Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg er i tvivl om, hvorvidt jeg får det optimale signal til mit TV.
Som I vil kunne læse, er jeg i tvivl om de helt basale begreber. Håber I kan hjælpe mig lidt på vej.

Jeg har Stofa Fiber Bredbånd 100/100 Mbit
Mit TV er Philips 4K UHD OLED Android TV 55POS9002/12. (pt dog til justering hos serviceværksted)

Forbindelsen går sædvanligvis gennem min Panasonic Blu-Ray Disc Optager Model DMR-BCT73, så jeg kan optage programmer når som helst.
Når jeg optager programmer går jeg det på højeste kvalitet (DR). I denne optager har jeg CI-modulet siddende med kortet til mine ekstra Stofa-kanaler.

Antenneledning fra Stofa-boks til Panasonic Optager og derfra med HDMI kabel til TV’et.

Som allerede nævnt er jeg i tvivl om hvorvidt denne forbindelse er optimal.

Forringer jeg TV-signalet ved at gå gennem optageren? Eller skal jeg helst gå udenom Panasonic optageren, når jeg ikke har behov for at optage?
Opfylder denne Panasonic-optager kravene til optimal signal til mit TV?
Hvilken kvalitet sender Stofa i øvrigt i? Er det til 4K eller?
Sendes alle TV programmer med samme kvalitet?

Manual for Panasonic optager fylder hele 25 mb, så jeg kan desværre ikke vedhæfte den. Men mon jeg kan reducere den hvis I vil se manualen?
Men her er Panasonic's egen omtale:
https://www.panasonic.com/dk/consumer/u ... bct73.html
Nej,
Så skulle din DVB Optager, altså begynde at transkode data, lave om på signalet, og det tvivler jeg på den gør, det kræver alt for meget cpu kraft.

Så den sender præcis samme signal som den lagrer til dit tv, så det hele afhænger af dvb signalet du modtager fra din udbyder og deres boks som konverterer det, hvis det er fiber baseret, som det nok er?

Så din panasonic ødelægger intet, du kan roligt lade den være mellemled.

Alle programmer sendes ikke med samme komprimering, der er jo opløsningen (480/576/720/1080) til forskel, og så er der den bitrate, som Stofa har valgt at vidresende med.
Jeg har dog ikke testet det, da jeg kun har parabol signal her fra CD. Der er der også forskelle i bitrate.
Jeg antager, at du også bruger tuneren i dit TV, så du kan skifte kanal på TV'ets fjernbetjening? Hvis ja, så har du fået det signal, som du bør. Alt TV sendes som digitale signaler i dag, så du kan ikke gøre det "mindre skarpt" ved at sende det andre steder hen først. Det er ikke et analogt signal, som du mister skarphed i, så enten ankommer det i ét stykke, eller også vil du få udfald/pixellering/støj på skærmen.
Torben Rasmussen skrev:Jeg antager, at du også bruger tuneren i dit TV, så du kan skifte kanal på TV'ets fjernbetjening? Hvis ja, så har du fået det signal, som du bør. Alt TV sendes som digitale signaler i dag, så du kan ikke gøre det "mindre skarpt" ved at sende det andre steder hen først. Det er ikke et analogt signal, som du mister skarphed i, så enten ankommer det i ét stykke, eller også vil du få udfald/pixellering/støj på skærmen.
Nej. Jeg bruger faktisk kun TV'et som monitor. Derfor min bekymring.
I Panasonic recorder findes både to TV-tunere og kortlæser (CA-modul) til Stofa.
Hvis tv fungerer som monitor, hvordan skulle det så kunne tabe billedekvaliteten i tv signalet, du bruger jo ikke antenne i tv? :)

Så har du vist svaret selv på det der og afklaret det.

edit: Jeg fik vist ikke læst at du skrev, du brugte HDMI fra boksen til TV, så var det jo allerede nævnt der. Nå, men svaret er ingen tab i kvali.
ja, de ændrer ikke på pakken (dvb signal pakke)

At du kan ændre på optage kvalitet er en anden ting, så er gengivelsen måske ikke som original signalet men live tv burde være ens.
Af OleA
Hvis du vil bruge tineren i dit tv, skal du have et antennekabel fra recorderen til tv’et. Så slipper du for at bruge recorderens tuner. Og slipper for at have den tændt når du bare ser tv. Dog skal du så have et kort mere til tv’et med dine ekstra kanaler. Jeg har selv 2 kort i min recorder og et i tv’et. Så kan jeg optage 2 kanaler samtidig og se en tredje på tv’et.

Jeg oplever ikke nogen større forskel på Panasonic tuner og mit tv. LG B7.
bbplayer skrev:ja, de ændrer ikke på pakken (dvb signal pakke)

At du kan ændre på optage kvalitet er en anden ting, så er gengivelsen måske ikke som original signalet men live tv burde være ens.
Læs hvad han skriver. Han vil vide om tuneren i hans optager kunne være dårligere til at vise Tv end hvis han koblede signalet i TVet. Han sløjfer ikke signalet igennem optageren.

Og svaret er ja. Der kunne godt være forskel på hvordan din optager og dit TV vil klare de-interlacing og opskalering. Du er nok nødt til at lave en sammenligning for at få syn for sagen.
Jeg kan nu se af specifikationer fra Panasonic optager og Philips OLED Tv’et, at de – vel selvsagt - har samme type tuner DVB-C (til kabel)
Som alt andet kan der vel være kvalitetsmæssige og ydelsesmæssige forskelle på tunere?
Men jeg har noteret mig, at jeg selvfølgelig kan foretage en ren visuel bedømmelse.

Tak for alle svarene på mit måske lidt komplekse spørgsmål.
Brugeravatar
Af TBC
Det er for så vidt ikke tuneren der gør forskellen, men den billedbehandlingschip din BD Optager har vs dit TV.

På den ene side er Panasonic generelt kendt for en god signalbehandling, men dit TV er trods alt 5-6 år nyrere, så der kunne måske være gjort fremskridt imellemtiden, så dit TV måske kunne signalbehandle bedre (Jeg kender ikke Philips evner på området). Som de andre skriver er du nødt til at prøve dig frem.

Du kan evt. læse om en tilsvarende problematik jeg har givet nogle perspektiver på her: https://forum.recordere.dk/forvirret-mh ... ml#1582253
Måske en lille brugbar parallel til fotoverdenen om billedbehandling-chip:
Jeg oplever forskelle vedrørende billedbehandlings-chips i mine foto-kameraer. Henholdsvis APS-C og full-frame-modeller. Jeg ved godt, at her er størrelsen også et faktum. Men alligevel.
Det illustrerer for mig, at behandlings-chippens kvaliteter er afgørende.
Der er tydelig forbedring i billed-behandlingen i full-frame, både højere følsomhed og mindre støj, når kameraet skal yde sit bedste ved svære motiver.
Det fik jeg virkelig synligt bevis for, da jeg for et par år siden skiftede til full-frame kamera.