".
Det kan måske ændre sig til næste år, hvor vi formentlig kommer til at se langt flere modeller med miniLED - inklusive modeller fra Samsung. Jeg håber da selv på, at miniLED kan medvirke til, at problemerne med zone-styring reduceres til et niveau, hvor det tåler sammenligning med OLED og at OLED dermed ikke fortsat vil være standard-svaret, når man ser bort fra prisen.