Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af aander01
Hej jeg går i øjeblikket og er på udkik efter et nyt tv i prisklasen fra 7000-15000 kr. Jeg ville bare høre jeres erfaringer med hensyn til holdbarhed mellem de forskellige mærker , er der der noget der er bedre en andre, eller er det som alt andet elektronik idag generel dårligt.
Mvh aander
Brugeravatar
Af bbplayer
læs nogle artikler på nettet, og få lidt mere erfaring med de mærker der er, og så kan du jo supplere med en personlig vurdering af hvad der er godt, når du ved det er generelt dårligt.
Af PeterD
Uden at starte en krig for man har vel sine favoritter, så er der noget om det siden nyheder tager det op..

https://www.dr.dk/nyheder/fjernsyn-skrottes-unoedigt.

Men omvendt kan du Google "Panasonic tv failure", "LG OLED failure", Sony tv failure", Philips LCD/OLED failure" og så få en masse der er utilfredse med deres dyrt dyrt indkøbte skærme..
Af aander01
Det er nu heller ikke for at skabe røre, men bare fordi at jeg overvejer at købe en fladskærm til 7000kr , men jeg overvejer en dyre model af samme mærke til ca 15000kr.
så hvis ikke kan regne med en levetid på mere end 4-5 år vil jeg ikke købe den dyre model. Fandt iøvrigt en flatpanels artikel fra 2015 med oversigt af fejl % på forskellige mærker , den konkludere i øvrigt at de fleste fejl forekom inden for 4 år.
Mvh aander
Af Grandahl
Så kom Samsung haderen PeterD med den 6 år gamle artikel frem igen, det er så usmageligt at jeg ikke gider gå ind i det en gang til.. Vil heller ikke gå ind i at hans favoritmærke Sony led så eftertrykkeligt af tordenfluer i en af deres mest solgte modeller, og det er endda kun 1/2 år siden..

Mit indtryk er at der ikke er nogen fabrikanter der er bedst på den område, der vil altid være chancer for “Mandagsmodeller” hos dem alle.. Generelt tror jeg ikke man skal forvente en holdbarhed på mere end 8-10 år.
Af Globulus
Grandahl skrev:Vil heller ikke gå ind i at hans favoritmærke Sony led så eftertrykkeligt af tordenfluer i en af deres mest solgte modeller, og det er endda kun 1/2 år siden..
Og det gjorde du så lige ved at sige, at du ikke ville gøre det ::l
Af Globulus
Jeg har siden 1992 kun købt high-end Philips-modeller og ingen har holdt mere end 6 år. Mit Philips 42PFL9603D (2008) holdt kun 4 år. Mine forældres eksemplar af nøjagtig samme model kører nu på 10. år. Mit nuværende Sony har holdt i mere end 5 år.

Hvad kan du bruge de oplysninger til? Intet!

B&O havde engang ry for, at 7 ud af 100 apparater ikke fungerede out-of-the-box. Det gav dem selvfølgelig et problem da japanerne indtog det danske marked med produkter, hvor fejlraten kun var 1 ud af 100. Betyder det, at B&O også er en gang junk i dag? Næppe.

Og hvad så om det så kun skulle holde 5 år? Lad os sige dit TV har kostet 15.000 kr. og du havde håbet det ville holde i 10 år men det går i stykker og må kasseres efter 5 år. Hvad har du tabt? Ikke 15.000 kr., men de 7.500 kr. det vil være afskrevet til til den tid - eller 1.500 kr. per år på noget du måske bruger 5 timer om dagen - set i forhold til måske 20.000-40.000 kr. mange bruger på at have en bil stående som kun bruges en halv til en hel time om dagen.

Nye modeller, nye teknologier og en konstant jagt på at spare, hvor der spares kan, betyder, at du ikke kan overføre historiske oplysninger til hvad der måtte være på markedet i dag. Køb, hvad der tiltaler dig mest mht funktioner og design set i forhold til prisen og lad være med at tænke på eventuelle kvalitetsproblemer.
Af Grandahl
Det var deri pointen lå Globulus
Brugeravatar
Af Pataya
Globulus skrev:Jeg har siden 1992 kun købt high-end Philips-modeller og ingen har holdt mere end 6 år. Mit Philips 42PFL9603D (2008) holdt kun 4 år. Mine forældres eksemplar af nøjagtig samme model kører nu på 10. år. Mit nuværende Sony har holdt i mere end 5 år.

Hvad kan du bruge de oplysninger til? Intet!

B&O havde engang ry for, at 7 ud af 100 apparater ikke fungerede out-of-the-box. Det gav dem selvfølgelig et problem da japanerne indtog det danske marked med produkter, hvor fejlraten kun var 1 ud af 100. Betyder det, at B&O også er en gang junk i dag? Næppe.

Og hvad så om det så kun skulle holde 5 år? Lad os sige dit TV har kostet 15.000 kr. og du havde håbet det ville holde i 10 år men det går i stykker og må kasseres efter 5 år. Hvad har du tabt? Ikke 15.000 kr., men de 7.500 kr. det vil være afskrevet til til den tid - eller 1.500 kr. per år på noget du måske bruger 5 timer om dagen - set i forhold til måske 20.000-40.000 kr. mange bruger på at have en bil stående som kun bruges en halv til en hel time om dagen.

Nye modeller, nye teknologier og en konstant jagt på at spare, hvor der spares kan, betyder, at du ikke kan overføre historiske oplysninger til hvad der måtte være på markedet i dag. Køb, hvad der tiltaler dig mest mht funktioner og design set i forhold til prisen og lad være med at tænke på eventuelle kvalitetsproblemer.
Hørt hørt. Hvis du endelig skal gå op i noget, så find ud af hvordan de forskellige producenter håndterer et service forløb, men selv der er det sindssygt varierende fra region, til region - og fra kunde til kunde.

Har personligt været mere end tilfreds med mine Panasonic og Sony skærme igennem årene, men du kan finde sådanne historier fra alle.