Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Anders_Risager
PeterD skrev:
Anders_Risager skrev: 25 okt 2020, 23:52 Var i butikkerne i dag og kigge på skærme...

Jeg var ikke synderlig imponeret over OLED for at være ærlig.

De er bedre end Qled, men ikke med en stor margen.

Sendt fra min SM-N970F med Tapatalk
Du kan ikke udlede meget fra at se på tændte tv i en butik (udover genskin i skærmen?)

Står tv'et i butiksmode, er det kalibreret,er farver og lysstyrke skruet lavt/ højt, er Eco tilstand slået til/fra osv.

Prismæssigt er der heller ikke stor margien mellem QLED/LCD og OLED.

Dét Philips hænger da flot og ser glimrende ud
Ja det nuværende er såmænd helt fint.

Jeg har en Chromecast with Google TV monteret, så smart TV delen er der styr på.

Det jeg mest af alt har brug for, er et panel uden tuner, eller højttalere for den sags skyld.
Alt på skærmen kører over en Chromecast og lyden sendes over mit anlæg.

Det jeg altså primært er ude efter, er en større skærm til de få gange om måneden hvor jeg ser film.

Jeg går ud fra at jeg vil opleve en forbedring næsten uanset hvilken skærm jeg køber i forhold til mit LCD med LED teknologi fra 2012?

Sendt fra min SM-N970F med Tapatalk

Billede
Af Nicklas Jakobsen
Med meget lysindfald havde jeg kigget på Q90T/Q95T fra Samsung.

Nogen her siger der ikke er forskel på lysoutput og antirefleks behandling på QLED og OLED: Det kommer an på hvilke QLED man sammenligner. QLED er jo netop et paraply begreb fra skærme fra lav middelmådig kvalitet helt op til high-end TV.

Q90/95 (teknisk identisk, forskel på vægbeslag, fjernbetjening) har en ret effektiv anti-refleks behandling, og hvis man har set et OLED ved siden af en af disse skærme kan man se det med egne øjne. Se evt. https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1594195888 hvor der er et billede, og det er endda sidste års model (mener antirefleksbehandlingen er forbedret på 2020 modellerne).

Vent til BF, se om der ikke kommer nogle fede tilbud på noget :-)
Af ziphnor
Anders_Risager skrev: 26 okt 2020, 09:21 Jeg går ud fra at jeg vil opleve en forbedring næsten uanset hvilken skærm jeg køber i forhold til mit lcd fra 2012?
Som andre skriver, så skal du ikke sammenligne billedet i butikkerne (med mindre de har et rum med realistisk stue belysning og mulighed for at sætte TV'et over i en mere korrekt indstilling (Cinema/ISF/Filmmaker Mode etc).

Men hvis du ikke er "kræsen", så synes jeg du skal sætte nogen af de lidt billigere OLED's på BF ønskelisten (for 65") sammen med nogle af de bedre LCD TV (for > 65").

Jeg tænker feks på Phillips 65OLED854 (lige nu 13k) 65OLED855 (lige nu 17k), Sony 75XH9096 (lige nu 17k) og Samsung 75" QLED's *med local dimming*.

Personligt ville jeg dog ikke ofre billedkvalitet for et større billede (og derfor gå efter OLED), men smag og behag.