Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Pede8000
bphhm skrev: jeg har besluttet at mit medie forbrug ikke passer til OLED TV.
Træls!

Er dit TV uanvendeligt ved almindeligt brug? Det skal vel være ret slemt før det er tilfældet.

Jeg levede fint med et plasma med et DR logo der var synligt (hvis man viste det var der). Ellers fungerede det perfekt. Alle skærmteknologier har svagheder.

Det er godt nok trist at du er nødt til at gå på kompromis med billedekvaliteten. Det er trods alt den der er vigtigst på et TV?!
Af bphhm
Det er ikke uanvendeligt, men når selv datteren spørger til hvorfor der er sådan nogle klatter og tværgående striber nederst i billedet så er det ikke kun noget man ser hvis man ved det findes.
Af Globulus
Pede8000 skrev:
Globulus skrev:Der er desværre mindst eet problem, der er indbygget i teknologien og som alle må leve med ved OLED:
https://www.rtings.com/tv/tests/motion/stutter
Du kan godt lide links fra RTINGS?
Her er samme sides bedømmelse af aktuelle apparater, bemærk venligst hvordan placeringerne er OLED vs LED

https://www.rtings.com/tv/reviews/by-ty ... led-vs-led

<B
Yep. Og jeg er også fan af displayspecifications.com.

Men nu er der lige det, at stutter er noget som irriterer mig og som jeg lægger mærke til hver gang jeg ser et OLED TV der kører med noget materiale med en lav frame rate.

Jeg synes ikke det nævnes ofte - eller overhovedet - i dette forum, men fp nævner det trods alt i deres anmeldelser, f.eks.
https://www.flatpanels.dk/test.php?suba ... 1559881923

"Vi anbefaler fortsat at bruge MotionFlow på lav indstilling for at fjerne den stroboskop-agtige effekt, der kan fremkomme i de lyse dele af billedet, når indhold i lav billedfrekvens (24p, altså Hollywood film og tv-serier) afspilles på et meget hurtigt skærmpanel. For at definitivt at eliminere problemet skal indholdsbranchen rykke videre fra 24fps, men at dømme ud fra Hollywoods nærmest religiøse kamp for at fastholde 24fps, så kan det have lange udsigter. At sætte MotionFlow på høje indstillinger giver den velkendte, og for mange ubærlige, soap opera-effekt."

Til det kan jeg kun sige tak fordi det overhovedet bliver nævnt, men nej, løsningen med at rykke videre fra 24fps hjælper ikke når vi taler om alt det eksisterende 24fps indhold.
Af Eivind
Kan så fortælle at hvis man bruger sine skærme til meget statisk indhold - så er der ingen leverandører der vil gi garanti - ikke engang på pro udgaver af skærme
Af George1
Det er stadigvæk surt for den der gav 32000 kr for en OLED og nu har burn in, de må få løst problemet, eller finde en anden teknologi, er med på der er mange som har et tv forbrug som gør at de ikke har/får burn in, men det hjælper ikke dem der har problemer med burn in.
Er selv øv over jeg ikke kan nyde OLEDS fede billedkvalitet, men det går slet ikke med mit tv forbrug.
Af bromberg
En lidt træls tråd egentlig, men jeg er helt med på at der faktisk trænger til lidt oplysning vedr. OLED tv.

Især debatten om burn in og svag lysstyrke er træls at læse igen og igen.
Jeg har/haft B6 og 2 eksemplar af E6 - 55" og 65" og nu et C8 65".

Jeg gør absolut INTET for at skåne mit oled og har aldrig gjort.
Jeg kører panel rensning automatisk og ellers bruges tv´et af mig og fruen samt vores 3 børn (ret meget ramasjang).
Jeg selv bruger skærmen til ps4.
Jeg vedkender at OLED har risiko for burn in og jeg syntes desværre at der tegner sig en tendens der ikke udelukkende kan konkludere burn in alene på forbrugsmønster. Kender en enkelt der har fået det og han har ingen specielle mønstre -så det sker desværre her.

Jeg vedkender ligeledes at lotteriet på oled er liiiige stort nok ift hvad jeg personligt finder rimeligt.

MEN, jeg vil alligevel til hver en tid foretrække oled. Jeg har haft få lcd skærme og alle har haft enten tordenfluer eller døde pixels.

