Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

God HDR kræver en eller anden form for lokal styring af lyset. “Premium” logoet har ingen krav om dette. I det billige segment ville jeg ikke tillægge HDR nogen synderlig værdi og i de fleste tilfælde skader det mere end det gavner når det aktiveres.
Ambilight kan vel være en udemærket grundlag for at vælge en Phillips, hvis man er til det.. Men HDR på en phillips med IPS panel er omtrent det dårligste HDR du kan finde.. Slå endelig HDR fra hvis du har en IPS skærm, det er til mere skade end gavn.
Af PF
Nu kører jeg ud og henter et 75" Philips og tager den derfra. Så ser jeg om jeg kan komme overens med den kant og om LED er for mig eller ej. Hvis ikke, så bliver det byttet til et OLED i 65".
Hvordan skal jeg teste det? Det er vel bare SD, HD, 4K og eventuelt sport?
Skal du bruge DVB signalet fra antenne/coax, så er det vel også værd at teste på skærmen.
Så er der skærm testen, hvor du checker om den mørke skærm har skygger/ujævn skærm belysning, ikke fordi du kan komme ud af det, uden at skrue ned for lys, så slipper du ofte for det. (jeg gør).
Du smider et hvidt billede på, og checker for døde/lysende pixels :)

Du kan også droppe de skærm tests, og undgå bekymringer du måske aldrig ville se.
Er død misundelig på dit 75” Philips hehe pøj pøj med det. Jeg vil slet ik have OLED selv, alt for mange der bøvler med døde pixels og burn in når man læser div forums, har selv en bekendt der har købt OLED og der er allerede døde pixels på skærmen inden den var 6 mdr.
Så er det hentet og sat op. Var godt nok ved at give op, da det er en horribel fjernbetjening.
Kender I til nogle indstillinger man skal smække på? Jeg kan ikke finde noget når jeg Googler
Torben Rasmussen skrev:God HDR kræver en eller anden form for lokal styring af lyset. “Premium” logoet har ingen krav om dette. I det billige segment ville jeg ikke tillægge HDR nogen synderlig værdi og i de fleste tilfælde skader det mere end det gavner når det aktiveres.
Det gælder vel ikke et AF8 eller B8 vel? Grunden til at jeg spørger er, at jeg ikke aner hvad forskellen er på 4K og HDR. Hvilken slags forbedring af 4K sker der?
4K og HDR er ikke i familie der, som at spørge om forskellen mellem tomater og agurk, meget forskellig :)

4K er en opløsning
HDR er en farve skala.

Klart du med 2160p/4K/UHD får flere punkter og nuancer i forhold til et Blu-ray / 1080p medie kan gengive, og ikke bruger HDR. Netflix viser 1080p film i HDR men igen , det kan man så også i 2160p/4k med HDR, og stadig få samme effekt, bare ringere opløsning i 1080p/FullHD
Ja okay. Så må jeg jo finde ud af hvad der er vigtigt. Om det er 4K i 75" eller 4K HDR på et 65" OLED. Prisen er jo stort set det samme, så det er ikke det som det kommer an på.
Jeg valgte 75" fremfor mit fine 55" OLED, så det kan lade sig gøre, hvis man bare gør op med sig selv om det er 75" som er vigtigt. Og så ville jeg lige prøve Android platformen. Jeg fik dog målrettet efter 75" end at vælge mindre og det bedre billede OLED klart giver.

Når vi får 77" OLED i en god prisklasse, så skifter jeg nok, der er ikke plads til mere på væggen end den smule mere.
bbplayer skrev:
PF skrev:Jeg har en knægt på 3, men jeg mindes ikke at brokke mig over input lag dengang jeg havde en Ps3 :)
Jeg tror ikke folk helt vidste det, i de tidlige ps3 dage, for internettet var jo ikke så udbredt til at være hurtigt nok, så det er først når internettet er nået de 100Mbit mange steder at man begyndte at se på andre flaskehalse.

Bare tænk, rigtig mange iflg. dk statistik brugte stadig analogt modem i 2006 , hvor ps3 kom ud. og hastigheden hos mange var 2Mbit , så LAG, jo det var sikkert tilstede for mange med modem/små adsl linjer der.

Nå, lidt nostalgi der, og lidt hurtige check hos dk statistik for at sikre tal er sådan lidt rigtige. I 2007 begyndte flere (end 20%) at have over 2Mbit i hjemmet men tror stadig ikke LAG'ing var så udbredt et fænomen som kunne bekæmpes.
Lag har virkeligt ikke ret meget med hastigheden på nettet at gøre, du skal kigge på ping tiden i stedet for. Derfor er mobilt internet skidt til spil selv om det mange steder er hurtigere end en adsl forbindelse.
hehe, Så LAG har intet med hastighed at gøre, prøv du lige en 512Kbit forbindelse og tal med folk i USA eller Kina samtidig. Nå.... LAG handler om Latency og det er svartiderne.
At man kan test ICMP pakker som du nævner, gør det bare simplere at se problemet.

Må hellere gå i detaljer, i ps3 tidlige dage, var 512Kbit ikke det hurtigste og på en ADSL hvor du kun havde 128Kbit modsatte vej, så kunne man godt få rigtig langsomme svartider, da man ikke kunne sende lige så hurtigt som man kunne modtage, så der var et tab der og et hastighedsproblem for dem med hurtigere forbindelse og gjorde altså oplevelsen ringere for dem med bedre og højere forbindelser. Det var dengang, nu er det gået hen og blevet et server issue, og båndvidde for der er mange på.
Så noget mærkeligt er sket. Jeg har 2x Google WiFi i en mesh opsætning. Efter at jeg har sat det nye tv op, så stoppede den ene Google WiFi med at modtage signal via WiFi fra den anden. Hvis jeg så flytter den som intet signal har et par meter, så virker den fint igen.
Hvad fanden?