Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej,

jeg har lige købt mig en Lacie Blue Eye Pro,
og ville så begynde at lege lidt med den..

Jeg har prøvet den på min bærbar som fik en deltaværdi på blot 2,4 i farverne, og har prøvet den på min 19" LCD skærn LG:L1950SQ en 2 år gammel skærm til ca 2000.- dengang...
og dette er hvad siden her skriver om panelet..;
LG L1950SQ har et 19 tommer 4 ms (g2g) TN panel.
og det skal siges at jeg bruger VGA kabel da skærmen desværre ikke har andet :(

Jeg brugte Lacie's eget kalibrerings program, og kørte derefter testen, og her er resultatet..

[img]http://peecee.dk/uploads/022008/lg2.JPG[/img]

og pdf dok genereret af Blue eye pro programmet.
pdf rapport lagt på peecee

som det ses, så han jeg en Delta E på max 1,1, og på et TN panel, og en ikke alt for god skærm..

Har jeg sat noget af programmet forkert op, eller er det bare mig der mistforstår resultatet..???

håber nogen kan hjælpe mig lidt :)

forresten, findes der andre programmer til at teste en skærm med..?

har bla.a set nogle billeder med en tegnet bil, som vidst skulle vise noget g2g og shadowing eller sådan noget..!

alt hjælp ville være super..! :)

på forhånd tak..!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvad er det du er utilfreds med? Det kan sagtens lade sig gøre at kalibrere en skærm ind til en deltaværdi på 1 selvom det er et TN panel.

Det andet program du tænker på er PixPerAn, som kan hentes på Prad.de. Vores eget testprogram her på siden har dog samme test indbygget, blot er det ikke en and i en racerbil. Programmet kan ikke give dig nogen tal tilbage - du skal selv drage konklusioner ud fra det du ser.
Af Blank
Jeg er skam ikke utilfreds :)
tværtimod..

hvis jeg forstår det rigtigt, så må selve farvegengivelsen på skærmen jo være forholdsvis god..???

det er mere bygget på at mange af jeres skærme i tester er noget dyere skærme en denne, og jeres resultater i gengivelse af korrekte farver ikke altid er lige så gode selvom skærmene i tester f.eks er s-pva paneler.

derfor undre det mig at jeg for et så godt resultat (igen, hvis jeg forstår det rigtigt :| )

Jeres testprogram er det men bjælken ik..?
for den bjælke er min skærm ikke glad for.. :)
Af Blank
btw, i jeres anmeldelser, der skriver i også et kontrast niveau..

hvordan ser i det..?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nu er det jo et TN panel, så du kan aldrig få samme præcision som på et PVA panel, idet det kun er på 6 bit. De farver som testen indeholder er dog ramt ret præcist og det kan du jo bare glæde dig over.

Vores test har en decideret "Trailing test", hvor du bla. kan skifte udseendet på den kasse der kører hen over skærmen, så det bliver en femkant med en fast ramme omkring. Den vil give dig noget ala det PixPerAn gør. Vores testprogram findes i menuen på forsiden.
Af Blank
ja ok.. men nu er det heller ikke den skærm jeg vil bruge til at lave grafik, ville bare prøve den, og synes da at en 2 år gammel skærm som dengang kostede 2000.- klarede testen rigtig flot...

at der så er meget skygge i billedet, og dårlige betragtningsvinkler, og dårlig homogen baggrundsbelysning, det lader vi så ligge..! :)

men jeg takker mange gange for svarene..

ps. hvordan finder i ud af kontrasten på skærmene.?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Blank skrev: ps. hvordan finder i ud af kontrasten på skærmene.?
Du skal tage tallet for brightness og dividere det med gengivelsen af sort (denne finder du inde i rapporten, hvis du trykker arkiver). LaCies software måler dog kun med én decimal.

Bemærk dog, at LCD skærme er meget afhængige af baggrundsbelysningen, så hvis du måler én værdi for sort ved én brightness, gælder denne ikke når du efterfølgende justerer på brightness igen.
Af Blank
Rasmus:

super..

tak for hjælpen..

så kunne det være jeg snart skulle prøve at lave et mini review, når jeg på et tidspunkt for købt en ordenlig skærm..! :)