Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Hajric
Hej,

Vi har et Sony KD-65XE8505 som er begyndt at tænde af sig selv, og det sker altid i nattetimerne mellem 00:00 og 06:00.

Her er hvad jeg har forsøgt at gøre for at finde fejlen:

- Tjekket at fjernsynet har seneste firmware (v 6.5629)
- Tjekket at aut. tænd ikke er aktiveret
- Tjekket at Sony Bravia Sync er slået fra (jvf. Sonys fejlfindingsguide kan det være årsagen)
- Skiftet batterier i fjernbetjeningen
- Nulstillet fjernsynet x 2 til fabriksindstillinger
- Intet udstyr er sat til fjernsynet
- Tjekket at fjernstart ikke er aktiveret under netværksindstillingerne

Når fjernsynet tændes så cirkulerer uret bare rundt på skærmen som var den i en pauseskærms-tilstand.

Jeg har talt med Sony, og de mener det er strømforsyningen. Fjernsynet er lige blevet 2 år - øv øv.

Inden jeg sætter gang i en forsikringssag, vil jeg høre om jeg kan have overset noget som I tænker, prøv da lige det ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg har på flere af Sonys TV oplevet, at TV'et tænder spontant i løbet af dagen. Det var især et problem på de tidlige firmwares, men jeg har også oplevet det på AF9 to gange.
Brugeravatar
Af Hajric
Torben Rasmussen skrev:Jeg har på flere af Sonys TV oplevet, at TV'et tænder spontant i løbet af dagen. Det var især et problem på de tidlige firmwares, men jeg har også oplevet det på AF9 to gange.
Det var da noget underligt noget. Det her er så galt at det sker konsekvent hver nat. Så vi piller strømstikket ud hver aften. Det er vi slet ikke typen der normalt gør ved vores elektronik.
Bent odense skrev:En defekt strømforsyning skule vel ikke tænde tv'et af sig selv?
Det var hvad Sony Support sagde. Og umiddelbart tænker jeg godt at det kan være årsagen og en pålidelige forklaring på at den somehow kan trigge og tænde TV'et.
Brugeravatar
Af bbplayer
Mon forsikringen vil hjælpe ved en software defekt?

Var jeg forsikringen, så ville jeg sende dig tilbage til Sony, for at når software fejler, så er det jo ikke defineret som defekt udover at alle nu får online updates, opdateringer som kan manuelt installeres og forsikringen er nok velvidende om meget opdateres løbende, så at de skal dække en fejl, som måske rettes 2 måneder senere af Sony, den er svær at sluge.

- Du har vel software opdatering aktiveret under Indstillinger -> "Om" -> Software opdateringer, den kan måske også tænde tv og checke online om der er opdateringer, også selvom du er helt opdateret, skal den jo checke det.
- Når jeg slukker her på kontakt og tænder, ser jeg aldrig tv "tænde" og starte Android delen men tænder jeg tv, så får jeg hele ventetiden med før den er klar. Så her mener jeg, dit tv er ikke mere sovende end at det kan tænde og slukke Android uden billede på. Så mange funktioner kan tænde billede, du skal bare vide hvad der skal ses efter.
- Når tv er slukket, og strøm afbrydes (defekt strømforsyning), så vender den normalt tilbage til standby og ikke tænder, modsat, sker det når den er tændt, så vil tv også tænde igen når den får strøm.
Brugeravatar
Af Hajric
bbplayer skrev:Mon forsikringen vil hjælpe ved en software defekt?

Var jeg forsikringen, så ville jeg sende dig tilbage til Sony, for at når software fejler, så er det jo ikke defineret som defekt udover at alle nu får online updates, opdateringer som kan manuelt installeres og forsikringen er nok velvidende om meget opdateres løbende, så at de skal dække en fejl, som måske rettes 2 måneder senere af Sony, den er svær at sluge.

- Du har vel software opdatering aktiveret under Indstillinger -> "Om" -> Software opdateringer, den kan måske også tænde tv og checke online om der er opdateringer, også selvom du er helt opdateret, skal den jo checke det.
- Når jeg slukker her på kontakt og tænder, ser jeg aldrig tv "tænde" og starte Android delen men tænder jeg tv, så får jeg hele ventetiden med før den er klar. Så her mener jeg, dit tv er ikke mere sovende end at det kan tænde og slukke Android uden billede på. Så mange funktioner kan tænde billede, du skal bare vide hvad der skal ses efter.
- Når tv er slukket, og strøm afbrydes (defekt strømforsyning), så vender den normalt tilbage til standby og ikke tænder, modsat, sker det når den er tændt, så vil tv også tænde igen når den får strøm.
Nu skriver du '..Du har vel software opdatering aktiveret under Indstillinger...', jeg går ud fra at du mener automatisk software opdatering ? Hvis ja, så er det korrekt. Det vil jeg prøve at slå fra og se om det hjælper, men jeg tvivler på at det er årsagen, hvorfor har den så ikke gjort det for 1 mdr. siden :/..

