Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

QLED er bare et fancy navn for alle andre LED skærme. Aktuelt kan man få 55" OLED fra 7.000kr og opad, mens 65" starter med 12.000kr.

Så jeg ville tage OLED til enhver tid - og med mindre at du kører TV2 News i længere tid, så er der absolut intet at frygte med hensyn til indbrænding eller andet bøvl.
midx04 skrev: 29 dec 2019, 01:25 dvs. Samsung Qled er no go ??
QLED er på ingen måder no-go.
OLED har utvivlsomt et flot billede, men det har QLED også. Hvis du ser dig om herinde og søger efter tråde omhandlende fejlbehæftede OLED-skærme så finder du nok en del. OLED's mest kendte akilleshæl er nok risikoen for burn-in og tint. Burn-in opstår ved statiske logoer eller andre motiver vises for længe, derved 'brænder disse sig fast' i panelet og skader i nogle tilfælde panelet permanent.

QLED er pt, det bedste non-OLED der findes på markedet og på ingen måder skuffende og har ingen af de hager et OLED døjer med. Du vil nemt kunne finde mange forskellige meninger og diskussioner om OLED vs QLED og hvilke svagheder/ulemper samt styrker de forskellige paneler har. Støder du på inkarnede fanboys af OLED vil du ikke være i tvivl om det, for de dyrker deres tro på OLED, som var det en religion.

QLED og LED bliver de kommende par år udfaset fra flere af de helt store producenter, men det betyder ikke at OLED ikke har de nævnte problemer mere, men er mere et spørgsmål om at kampen mod faldende OLED-priser presser markedet. Samsung har planer om at starte produktionen af QD-OLED i 2020 og derefter indstille produktionen af de næværende QLED-paneler over de kommende år. Hvordan QD-OLED klarer sig og om de også vil lide af samme problematik som OLED vil kun tiden vise, men mange mener, at Samsung vil fremstille et overfor burn-in, mere robust og modstandsdygtigt panel.

Ellers så er der kun at sige, at QLED da ikke sælger helt så dårligt og mange også fravælger OLED, velvidende om at OLED har nogle styrker....og svagheder (som nogle i mere eller mindre grad vil bagatellisere). Tager du feks et kig på Samsungs QLED serie, så vil du finde paneler der leverer et billede der er meget tæt på ligeså godt som et OLED - eller under alle omstændigheder en pragtfuld highend billedekvalitet, der ifølge brugerne hverken døjer med burn-in eller tint, der gør at skærmene skal ombyttes indtil adskillige gange. Chancen for du rammer plet første gang med et fejlfrit panel er mange gange højere.

Synes det 65" Samsung du linker virker attraktivt til prisen, men først må du da ud og se det først, inden du beslutter dig.
Uanset hvad du vælger, så held og lykke med det.
IT-Bruger skrev: 29 dec 2019, 03:29
midx04 skrev: 29 dec 2019, 01:25 dvs. Samsung Qled er no go ??
QLED er på ingen måder no-go.
OLED har utvivlsomt et flot billede, men det har QLED også. Hvis du ser dig om herinde og søger efter tråde omhandlende fejlbehæftede OLED-skærme så finder du nok en del. OLED's mest kendte akilleshæl er nok risikoen for burn-in og tint. Burn-in opstår ved statiske logoer eller andre motiver vises for længe, derved 'brænder disse sig fast' i panelet og skader i nogle tilfælde panelet permanent.

QLED er pt, det bedste non-OLED der findes på markedet og på ingen måder skuffende og har ingen af de hager et OLED døjer med. Du vil nemt kunne finde mange forskellige meninger og diskussioner om OLED vs QLED og hvilke svagheder/ulemper samt styrker de forskellige paneler har. Støder du på inkarnede fanboys af OLED vil du ikke være i tvivl om det, for de dyrker deres tro på OLED, som var det en religion.

QLED og LED bliver de kommende par år udfaset fra flere af de helt store producenter, men det betyder ikke at OLED ikke har de nævnte problemer mere, men er mere et spørgsmål om at kampen mod faldende OLED-priser presser markedet. Samsung har planer om at starte produktionen af QD-OLED i 2020 og derefter indstille produktionen af de næværende QLED-paneler over de kommende år. Hvordan QD-OLED klarer sig og om de også vil lide af samme problematik som OLED vil kun tiden vise, men mange mener, at Samsung vil fremstille et overfor burn-in, mere robust og modstandsdygtigt panel.

