Debat og råd om tv-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærms-tv

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej. Jeg har næsten lige fået et Sony af8 i 65 og virkelig lækkert tv men...

Og det kalibreret efter testen her på siden.

Men har lagt mærke til lidt grønligt/rødt skær ved himmel men intet slem før idag da jeg skulle se noget på dplay hvor der meget grønligt skær i Højer og rød i Højer ?
Så smed en hvid baggrund op for og se hvor slemt det var, og syns det var været end jeg troede

Men når jeg ser tv syns jeg ikke det så galt gider bare ikke ha defekt pernel og senere være mega træt af jeg ikke fik det byttede for det virkelig det fedste tv.

Har læst meget om det noget af et panel lotteri og det især er slemt på 65 udgaver.

Spørgsmålet er kan det på nogen kalibreres professionelt? Eller skal jeg bruge min returret hos Elgiganten og få et nyt? Har vedhæftet 2 billeder
Vedhæftede filer
20190619_205256.jpg
20190619_205256.jpg (1.39 MiB) Vist 2237 gange
20190619_205450.jpg
20190619_205450.jpg (1.47 MiB) Vist 2237 gange
Viggo87 skrev:Kan men få en eksemplar der 100 procent fri for tint ?
Det tror jeg ikke .Synes det gentages v samtlige OLED test herinde,at tint opleves netop ved ensfarvede skærmbilleder. MEN,at det samtidigt ikke opleves v normalt brug . Tror heller ikke på,at trådstarter "har fået" tint . Det har efter al sandsynlighed været der hele tiden . . .
Ja det har har været der fra start og kan læse det udbredt.

Men syns jeg kan læse at det ikke alle der ramt af tint?

Tror bare ikke jeg kan leve med det
Havde et andet af8 for 2 måneder siden og der var det ikke ligeså tydeligt som på den her.

Noget ser jeg det ikke på og andet bliver det mere tydeligt.
Bare ærgerligt og gi så mange penge for noget der ikke spiller 100%

Så er lidt i et dilemma
Tint er et lotteri ligesom banding på mørke nuancer er det. Du kan spille i lotteriet og håbe på, at næste model er bedre, men du kunne også risikere, at den er værre.
Jeg smider den her retur og får en ny og krydser fingre for penelet er bedre?

For den først af8 jeg prøvede var ikke så slemt ramt.
Så kan godt ærge mig lidt over den røg retur for c8 som så alligevel ikke ikke var bedre.. men det sku bare afprøves inden jeg besluttede mig

Sony, billede moter er bare bedst uden tvivl ?

Men sket er sket, håber bare panelet i den næste spiller bedre end den her ?
Så fik jeg en ny af8 i onsdag,s

Uheldigvis er det endnu værre på den her der tydeligt rødligt skær i det meste af Højer sidde??

Har fået afvide jeg skal ringe til Sony også bliver der sendt en teknikker ud på elgiganten,s regning.

Tror i jeg kan være heldig de skifter penelet? For det virkelig ikke til og holde ud og se på.

Men forventer bare når men giver 14000kr for et tv at det bare i orden men åbenbart ikke.

Jeg er virkelig vild med AF8 billede kvalitet og vil være rigtig træt af sku finde en anden model, men lagerbeholdningen af8 er ved og være tom i hvertfald hos Elgiganten

Undskyld mine frustrationer men det bare den 3 udgave med tint nu.

Hva er jers affarringer med tint?

Har i haft mange ombytter før i fandt et acceptabel tv eller ?
Hej Viggo87

Jeg kender op til flere som har returneret deres skærme 3-4 og enkelte 5 gange.

Ud fra de billeder du har lagt op i tråden her, så vil jeg sige at jeg har set mange eksempler som er markant værre, det er desværre et lotteri og det kan ikke kalibreres væk.

Det ses oftest på 65" og større, enten grønligt eller rødligt og dem jeg har set, der havde 80% af dem afvigelsen i venstre side.

Ofte får kunden beskeden at det ligger indenfor fabrikkens specifikationer, men flere har haft held med at brokke sig til forhandleren og returneret skærmen selvom de 14 dage nogen gange er overskredet.