TV'et er helt "sovende" når det er slukket på stikkontakten og tændes igen, ligesom hvis On/Off knappen holdes inde i mere end 5 sekunder og fjernsynet genstarter, så får jeg hele ventetiden med. Men det er selvfølgelig ikke sådan vi slukker/vil slukke fjernsynet.

Jo tak, vide hvad jeg skal kigge efter, det er så den del jeg er på jagt efter såfremt det ikke er en software eller hardware fejl ;)

Mht. forsikringen så har vi en udvidet elektronikforsikring, og viser det sig at være en defekt hardware del, og enten strømforsyningen eller PCB skiftes, så tror jeg godt det kan betale sig at gå den vej.
Brugeravatar
Af bbplayer
Hajric skrev: Mht. forsikringen så har vi en udvidet elektronikforsikring, og viser det sig at være en defekt hardware del, og enten strømforsyningen eller PCB skiftes, så tror jeg godt det kan betale sig at gå den vej.
Korrekt men nogen skal jo vurdere at det er sådan.

Måske koster sådan en vurdering penge, hvis det ikke er en hardware fejl, sådan opererer forretninger når man kommer med en garanti sag, og det viser sig ikke at være det.

Og sidst, så skal skærmen undværes i en rum tid, afhængig af hvem som henter den hos dig.
Brugeravatar
Af Hajric
bbplayer skrev:
Hajric skrev: Mht. forsikringen så har vi en udvidet elektronikforsikring, og viser det sig at være en defekt hardware del, og enten strømforsyningen eller PCB skiftes, så tror jeg godt det kan betale sig at gå den vej.
Korrekt men nogen skal jo vurdere at det er sådan.

Måske koster sådan en vurdering penge, hvis det ikke er en hardware fejl, sådan opererer forretninger når man kommer med en garanti sag, og det viser sig ikke at være det.

Og sidst, så skal skærmen undværes i en rum tid, afhængig af hvem som henter den hos dig.
Naturligvis skal de det.

Jeg ser ikke dette som en garantisag, eftersom jeg også skriver at tv'et lige er blevet 2 år.
Brugeravatar
Af bbplayer
Steen5 skrev:Hvorfor sætter du ikke et tændsluk ur på ledningen som slukker mellem 00.00 og 06.00 så er problemet løst
Han mener det er en defekt, som kender klokken og kun udløses mellem 00:00 og 06:00 :) Så det kunne være en løsning men fjerner ikke den defekte hardware.
Brugeravatar
Af Hajric
bbplayer skrev:
Steen5 skrev:Hvorfor sætter du ikke et tændsluk ur på ledningen som slukker mellem 00.00 og 06.00 så er problemet løst
Han mener det er en defekt, som kender klokken og kun udløses mellem 00:00 og 06:00 :) Så det kunne være en løsning men fjerner ikke den defekte hardware.
Det var dog en latterlig sætning. Jeg oplyser bare hvornår vi opdager at TV'et tændes. Skriv noget konstruktivt medmindre du får et kick af at skrive som du gør. Tåbe.
Brugeravatar
Af bbplayer
Hajric skrev:
bbplayer skrev:
Det var dog en latterlig sætning. Jeg oplyser bare hvornår vi opdager at TV'et tændes. Skriv noget konstruktivt medmindre du får et kick af at skrive som du gør. Tåbe.
Det er dog sandt, så tåben er den som først synes man har er problem, og nu afviser det, fordi jeg formulerer det kortere.Tåbe!
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
En af de fejlrettelser, som nævnes for den kommende Oreo firmware til Sony TV er:

"Resolves a condition where the TV switches from Standby to Semi Standby periodically and switches on any connected AV Receiver via HDMI CEC without reason"

Det er selvfølgelig lidt anderledes, da du oplever, at tv'et tænder og ikke bare går i semi-standby, men uagtet så har Sony TV en fejl med, at de nogle gange går ud af dvale. Torben omtaler det også i anmeldelser. Oreo-opdateringen er ikke klar i Europa endnu, men man kan jo håbe, at det måske løser problemet. Jeg tror ikke, at det er usandsynligt, at det er software/firmware relateret.