IT-Bruger skrev: ↑09 maj 2020, 17:39
Supergris skrev: ↑08 maj 2020, 20:57
Jeg vil ikke mene, at opgivelsen på effekt kan bruges direkte at konkludere, at lydkvaliteten eller sågar ydelsen er bedre ved sammenligning af modeller (45 W vs. 60 W), da der både kan være forskel på den måde de opgiver/måler effekten på, og driftseffekten af de enheder, de(n) forstærker skal drive.
Noget af effekten kan i nogle tilfælde også gå til at drive evt. Atmos-enheder, der for det meste blot gør lydbilledet mere konfust, så det i nogle tilfælde anbefales ikke at bruge dem.
Det var da en masse måske'er og stor tvivl der kom til udtryk her. Noget konkret eller anden form for solid dokumentation der bakker påstandene/teorierne op ville da være interessant.
I alle de år jeg har købt tv siden jeg flyttede hjemmefra har effekten målt i watt, været det bedste udgangspunkt for at få en idé om lydstyrke og lydkvaliteten i tv. Det betyder naturligvis ikke at det er ufravigelig tommelfingerregel at et tv med 60w altid lyder bedre end et tv med 55w.
I følge de fleste reviews er Q9FN faktisk bestykket med lydkomponenter der giver en meget stor og flot lyd....og kan selvfølgelig ikke sammenlignes med lyden fra en soundbar der koster kr 2.000-20.000.
Da du åbenbart ikke forstod det, da jeg prøvede at skrive det på en pæn måde, så vil jeg da gerne garantere for, at det jeg påstår er sandt (tro mig eller lad være!) men jeg vil nødig ud i at skulle lede efter artikler, der beviser mine påstande; der er jo ikke tale om et indlæg i "Ingeniøren"!
Det er FACTS at forskellige fabrikanter opgiver deres målinger for effekt forskelligt, så det kan sjældent bruges til ret meget.
Hvis du har adgang til data for den strømforsyning, der driver forstærkerne, kan du få et bedre hint om, hvor kraftig de(n) reelt er, men da disse data ikke umiddelbart er tilgængelige, er det eneste korrekte at gøre, selv at gå ud at lytte, da jeg ikke går ud fra, du har mulighed for at måle på det?
At forskellige enheder har forskellig driftseffekt, regnede jeg også med var almen viden, men ellers ved du det forhåbentligt nu?
I realiteten vil du faktisk næsten ikke bemærke forskellen på lydstyrken, hvis du sammenlignede en 45 watts forstærker med en 60 watts forstærker, da der gælder reglen, at en fordobling af effekten kun vil give en forøgelse af lydstyrken på 3 dB, hvilket er hørbart, men ikke voldsomt meget.
Dette er almen viden, hvis man kender lidt til fysikkens verden, så jeg vil anbefale dig at læse lidt litteratur om emnet, i stedet for at stole på de erfaringer, du har gjort, siden du flyttede hjemmefra.
Til sidst vil jeg nævne, at effekt faktisk ikke har nogen direkte sammenhæng med lydkvalitet, kun lydtryk, men driftseffekten på de anvendte enheder har langt større betydning end forskellen mellem 45 W eller 60 W, hvor man alligevel ikke kan stole på, hvad de opgiver.
Der skal ikke mange watt til, for at spille højt, hvis man vælger nogle enheder, der er effektive...