Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Joha6210
Hej
Jeg kigger efter et 65” tv, og valget står pt imellem
Sony KD65XF9005 og et Samsung Q8DN
Hvis pris ikke spiller nogle rolle, og jeg vil have det bedste billede(ser mest flow tv og film), hvilken af de 2 skærme er bedst?

På forhånd tak :D
Af Grandahl
De performer meget ens.. Sony har et plus på bevægelse ved sport.. De er begge bagbelyste med VA panel, gode billeder på begge.. Samsung har overhånd på features synes jeg.. Den er hurtigere i opstart, kanalskifte.. Tizen smart tv kører hurtigere og mere smooth, hvis det har nogen betydning.. Så det er måske også meget hvad du er til, du går ikke galt i byen med nogen af dem, husk at få dem indstillet ordentlig.. De er begge anmeldt her på siden hvor du evt vil kunne kopiere tallene over.
Brugeravatar
Af IT-Bruger
I følge de samlede resultater fra tests som Flatpanels har lavet på disse to tv, har Q8DN en smule højere samlet score. Q8DN scorer flot og jævnt over hele feltet, mens XF9005 har nogle mindre "skønhedsfejl" som udskældt remote + de punkter som Grandahl allerede har nævnt.

Selvom XF9005 er marginalt bedre på et enkelt punkt, hvor Q8DN stadig følger godt med, så synes jeg førstnævntes adskillige svagheder trækker så meget ned på helhedsindtrykket og den samlede tilfredshed over tid, at jeg til enhver tid ville gå hjem med sidstnævnte tv, da det ikke giver ejeren gener som altid vil plage ham/hende og ofte give anledning til fortrydelse og savn på et mere kompletteret og gennemført tv.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Husk, at Samsungs model straffes på point pga. manglende opdateringer på smart-platformen. Uden denne straf, så er Q8DN foran på features også.
Af George1
Fedt at Samsungs 8 DN QLED bagbelyst omsider matcher sony XF 9005 på tilbuds pris. Q8DN kostede kr 4000 mere på vejledende udsalgspris i sin tid.
Nu vil jeg bare vente på at Q85 kommer ned i det pris leje, der går nok en rum tid, men forventningens glæde er jo stor :p
Brugeravatar
Af IT-Bruger
Torben Rasmussen skrev:Husk, at Samsungs model straffes på point pga. manglende opdateringer på smart-platformen. Uden denne straf, så er Q8DN foran på features også.
Du har givetvis ret i Samsung ikke opdateres. I forhold til Android, så døjer man ikke med manglende stabilitet pga softwarefejl og andre nye gener, som ofte følger med opdateringer, som igen kræver yderligere og nyere patches eller firmware, der skal lappe uventede problemer.

Har flere gange læst om ejere af Android-baserede tv, der utålmodigt venter på sådanne firmware og opdateringer og må leve i uvished om hvornår de får en tiltrængt problemløsning.
I smart-tv har jeg indtryk af, at Android styresystemet er et beta produkt og langt fra perfektioneret. Her synes jeg at Panasonic og Samsung klarer sig bedre og overflødiggør opgraderinger, da styresystemet virker klippestabilt, gennemtænkt og tilfredsstillende.
At anvende Android i sit tv har sin pris for at være med på sidste nye node: stabilitet der kræver et overplastret styresystem der giver alvorlige ridser i lakken.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Panasonic klarer sig jo kun bedre i kraft af, at deres software har været den samme siden 2005. Mange af deres apps er blot hjemmesider med en genvej og kan i min bog slet ikke kategoriseres som en reel app. At hænge fast i DOS fordi man slipper for de bugs, som Windows medfører, er ikke et plus i min bog. Jeg deler ikke din holdning om, at det er "klippestabilt og tilfredsstillende" i ret mange aspekter.
Brugeravatar
Af IT-Bruger
All right, kunne godt have undladet at inddrage Panasonic i denne tråd, da temaet er Samsung og Sony.
Selvom Panasonic ikke er helt fremme i skoene mht lave et mere dynamisk og brugervenligt styresystem, så dækker den mit eget behov og ønske om et minimalistisk samt simpelt OS til til tv'et....velvidende at mange andre gerne vil have meget mere lir ind i det.