Jeg kender ikke til nogen som har fået skiftet panelet grundet tint, kun ombytninger af hele skærmen.
Har lige vedhæftet et billede af den nye.

Den der testede på siden er jo jo fri for som jeg læser. Men kunne godt have på fornemmelsen at pernellet er særl7g udvalgt, og dem vi andre kan købe er i hel anden ligga??

Men det jo slet ikke hele tiden det røde skær genere mig, spotter det bare jævnligt i Højer sidde ved bygninger ,vægge, himmel,nyhedsudsendelser

Da jeg ikke skifter tv de næste par år, er jeg bare bange for hvis jeg beholder det at det vil irretere mig for meget i det lange løb, så overvejer lige Hvad jeg gør.

Dem du kender blacksport4200 det fik ombyttet 4-5 stk fandt de nogen i 65,, som var helt fri for tint eller bare reduceret så det var til og leve med ? Eller
Vedhæftede filer
20190630_140833.jpg
20190630_140833.jpg (1.4 MiB) Vist 1621 gange
Det må siges at være noget værre på det eksemplar du har nu :(

Jamen flere af dem gjorde som dig, byttede og fik et hvor det var det samme eller værre.
De enten affandt sig med det eller købte et andet mærke (selvom fejl raten er den samme på tværs af producenterne)

Den ene, er en jeg kommer hos ret ofte, da han skifter sit tv ud hver andet år cirka, han byttede en Panasonic OLED 5 gange og først 5 gang var han tilfreds, jeg så de 2 første han fik, og det var et tydeligt lyserødt tint i venstre side. Det var alle 65" paneler.

Jeg mener helt klart at producenterne negligere problemet for meget ved blot at føje det af med "det ligger indenfor vores specifikationer" - Jeg mener at hvis det er synligt ved visning af almindeligt indhold, så er det for meget, men kan man kun se det ved at smide et 100% hvidt billede på der fylder hele skærmen, så vil det for de fleste være til at leve med, men når først man har spottet det, så er det sørme svært at ignorere.
Må se hva Sony siger når jeg har snakket med dem imorgern.

Håber de erkender problemet men er jeg desværre os nervøs for de ikke gør.

Af 8 er jo ved og være udsolgt

Så må jeg jo prøve en anden model , ved bare ikke hvilken?
Viggo87 skrev:Må se hva Sony siger når jeg har snakket med dem imorgern.

Håber de erkender problemet men er jeg desværre os nervøs for de ikke gør.

Af 8 er jo ved og være udsolgt

Så må jeg jo prøve en anden model , ved bare ikke hvilken?
Alle paneler kommer fra LG så det bliver næppe bedre at gå til en anden model.
Det er jeg med på de er

Men det kan bare godt blive bedre blive bedre end det pernel jeg har nu.

Er med det svære og finde en der ren/acceptabel ved 65,, og derover

Men det burde være muligt og finde en hvor det ikke er synligt ved alm brug, og der tænker jeg ikke ren hvid skærm men alm tv
Hej har nu fået svar fra Sony, angående mine billeder med tint..

De kan godt se misfarvningen og har tilbudt og hente det på fredag,

ham der har set de billederne er bare ikke ham der kommer til og teste det fortalt Sony mig , så er lidt nervøs om den der tester tv,et har en anden mening og siger at det f.eks er inde for normal området

De kan ikke garantere mig hvor langtid de skal bruge på og undersøge det plus de ikke vil garantere mig jeg får det ombyttet?

Skal jeg tag chancen ?

Har kun 14 dage tilbage af min fuld returret hvor jeg kan få mine penge igen, og ved jo ikke om det tager længere tid end 14 dage

Har snakket med Elgiganten og de giver KUN mine penge tilbage hvis de siger det ikke kan laves (Sony siger selvom om der udsolgt har de stadig flere i tilfælde der nogen der skal ombyttes ved fejl)

Er bare så meget i tvivl om de erkender fejlen. Har i hørt om andre der har fået ombyttede ved Sony pga. Tint?

Eller alternativt har overvejet kigge på xf90/Q9fn også gå på kompromis HDR på pixel nivue?

Skal jeg tag chancen og sende det ind ? Og muligvis mist min returret ryger og leve med tint i visse scener ?

