Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

bbplayer skrev: 29 dec 2019, 11:54
midx04 skrev: 29 dec 2019, 11:40 Hvilket Oled har folk ❓
De fleste har nok: https://www.pricerunner.dk/pl/2-4908822 ... ign-Priser

Og så er der klart dem som søger Sony og Philips OLED men der må du selv lige se om priserne er i bund der.
Ville nok helst have et 65"LG C9 men ellers 55" som du linker til hvis jeg ikke skal holde fast i mit princip 😁
George1 skrev: 29 dec 2019, 12:38 Hold da op nu kom den sædvanlige OLED galde helt op i halsen.
Synes da det var et super indlæg IT-bruger kom med.
Nej da, når man skriver et indlæg for og imod forskellige teknologier, skal de negative og positive sider fra begge teknologier medtages. Ellers kommer vi jo meget langt fra råd og vejledning, og så fremstår indlægget jo som en fanboy artikel. Og her gør skribenten af indlægget jo brug af begrebet oled fanboy, men fremstår jo selv som en lcd fanboy. Og det giver jo slet ingen mening, med mindre man blot troller.
Er da ked af at høre, at du har refluks problemer, når du sådan kan få problemer med din galde.
MigSelv skrev: 29 dec 2019, 10:30
Her følger en lille liste med de mest almindelige lcd tv skavanker, som stort set alle lcd tv lider af :
Backlight bleed
Blooming/Uniformity
Halo effekt
DSE effekt/ Gray uniformity som på lcd kan ses på andet end testbilleder, da afvigelsen på lcd er langt højere end på oled.
Tordenfluer ( lcd tv er flere lag med utætte samlinger, hvor lyssøgende kræ tager bopæl)

Oled liste med de mest almindelige skavanker, som ses på nogle tv:
Farve tint, typisk på en af enderne på panelet. Kan ses på enkeltfarve testbillede, og meget sjældent på normal tv kigning.
DSE/Gray uniformity spottes på testbilleder, men meget sjældent på normal tv (se ovenfor under lcd)
En risiko for uens ældning af pixels, men Rtings test viser, at ved varieret brug, er det en meget lav risiko.
De fleste af de fejl/skavanker på LED der her opremses er hovedsageligt på non-QLED tv....altså VA og IPS paneler.
Enhver idiot ved udemærket at QLED er de bedste LED tv der kan findes.
Pudsigt nok så er især problemer med backlight bleed og tordenfluer slet ikke kendetegnende for QLED men udbredt på Sony's VA paneler og andre IPS paneler.

Kort sagt: med et QLED som i feks et Q70R og opefter får du et herligt kvalitets-tv der er samlet og produceret med høje kvalitetskrav.
Tør vove at hævde at der er en højere procentvis andel af ejere med OLED der døjer med skavanker end skavanker med QLED.
Tager vi feks andelen af fejl/ombytninger på LG's 2018 B8/C8 og holder det op mod andelen af fejl/ombytninger af Samsungs 2018 Q8DN/Q9FN, så er der vist ingen tvivl om, at samlekvaliteten og tilfredsheden er lavere hos LG's B8/C8.

Hvor mange oprettede tråde findes der herinde om ombytninger efter køb af Q8DN/Q9FN (ingen tror jeg) og hvor mange tråde findes der om ombytninger af B8/C8 (flere end man skulle forvente).

