11 aug 2020, 09:48
Har en relativt lys stue, men ikke lys direkte på skærmen (det vil aldrig være godt, uanset hvilken teknologi du vælger).
Jeg gik med OLED, da jeg primært ser film/serier om aftenen. Hvis jeg ser noget om dagen, er det bare lidt TV2 News eller lign, men jeg må sige at mit 65 tommer C9 sagtens kan blive lyst nok. OLED er ikke lyssvagt som plasma. Ingen sammenligning her hvis du spørger mig. OLED er langt mere lysstærkt.
Jeg synes ikke mit C9 mangler lysstyrke uanset hvilken tid på dagen jeg tænder det, men det ser selvfølgelig klart bedst ud om aftenen.
Hvis du primært bruger dit TV i dagslys kunne QLED være et godt bud, men hvis du forlanger den højeste billedkvalitet i de senere timer, så er der intet QLED der kan være med efter min mening.
Ser man film og serier med mange mørke scener, så er OLED flere klasser over LCD. Jeg bliver tosset af bagbelysningen og der er næsten altid områder på skærmen med "backlight bleed", det betyder at du er nødt til at sænke lysstyrken markant, for at undgå at se det så meget.
Har et Samsung KS7005 i soveværelset og jeg skal helt ned under 25% lysstyrke, for at backlight bleed "næsten" er væk. Derudover har det elendige betragtningsvinkler ift. OLED og selv LCD med wide viewing angle filter kan ikke være med her. Det er også værd at nævne, at nyere LCD som bruger disse wide viewing angle filtre (på VA paneler) mister kontrast når de ses direkte på. Så det er ikke win/win. Du får bedre betragtningsvinkler, ja, men du får faktisk et dårligere billede, når du sidder lige på.
Ingen TV teknologi er endnu perfekt men OLED er tæt på efterhånden.
Dog tror jeg ikke på vi ser noget som er "perfekt" før QD-OLED eller MicroLED.
Jeg kommer personligt ikke til at købe et LCD tv igen. Det er 100% sikkert. Når man først har oplevet OLED, er det umuligt at gå tilbage til bagbelysning uden at blive irriteret over backlight bleed, blooming osv...