I weekenden fandt jeg tordenfluer i samtlige skærme på min arbejdsplads (bare min afdeling og 4 skærme). Det er et langt værre problem end potentielle problemer med oled.
Generelt syntes jeg stadig fejlraten/problemstillingerne på lcd er større end på oled. Set i lyset af hvor få år oled har været på markedet er det darn impressive hvis du spørger mig.

Argumenter imod lysstyrke på oled er blot uvidenhed - det kan fås lysere på lcd, men det gør ikke oled til lyssvage jo.
Af TSchneider
Pede8000 skrev:Kære venner!

Der er i øjeblikket en hel stak tråde omkring Burn In (BI).
Man kunne fristes til at tro at alle/ mange oplever dette fænomen, hvis man trak en rå statistik, i forhold til tråde omkring OLED overordnet.

Det er IKKE tilfældet, at alle oplever et ubrugeligt panel.

En del af trådene domineres af 3-4 brugere der dermed fylder rigtigt meget. Det er ikke valid statistik.

Disse brugere fylder ikke så meget når andre efterspørger råd, ifm. problemer på LCD- fronten, men lad nu det ligge.

Blot som modvægt, for ikke at skræmme alle nye brugere væk fra OLED vil jeg gerne give mine oplevelser med OLED videre. Helt konstruktivt.

Nye købere skal vide:

Pro:
Uovertruffen billedekvalitet, ikke set bedre på nuværende teknologier. Det gælder både i lyse, som mørke omgivelser.

Con:
Der er en teoretisk mulighed for BI, det er ingen vel i tvivl om. Der er tråde nok om det. Ikke noget der holder mig vågen om natten.

BI, er ikke et nyt fænomen og jeg havde selv fornøjelsen af et flot DR logo på mit sidste Panasonic plasma. Dette logo er siden gjort mere transparent hvilket andre stationer kunne kære meget af.

Der KAN forekomme defekte paneler i alle teknologier, også OLED, det er vist heller ikke breaking news?!

Det jeg vil sige er at der er et trade off, man kan desværre ikke både blæse og have mel i munden.

Jeg vil påstå et et OLED med BI, hvor det er nødvendigt bruge testbilleder for at se det, stadig er at foretrække over et middelmådigt LED!
Tillykke! Det er fedt du er glad for din OLED skærm og ikke oplever problemer. Og fedt at du poster for at søge balance (ikke at det nødvendigt tror jeg - se nedenfor).

Jeg var også bare GLAD da jeg købte min LG E65 i 2016 og har siden skamrost både billede og teknologi til alle jeg kender. Som film-nørd er det bare fantastisk at se 4K materiale på den skærm. Længere er den ikke.

Men - jeg har ladet mig påvirke af den daværende marketing omkring burn-in og regnede slet ikke med det skulle være et problem for mig, med 2-3 timers børne TV om dagen. Men det var det. Derfor mener jeg det er VÆSENTLIGT for nye TV-købere at være klar over risikoen, baseret på deres kigge-mønster. Og så synes jeg det er skammeligt at LG's kulance ikke dækker og at der eksplicit tages forbehold i alle forsikringer for Burn-In. Sådan noget vil man gerne lige flage.

Udover det er det rart for andre lidelsesfæller at kunne støtte hinanden i at sikre at informationen, garantien og teknologien fra producenterne forbedres således at nye forbrugere træder oplyst ind i OLEDs fantastiske verden.

Du behøver ikke være bange for at trådene om burn-in her (eller i andre fora) bliver så dominerende at det kan påvrike andet end positiv respons fra producenterne. LG, SONY, Panasonic etc skal nok overleve - bare rolig :)

Som nævnt er det ekstremt ærgerligt for dem af os der har smækket 30K på bordet og 2 år efter basalt set står med en skærm der er 0 kr. værd. Så tillad os at vi øffer over det hvor vi kan - og så nyd at du IKKE er ramt.

Der skal være plads til både beklagelser og positive oplevelser. Det er sådan vi alle bliver klogere.

Lad os fortsætte med lødigt at dele plusser og minusser.
Af Xafer
Er meget enig, jeg tror dog ikke at nogen her på forummet stoler blindt på de 2-3 personer du nævner.
Om man vil det eller ej, så er der altså en teoretisk mulighed for BI på alle OLED paneler - Dog mindre udbredt end mange tror.

