Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af martinaabo
Hej!

Vores stue er relativt lys (sydvendt) med lysindfald fra 3 vægge omkring fjernsynet, som er placeret i den ene ende af stuen.

Jeg har svært ved at vurdere om QLED er vejen frem, eller om OLED kan løfte opgaven? Vi har plisségardiner, men de er på ingen måde mørklægning.

Mvh Martin
Brugeravatar
Af hans123
Lys direkte på en skærm er aldrig en god ide

Og hvis du søger lidt er dit spørgsmål oppe mange gange.

Men har man først OLED i stuen er der ingen vej tilbage
Vi har testet CX725, men da det var før HDR kom frem, og da den ikke understøtter der, så har vi ikke målinger af max-lysstyrken. Pr. default ligger den dog omkring 200 nits og kalibreret ligger den noget under.
https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 31343099#6

Vær dog OBS på, at lysstyrken fra et TV normalt også kun er omkring de 200 nits hvad enten det er OLED eller LCD, så det kan være et problem at konkurrere med fuldt solskin. Et effektivt antirefleks-lag hjælper og her er OLED bedre end dit CX725, men Samsungs større Q-modeller er markant bedre.

Vi har vestvendt facade med store vinduespartier, og jeg foretrækker at trække lidt gardiner for, frem for at skulle forsøge at kæmpe imod sollyset via lysstyrken i skærmen. Du kan aktivere lyssensoren i TV'et og få det til at justere lysstyrken baseret på rummet, men det vil sandsynligvis have en negativ effekt om aftenen.
Af jonashh
Vi havde lidt samme issue som dig, og prøvede derfor et OLED da vi skulle have nyt, men måtte hurtigt indse at det gik ikke - vi havde haft et QLED i forvejen.

Vi valgte derfor et QLED igen, vil sige at softwaren også betød en del. Og dette er selvfølgelig 100% personlig præference, men jeg synes Tizen er bedre end de andre (Android)
Af martinaabo
Tak for gode inputs. Jeg er klar over at det er et meget individuelt/subjektivt spørgsmål. Jeg har hele tiden haft OLED i kikkerten, men tror jeg vil kigge efter QLED i stedet. Det er lidt ærgeligt at Samsungs 8K-modeller virker til at have stjålet fokus fra deres 4K-modeller i år.
Af Dpe1983
martinaabo skrev: 10 aug 2020, 09:17 Tak for gode inputs. Jeg er klar over at det er et meget individuelt/subjektivt spørgsmål. Jeg har hele tiden haft OLED i kikkerten, men tror jeg vil kigge efter QLED i stedet. Det er lidt ærgeligt at Samsungs 8K-modeller virker til at have stjålet fokus fra deres 4K-modeller i år.
Hvorfor ikke udnytte at eksvis Elgiganten giver dig 30 dages fuld returret, og så prøve en OLED af inden du beslutter dig?
Af MickDK
Jeg foretrækker at vente indtil om aftenen eller om nødvendigt mørklægge hele stuen - for at kunne nyde mit OLED TV frem et baseret på LCD teknik, den slags kommer aldrig mere på tale som TV her i huset. Jeg kan simpelthen ikke gå tilbage til LCD efter at have brugt plasma og nu OLED. Det billedemæssige løft OLEDs per-pixel sort gør for mine mange hundrede (købte) film slår alle andre argumenter set fra min stol. Og så skal jeg ikke bekymre mig om tordenfluer (som er en pestilens her ude på landet hvor jeg bor) :)

Mht Samsung så får de ikke en kr af mig igen før jeg ser noget bedre end OLED som ikke er følsomt for tordenfluer og som ikke holder op med at virke ordentlig 2 mdr efter garantien er udløbet.

Mht styresystem så er WebOS absolut det bedste jeg endnu har oplevet.
Af Lape
Har en relativt lys stue, men ikke lys direkte på skærmen (det vil aldrig være godt, uanset hvilken teknologi du vælger).

Jeg gik med OLED, da jeg primært ser film/serier om aftenen. Hvis jeg ser noget om dagen, er det bare lidt TV2 News eller lign, men jeg må sige at mit 65 tommer C9 sagtens kan blive lyst nok. OLED er ikke lyssvagt som plasma. Ingen sammenligning her hvis du spørger mig. OLED er langt mere lysstærkt.

Jeg synes ikke mit C9 mangler lysstyrke uanset hvilken tid på dagen jeg tænder det, men det ser selvfølgelig klart bedst ud om aftenen.

Hvis du primært bruger dit TV i dagslys kunne QLED være et godt bud, men hvis du forlanger den højeste billedkvalitet i de senere timer, så er der intet QLED der kan være med efter min mening.

Ser man film og serier med mange mørke scener, så er OLED flere klasser over LCD. Jeg bliver tosset af bagbelysningen og der er næsten altid områder på skærmen med "backlight bleed", det betyder at du er nødt til at sænke lysstyrken markant, for at undgå at se det så meget.

Har et Samsung KS7005 i soveværelset og jeg skal helt ned under 25% lysstyrke, for at backlight bleed "næsten" er væk. Derudover har det elendige betragtningsvinkler ift. OLED og selv LCD med wide viewing angle filter kan ikke være med her. Det er også værd at nævne, at nyere LCD som bruger disse wide viewing angle filtre (på VA paneler) mister kontrast når de ses direkte på. Så det er ikke win/win. Du får bedre betragtningsvinkler, ja, men du får faktisk et dårligere billede, når du sidder lige på.

Ingen TV teknologi er endnu perfekt men OLED er tæt på efterhånden.

Dog tror jeg ikke på vi ser noget som er "perfekt" før QD-OLED eller MicroLED.
Jeg kommer personligt ikke til at købe et LCD tv igen. Det er 100% sikkert. Når man først har oplevet OLED, er det umuligt at gå tilbage til bagbelysning uden at blive irriteret over backlight bleed, blooming osv...