Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af sofakaj
Hej

Jeg står og vil have et nyt Tv :) . Jeg har kigget på Samsung og LG. Der er masser af for og imod begge mærker.

Jeg har kigget på LG nanocell og Samsung 7 series+QSeries
Tommer skal det ligge omkring 55 og 65 tommer
Hælder meget til Samsung da de også har den såkaldte Burn in garanti.
Er vildt meget i tvivl om jeg skal vælge Samsung eller LG?
Hvad ville i vælge? Evt linke til nogle :)
Budget max 5000 kr
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
De modeller du kigger på, er begge LCD, så Samsungs burn-in garanti er intet værd. Der kan ikke fremkomme burn-in på de modeller, så det er en gratis omgang at give garanti imod det. De kunne lige så godt have lovet, at du aldrig skal skifte dæk på den.

LG’s Nanocell er baseret på en LCD-type, som har brede betragtningsvinkler, men dårligt sortniveau. Samsungs QLED har det omvendt. Hvilken type der passer bedst til dit behov er nok svært at svare på uden mere information. Personligt havde jeg nok set på Samsung Q70R, som er på tilbud i 55” lige nu.
https://www.power.dk/tv-og-billede/flad ... flatpanels
Af jng
PeterD skrev: 31 maj 2020, 12:52 Hvor er XG85 til 4999 kr. med indbygget Chromecast, ikke med i overvejelserne?
Det kan være, at spørgeren har læst, at apparater fra Sony nogle gange går i stykker straks efter garantiperiodens udløb viewtopic.php?t=49886, Pede.
Brugeravatar
Af Pede8000
jng skrev: 31 maj 2020, 14:16
PeterD skrev: 31 maj 2020, 12:52 Hvor er XG85 til 4999 kr. med indbygget Chromecast, ikke med i overvejelserne?
Det kan være, at spørgeren har læst, at apparater fra Sony nogle gange går i stykker straks efter garantiperiodens udløb viewtopic.php?t=49886, Pede.
At påstå, at Sony leverer dårligere samlekvalitet / kvalitetskontrol end LG og Samsung, eller at de benytter dårligere komponenter, er vist en lidt lemfældig omgang med realiteterne.

Det bør under ingen omstændigheder afholde nogen fra at købe Sony. Ellers ingen kommentarer til spørgsmålet, da jeg ikke ved ret meget om LCD TV.
Af PeterD
He he

Ja. Dette skriver Rtings: "We've reviewed more than 10 Sony TVs in the last two years. Sony TVs are generally a pretty safe bet. They tend to have great picture quality and a good amount of polish. Their build quality also tends to be better than average. Their budget models are not the most competitive TVs, but their high-end and especially their mid-range TVs are among the best, albeit usually at a price premium."

https://www.rtings.com/tv/reviews/sony

Man får mere end hvad man betaler for ved et Safe Bet.

Hvis man er interesseret i indstillinger vedr. Motionflow er denne tråd værd at dykke ned i.og prøve sig frem:

https://www.avforums.com/threads/sony-m ... y.2205593/
Af jng
Pede8000 skrev: 31 maj 2020, 14:34 ...
At påstå, at Sony leverer dårligere samlekvalitet / kvalitetskontrol end LG og Samsung, eller at de benytter dårligere komponenter, er vist en lidt lemfældig omgang med realiteterne.
...
Jeg påstår skam ingenting, Pede8000, jeg linker til et indlæg fra en ejer af et Sony-apparat, der ikke holdt længe.
Af Grandahl
I din prisklasse ville jeg også gå med Samsung Q70R, den har et bagbelyst zoneopdelt VA panel.. Den har det bedste billede af de nævnte..

Husk indstillingen er vigtig, du kan med fordel benytte settings herfra, eller evt Rthings.com.. Husk at stoppe ved White balance.. Disse tal er individuelle fra skærm tilskære og lige så godt godt give en negativ virkning som positiv..
Brugeravatar
Af Pede8000
jng skrev: 31 maj 2020, 15:13
Pede8000 skrev: 31 maj 2020, 14:34 ...
...
Jeg påstår skam ingenting, Pede8000, jeg linker til et indlæg fra en ejer af et Sony-apparat, der ikke holdt længe.
Det gør du jo, hvis dit link får lov at stå alene. Nå, fred med det.
Jeg faldt bare lige over dit indlæg, og var nødt til at balancere det. :)
Af sofakaj
Havde også Samsung Q70R i tankerne🙂. Tv'et skal stå i en forholdsvis lys stue. Det skulle også være bedre på Samsung eller tager jeg fejl?
Af sofakaj
Grandahl skrev: 31 maj 2020, 16:13 I din prisklasse ville jeg også gå med Samsung Q70R, den har et bagbelyst zoneopdelt VA panel.. Den har det bedste billede af de nævnte..

Husk indstillingen er vigtig, du kan med fordel benytte settings herfra, eller evt Rthings.com.. Husk at stoppe ved White balance.. Disse tal er individuelle fra skærm tilskære og lige så godt godt give en negativ virkning som positiv..
Jeg har aldrig tidligere prøvet at kalibrere et tv før. Er det forholdsvis simpelt at gå til ved at benytte settings fra denne side?
Af Grandahl
Der er en test her på siden af Q70R

https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 60323491#3

Hvis du vil bruge kalibreringstal fra den test går du ned til overskriften Målinger og lidt nede der til indstillinger, hvor tallene starter med at du vælger profilen film, du skal som sagt stoppe når du når til hvid balance... Du kan herefter finjusterer lidt på lyset efter temperament..

Der er også en anerkendt side der hedder rthings.com der har settingstal.. Du kan evt se hvor de passer dig bedst..
Af Grandahl
PeterD burn in garanti på LCD skærme er pis og papir.. De får jo ikke burn in alligevel, så det er jo et omsonst tilbud.. Det ved du også godt..

Svarer jo til at byde din kammerat på et glas øl ned på den lokale, når der alligevel er gratis fadøl.