Spørgsmålet er så om ens brugsmønster er grund til bekymring, da alle er forskellige her. Personligt ville jeg klart ønske at jeg kunne vælge OLED uden at blinke, det er dog ikke tilfældet for mig.

Mit TV står i direkte sol hvilket kan resultere i permanente BI lignende skader. Samtidig er OLED ikke super gode til direkte sollys da de er mere reflekterende.
Min kæreste har dårlige vaner hvor hun efterlader statisk indhold på TV'et i flere timer (Spotify, Chromecast homescreen, osv.), det øger klart risikoen for BI.

Jeg synes der har været en negativ tendens fra begge sider af samtalen, hvor den ene side overdriver problemerne, mens den anden negligere dem og næsten benægter deres eksistens.
Der er plads i markedet til begge paneltyper, det vigtige er at opveje fordele og ulemper ved begge typer, og købe udfra ens personlige behov.

Jeg havde mit sidste LED (LCD) TV, i 10 år, og har netop skiftet det ud med et Q9FN. Valget blev taget da jeg slipper for den potentielle bekymring om BI, får et TV der performer skide godt i direkte sollys, og kommer så tæt på OLED kvalitet som et LED nu engang kan.
Brugeravatar
Af bbplayer
Xafer skrev:Jeg synes der har været en negativ tendens fra begge sider af samtalen, hvor den ene side overdriver problemerne, mens den anden negligere dem og næsten benægter deres eksistens.
Jeg er helt enig, nogle går i meget små sko, hvad dette angår, og har man fået striber, så må man se mange undertekstet programmet, og så kan problemet i den sidste ende jo ikke være mere end det dækkes af undertekster <B
Og vil man absolut se problemet, og begynder at køre test skærme med en farve på hele skærmen så vil man absolut finde fem fejl, og så kan man vel også begynde at tænke at man skal videre og købe sig en anden type skærm.
Er man først begyndt at lede efter fejl, på tvskærm, i ægteskab eller andet, så har man mistet tilliden og så skal man nok begynde at tænke på at komme videre.
Af Coolsmarti
Ikke skyggen af burn-in her heller, til trods for at jeg ikke skænker det en tanke og gladeligt har det kørende på Ramasjang i mange timer af gangen. Tror faktisk det er den kanal som der har kørt allermest i dets levetid.

Og ja, "banding" er IMO langt værre ... hold op hvor er det irriterende at se på. Og forefindes selv på helt nye modeller. Få det nu fixet ...
Af George1
Xafer skrev:Er meget enig, jeg tror dog ikke at nogen her på forummet stoler blindt på de 2-3 personer du nævner.
Om man vil det eller ej, så er der altså en teoretisk mulighed for BI på alle OLED paneler - Dog mindre udbredt end mange tror.

Spørgsmålet er så om ens brugsmønster er grund til bekymring, da alle er forskellige her. Personligt ville jeg klart ønske at jeg kunne vælge OLED uden at blinke, det er dog ikke tilfældet for mig.

Mit TV står i direkte sol hvilket kan resultere i permanente BI lignende skader. Samtidig er OLED ikke super gode til direkte sollys da de er mere reflekterende.
Min kæreste har dårlige vaner hvor hun efterlader statisk indhold på TV'et i flere timer (Spotify, Chromecast homescreen, osv.), det øger klart risikoen for BI.

Jeg synes der har været en negativ tendens fra begge sider af samtalen, hvor den ene side overdriver problemerne, mens den anden negligere dem og næsten benægter deres eksistens.
Der er plads i markedet til begge paneltyper, det vigtige er at opveje fordele og ulemper ved begge typer, og købe udfra ens personlige behov.

Jeg havde mit sidste LED (LCD) TV, i 10 år, og har netop skiftet det ud med et Q9FN. Valget blev taget da jeg slipper for den potentielle bekymring om BI, får et TV der performer skide godt i direkte sollys, og kommer så tæt på OLED kvalitet som et LED nu engang kan.
Du mener ligefrem at de 2-3 personer taler usandt eller hvad,?? (og hvorfor skulle de gøre det)