Pede8000 skrev:Kære venner!
Der er i øjeblikket en hel stak tråde omkring Burn In (BI).
Man kunne fristes til at tro at alle/ mange oplever dette fænomen, hvis man trak en rå statistik, i forhold til tråde omkring OLED overordnet.
Det er IKKE tilfældet, at alle oplever et ubrugeligt panel.
En del af trådene domineres af 3-4 brugere der dermed fylder rigtigt meget. Det er ikke valid statistik.
Disse brugere fylder ikke så meget når andre efterspørger råd, ifm. problemer på LCD- fronten, men lad nu det ligge.
Blot som modvægt, for ikke at skræmme alle nye brugere væk fra OLED vil jeg gerne give mine oplevelser med OLED videre. Helt konstruktivt.
Nye købere skal vide:
Pro:
Uovertruffen billedekvalitet, ikke set bedre på nuværende teknologier. Det gælder både i lyse, som mørke omgivelser.
Con:
Der er en teoretisk mulighed for BI, det er ingen vel i tvivl om. Der er tråde nok om det. Ikke noget der holder mig vågen om natten.
BI, er ikke et nyt fænomen og jeg havde selv fornøjelsen af et flot DR logo på mit sidste Panasonic plasma. Dette logo er siden gjort mere transparent hvilket andre stationer kunne kære meget af.
Der KAN forekomme defekte paneler i alle teknologier, også OLED, det er vist heller ikke breaking news?!
Det jeg vil sige er at der er et trade off, man kan desværre ikke både blæse og have mel i munden.
Jeg vil påstå et et OLED med BI, hvor det er nødvendigt bruge testbilleder for at se det, stadig er at foretrække over et middelmådigt LED!
Tillykke! Det er fedt du er glad for din OLED skærm og ikke oplever problemer. Og fedt at du poster for at søge balance (ikke at det nødvendigt tror jeg - se nedenfor).
Jeg var også bare GLAD da jeg købte min LG E65 i 2016 og har siden skamrost både billede og teknologi til alle jeg kender. Som film-nørd er det bare fantastisk at se 4K materiale på den skærm. Længere er den ikke.
Men - jeg har ladet mig påvirke af den daværende marketing omkring burn-in og regnede slet ikke med det skulle være et problem for mig, med 2-3 timers børne TV om dagen. Men det var det. Derfor mener jeg det er VÆSENTLIGT for nye TV-købere at være klar over risikoen, baseret på deres kigge-mønster. Og så synes jeg det er skammeligt at LG's kulance ikke dækker og at der eksplicit tages forbehold i alle forsikringer for Burn-In. Sådan noget vil man gerne lige flage.
Udover det er det rart for andre lidelsesfæller at kunne støtte hinanden i at sikre at informationen, garantien og teknologien fra producenterne forbedres således at nye forbrugere træder oplyst ind i OLEDs fantastiske verden.
Du behøver ikke være bange for at trådene om burn-in her (eller i andre fora) bliver så dominerende at det kan påvrike andet end positiv respons fra producenterne. LG, SONY, Panasonic etc skal nok overleve - bare rolig
Som nævnt er det ekstremt ærgerligt for dem af os der har smækket 30K på bordet og 2 år efter basalt set står med en skærm der er 0 kr. værd. Så tillad os at vi øffer over det hvor vi kan - og så nyd at du IKKE er ramt.
Der skal være plads til både beklagelser og positive oplevelser. Det er sådan vi alle bliver klogere.
Lad os fortsætte med lødigt at dele plusser og minusser.