Nogen der har gode erfaringer med få ombyttet hos Sony pga panel/tint fejl ?

Alt andet på billede siden er jo bare en klasse for sig selv?

Ellers alternativ skal jeg kig efter high led f.eks Sony Xf90/Q9fn i stedet ?
Viggo87 skrev:Har kun 14 dage tilbage af min fuld returret hvor jeg kan få mine penge igen, og ved jo ikke om det tager længere tid end 14 dage

Har snakket med Elgiganten og de giver KUN mine penge tilbage hvis de siger det ikke kan laves (Sony siger selvom om der udsolgt har de stadig flere i tilfælde der nogen der skal ombyttes ved fejl)
Så må løsningen være lige for, du afleverer skærmen på grund du har fortrudt, da du nu er opmærksom på de problemer som følger OLED, og forklarer denne skærm også har problemet, og det kan du ikke leve med.

Elgiganten kan slet ikke tillade sig, ikke at refundere med den politik de kører, og ud fra du ikke har haft skærmen i 30 dage, så bare retur og hvis du endelig vil så køb dog en ny et andet sted, og selvom mærket måske bliver et andet.

edit: Kan godt se, du mener, når de 30 dage overskrides, jeg mener stadig ikke du skal tage chancen, det er dårlig service fra deres side, returret burde sættes på pause når de henviser til service på skærmen, for den nye skærm skal jo godkendes på lige vilkår.
Har lige snakket med Elgiganten de vil ikke sætte min fri returret på pause i den tid Sony skal bruge for fejl tjek for om det inde for normal området eller hva de mener det er. . Fandeme dårlig service!!

Sony vil heller ikke garantere om jeg får det ombyttet plus jeg kan risikere skulle betale for service hvis de ikke mener der fejl på det.

Så overvejer kraftigt levere det tilbage, bare ærgerligt for det så lækkert et tv.

Mit spørgsmål er hvis jeg vælger og gå tilbage til led igen. hvilken model klare sig bedst til tv kanaler er det Sony xf90 eller er samsung q9fn de 5000kr. Er med Sony er mere naturligt og q9 har mere knald på farver. Syns bare jeg kan læse ud fra test de begge klar tv kanaler fremragende

Og er Hvad med HDR kvalitet på de to?

Fordele og ulemper ved dem?
Viggo87 skrev:hvilken model klare sig bedst til tv kanaler er det Sony xf90 eller er samsung q9fn de 5000kr. Er med Sony er mere naturligt og q9 har mere knald på farver. Syns bare jeg kan læse ud fra test de begge klar tv kanaler fremragende
Jeg bruger ikke mit XF8596 til tv kanaler, det har jeg satboks til. Det er vel så også en personlig vurdering, hvad man kan lide, om det er hastigheden , design/layout, funktioner osv.

På kvaliteten , der skriger de ofte xf90 her på forum, hvis det må påvirke dit valg. Jeg synes der er knald på farver på mit, og det er ikke engang xf90 men mindre :)
Så vidt jeg kan se, har dit 75" Sony XF8596 IPS-panel, så måske du kan give dit besyv med, hvordan du oplever sortniveauet/manglen på kontrast i det daglige, når du ser TV, eller når du ser film med sorte bjælker?
Jeg har til daglig skruet 100% ned for brightness, og op for de andre parametre. Og jeg har bevidst udeladt Eye1 kalibrering for det er nok lidt skævt. Men det giver en bedre kontrast og da skærmen lider af clouding on/off , afhængig af lys, så har kontrast delen givet mig en gevinst og gjort det behageligt til daglig brug.

Når jeg går ind og ser på min C6, så må jeg blankt erkende XF85 ikke har samme sort som min C6 :) Så jeg nyder at se lidt serie i soveværelset engang imellem. 75" er dog foretrukken som prioritet her.

Som jeg har indstillet, så er jeg tilfreds, det sker dog at skærmen hopper i kontraster, som når en X1 eller PS4 tænder/slukker osv, så afsløres den grålige skærme mere. Men rettes jo op, når billede kommer på. Tror lidt på at det er billede profilen som slås fra eller sådan noget.