Ellers så er der kun at sige, at QLED da ikke sælger helt så dårligt og mange også fravælger OLED, velvidende om at OLED har nogle styrker....og svagheder (som nogle i mere eller mindre grad vil bagatellisere). Tager du feks et kig på Samsungs QLED serie, så vil du finde paneler der leverer et billede der er meget tæt på ligeså godt som et OLED - eller under alle omstændigheder en pragtfuld highend billedekvalitet, der ifølge brugerne hverken døjer med burn-in eller tint, der gør at skærmene skal ombyttes indtil adskillige gange. Chancen for du rammer plet første gang med et fejlfrit panel er mange gange højere.

Synes det 65" Samsung du linker virker attraktivt til prisen, men først må du da ud og se det først, inden du beslutter dig.
Uanset hvad du vælger, så held og lykke med det.
Og når du møder en fanboy af lcd, er du ikke et sekund i tvivl om det.
En skam at et indlæg, der forsøges seriøst fremlagt, ikke indeholder et ord om alle de billedskavanker man får, når der vælges et lcd tv. Der er under ingen omstændigheder færre fejl/skavanker på et lcd kontra oled tv,
Her følger en lille liste med de mest almindelige lcd tv skavanker, som stort set alle lcd tv lider af :
Backlight bleed
Blooming/Uniformity
Halo effekt
DSE effekt/ Gray uniformity som på lcd kan ses på andet end testbilleder, da afvigelsen på lcd er langt højere end på oled.
Tordenfluer ( lcd tv er flere lag med utætte samlinger, hvor lyssøgende kræ tager bopæl)
Oled liste med de mest almindelige skavanker, som ses på nogle tv :
Farve tint, typisk på en af enderne på panelet. Kan ses på enkeltfarve testbillede, og meget sjældent på normal tv kigning.
DSE/Gray uniformity spottes på testbilleder, men meget sjældent på normal tv (se ovenfor under lcd)
En risiko for uens ældning af pixels, men Rtings test viser, at ved varieret brug, er det en meget lav risiko.
Til gengæld vinder et oled tv på det vigtigste parameter, ægte ekstremt højt kontrastniveau som udtrykt i lysregulering på pixelniveau. Dermed slipper man for ulidelig lysforurening af sit tv billede, når mørke og lyse elementer er i samme område af skærmen. Der er kæmpe forskel på +600 zoner til regulering af lys, kontra oleds +8000000 zoner til regulering af lys.
Dette har intet med religion, fanboy eller anden nedsættende mening omkring oled at gøre, men blot et udtryk for markedets pt bedste billede.
Og ja, jeg har været på stort set alle tv teknologier, og kan blot konstatere, at oled tv er indtil videre det bedste jeg har ejet.
Her et lille udpluk af disse tv :
CRT TV : Philips, B&O, Panasonic og Sony
Plasma : Panasonic - PX70, PZ85, VT20, VT30, VT50
Lcd : Sony X9005B, ZD9
Fordi jeg har fundet mit oled tv som det bedste, gør mig hverken religiøs eller fanboy.
Trådstarter.. Du bliver vel nød til først og fremmest at finde ud af om du skal bruge et 55” eller et 65”.. Hvor langt har du hen til dit tv hvorfra du sidder?

Folkens er i ikke noget aggressive her mellem jul og nytår.. OLED har det bedste billed, det ser det også ud til at trådstarter er klar over.. Af LCD skærme er Q70R da helt sikkert i den bedre ende..
Tak for alle de fede input.
Jeg har et princip ikke at bruge over 10000.- for en tv skærm, men bliver nok nødt til det hvis jeg vil have et 65" eller nøjes med et 55" og se hvad der sker i fremtiden på tv siden.
Afstanden til tv idag er 2.5 til 5 meter.
Mit gamle lg 630v 55" har gjort det godt.
Jeg tror jeg går efter et Oled.
Hvilket Oled har folk ❓
Godt nytår til alle🚀🎇
Jeg har et 65” Q8DN og et 55” C8 og jeg fortrækker at se tv på 65”. Så størrelsen har en betydning.

Hvis jeg var dig, vil jeg vente til at 65” OLED kommer ned på 10000 kr. igen, som var tilfældet ifm. black friday.

I år synes jeg at priserne var billigst på både OLED og QLED imellem april og august, hvor man kan købe sidste års restmodeller, når de bliver sat på tidsbegrænset tilbud.
Asimuh skrev: 29 dec 2019, 11:47 Jeg har et 65” Q8DN og et 55” C8 og jeg fortrækker at se tv på 65”. Så størrelsen har en betydning.

Hvis jeg var dig, vil jeg vente til at 65” OLED kommer ned på 10000 kr. igen, som var tilfældet ifm. black friday.

I år synes jeg at priserne var billigst på både OLED og QLED imellem april og august, hvor man kan købe sidste års restmodeller, når de bliver sat på tidsbegrænset tilbud.
Hvilket 65" var under 10000.-