Somme tider så lader det til, at alle skavanker der eksisterer med VA/IPS paneler ofte per automatik overføres til QLED, hvilket ikke ikke er helt fair. De samme hardcore Samsung-hadere som feks PeterD, der altid og ved enhver lejlighed basher Samsung, ofte hellere vil anbefale almindelige VA/IPS fra Sony, Plillips eller LG end et kvalitets QLED, til brugere der ikke ønsker et OLED - skræmmende hysterisk og hyklerisk adfærd. De holder sig ikke tilbage fra, at bruge svagheder i de 'almindelige VA/IPS paneler som argumentation i en debat om LED<-->OLED. De nægter bare at anerkende QLED som værende de bedste LED.
Skal vi tage den ganske kort, enhver idiot ved, at qled er et helt almindeligt lcd panel, med et (måske lag af quantum dots), for med Samsung kan al tvivl jo vælte frem. Og hvis et lcd panel med qled belysning ikke er et va panel, hvad er det så.
Kan vi ikke en gang for alle slå fast, at uanset marketingstrick, så snakker vi lcd paneler i en eller anden indpakning, der har et formål - ofte kejserens nye klæder.
Led og qled er belysningen bag lcd panelet, som førhen blev varetaget af CCFL rør.
Sony har ingen VA paneler, hvem tror du der laver dem? Og de første tordenfluer i tv opstod i, ja hvilket fabrikat mon det var?
Jeg og andre er helt klar på, at du lider under, at oled har det bedste billede.
Jeg har et 65" LG oled tv og det bliver mit sidste! :(

Ikke engang 3 år gik der før tv'et havde burn-in som ikke kan fjernes. Har aldrig brugt til mere end almindeligt tv forbrug (aldrig brugt det til gaming), og det har aldrig stået på samme kanal i ret lang tid af gangen. Faktisk er tv'et mest blevet brugt til film og serier.
Mit næste tv bliver uden tvivl alt andet end oled.
Mike dk skrev: 29 dec 2019, 19:47 ....Faktisk er tv'et mest blevet brugt til film og serier...
Måske lige præcis derfor at der er kommet burn-in, hvis du ser mange film, som ikke kører med hele skærmen. Er der sorte bjælker i top og bund, så bliver den del af skærmen ikke brugt, og det vil du så kunne se, når du engang imellem viser noget på fuld skærm.
HrJensen1 skrev: 29 dec 2019, 19:52
Mike dk skrev: 29 dec 2019, 19:47 ....Faktisk er tv'et mest blevet brugt til film og serier...
Måske lige præcis derfor at der er kommet burn-in, hvis du ser mange film, som ikke kører med hele skærmen. Er der sorte bjælker i top og bund, så bliver den del af skærmen ikke brugt, og det vil du så kunne se, når du engang imellem viser noget på fuld skærm.
Jeg tror du har ret, for mit synes også at have disse "næsten" 70mm striber eller noget som rykker lidt op og ned.
Og det er dog også brugt til tv kanaler men helt sikkert mere film og serier end noget andet.

Surt er jo, at ældre OLED skærme lider af disse problemer, Mon ikke nyere modeller har bedre løsning på at køre skærmrens imod dette? Ved godt vi nok først ved det når C11-C12 kommer ud.

Det vil være endnu mere surt, at historien gentager sig, og Samsung gør det samme efter 3 år, når deres første OLED kommer ud ;( Så er det jo ikke ligefrem den teknologi som skal koste mere end det er taget i betragtning af skærm skiftes efter 3 år, så må vi jo lære dette og ikke tro billigt betyder holder længe mere.
Helt ærligt, denne diskution er en deja vu og været oplevet i mange andre tråde... Lad nu trådstarter få svar på det han spørger efter...

I kan evt lave en ny tråd.
Grandahl skrev: 29 dec 2019, 20:05 Helt ærligt, denne diskution er en deja vu og været oplevet i mange andre tråde... Lad nu trådstarter få svar på det han spørger efter...

I kan evt lave en ny tråd.
Man kan ikke lave nye tråde på emnet, for udviklingen og nye skærme gør at nye spørgsmål åbner for nye svar, så derfor er din pointe død deraf.
Det tror jeg ikke, jeg fornemmer da tydeligt at folk har brug for at udtrykke sig.. Jeg lover jeg ikke skriver off topic mere i denne tråd. Sorry til trådstarter.
Nej jeg vil ej, du kan da ikke undgå denne debat når trådstarter spørger hvilket tv vi ville vælge.
Det er vel iorden at dem der er bange for,eller har haft burn in i mange tilfælde ville vælge QLED andre vælger så OLED.