Samsung har til gengæld udviket et OS, der er vel modtaget og forfinet op gennem årene. Det understøtter efterhånden næsten alle populære apps og viser også også at Android måske slet ikke er nødvendigt i et TV, for så outsourcer man en vital del af features og dermed mister man også den fulde kontrol (og det fulde ansvar) over eget software.
Synes i det hele taget ikke, at der brug for så avanceret et OS i et tv, sammenlignet med en computer eller en smartphone. Det kræver bare at man formår at udvikle et relativt simpelt OS, hvor stabiliteten og pålideligheden vægtes højst. Samsung klarer sig langt bedre med at udvikle in-house OS til tv i forhold til smartphones.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Dér hvor Android har en (potentiel) fordel er, at de løbende opdateringer også indeholder lapninger af andre ting end lige GUI'en. De fleste producenter efterlader deres TV i støvet efter et år, hvorefter du måske kan være heldig at få sporadiske sikkerhedsopdateringer. Samsung viste sig så fra sin gode side ved at rulle AirPlay ud til 2018-modellerne, så Q8DN er også med på denne bølge. Ikke noget Sony kan prale af at være med på - selv ikke på modeller med kraftigere chipsæt end 2019-modellerne (AF9 og ZF9).
Brugeravatar
Af IT-Bruger
Al udvikling samt vedligeholdelse af software/styresystemet koster ressourcer. Vi ser i Android smartphones at flere producenter er langsomme til at opdatere/opgradere softwaren.
Nogle producenter vælger at ikke love sådanne opdateringer i mere end 2-3 år, hvorefter det er slut.
Ingen tvivl om, at det kræver en del manpower og økonomiske ressourcer at vedligeholde software. På den anden side, er det også naturligt at der fastsættes en tidsmæssig periode på hvor længe man kan udvikle/opdatere OS i alle de mange modeller af smartphones, da hver enkelt enhed kræver sin egen specifikke software.

Det bør ikke komme bag på nogle, at smart-tv også er underlagt lignende begrænsninger og at man derfor ikke ikke skal forvente ubegrænsede opdateringer og tilretninger af styresystemet. Det er derfor logisk at forvente, at man før eller senere skal lære at leve med at ens tv ikke får yderligere gratis service på styresystemet.

Samtlige producenter af Android baserede smart-tv betaler naturligvis for at benytte sig af diverse patenterede komponenter og software. Set i det lys giver det en vis mening, at nogle producenter helst vil bevare sin uafhængighed ved at udvikle og forbedre eget styresystem.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg deler ikke din tilsyneladende accept af uddateringer af produkter, som kunden har betalt 10-20-30-40.000 kr (eller måske endda mere) for. Vi finder det her på siden yderst kritisabelt, at kunderne lades i stikken allerede ét år efter, at produktet har ramt markedet. Køber du på tilbud nær januar, så har du potentielt kun få måneder med opdateringer tilbage før producenten smider modellen i glemmekassen. Bugfixes kan du måske stadig modtage, men TV'et strandet på den platform den er født med. Et TV må forventes, at skulle hænge på væggen i væsentlig længere tid end du eksempelvis beholder din mobiltelefon, så at man ikke vil supportere så dyrt et produkt længere tid end det er til salg i butikkerne er virkelig dårlig stil.

I denne tid er der er skift i gang, hvor man går fra 32 bit til 64 bit styresystemer, hvilket naturligvis besværliggør bagudkompatibilitet, men den undskyldning har man ikke kunne gemme sig bag tidligere.
Brugeravatar
Af IT-Bruger
Lad mig lige slå fast, at jeg på ingen måder er tilhænger af eller fortaler for, at produkter ikke opdateres tilstrækkeligt længe!

Det jeg skrev var snarere en konstatering af, hvordan producenterne gebærder sig hvad angår opdateringer og hvorfor de ikke tillægger disse opdateringer, nogen vigtighed særligt længe.

Ellers er jeg helt på linje med alt hvad du er kritisk overfor, for det er jo bund og grund at lade kunderne i stikken. Som mimimun synes jeg personligt at brugerne bør få mindst 7-8 års opdateringer/opgraderinger på deres tv, da det er ikke er unormalt at mange beholder et dyrt indkøbt tv så længe. Og skulle det koste nogle håndører mere, så hellere dét end slet ikke få support.

Ved godt at vi lever i en tid, hvor meget elektronisk gejl tilnærmelsesvis er "beta-produkter" og forbrugerne glædeligt betaler for deres ektronik, som allerede inden det sendes på gaden skal have ny kritisk firmware eller vigtige patches. Faktisk så ville jeg langt hellere foretrække, at producenterne brugte mere tid på, at fremstille et klippestabilt produkt der kunne holde i længere tid. Men når forbrugerne lader sig lokke af nye smarte og slanke (skrøbelige) design og falder for massivt PR, så er det sværere at slippe ud af de kommercielle kløer.
Hvis der blev indført en strammere lovgivning mht levetid, garanti/reklamation, miljøvenlighed og ergonomi...evt afhængigt af prisen, så tror jeg at forbrugerne ville være bedre tjent og beskyttet. Men det kræver vel først og fremmest, at lovgiverne vitterligt stiller sig på forbrugernes side og stækker den vanvittige lobbyisme i erhvervslivet (der bl.a. legaliserer sit eget virke) og påvirker love, regler og regulativer, i en grad og udstrækning der ville forfærde os for bare 25 år siden.

Beklager overfor TS, for at debatten i denne tråd har taget en uventet drejning, selvom den ikke er komplet urelevant ifht. valg af fladskærme og styresystemer O_O