Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

PF skrev:Jeg har en knægt på 3, men jeg mindes ikke at brokke mig over input lag dengang jeg havde en Ps3 :)
Jeg tror ikke folk helt vidste det, i de tidlige ps3 dage, for internettet var jo ikke så udbredt til at være hurtigt nok, så det er først når internettet er nået de 100Mbit mange steder at man begyndte at se på andre flaskehalse.

Bare tænk, rigtig mange iflg. dk statistik brugte stadig analogt modem i 2006 , hvor ps3 kom ud. og hastigheden hos mange var 2Mbit , så LAG, jo det var sikkert tilstede for mange med modem/små adsl linjer der.

Nå, lidt nostalgi der, og lidt hurtige check hos dk statistik for at sikre tal er sådan lidt rigtige. I 2007 begyndte flere (end 20%) at have over 2Mbit i hjemmet men tror stadig ikke LAG'ing var så udbredt et fænomen som kunne bekæmpes.
Arg den skal opfylde visse ting for at få stemplet. Vil alt andet lige mene at det giver noget bedre HDR oplevelse end et billig UHD tv med HDR uden det mærke.

UHD Premium:

Minimum resolution of 3,840 x 2,160 – This is the simple part as this is the resolution – the number of pixels that make up the TV’s screen – of 4K/Ultra HD TVs. There can be no confusion here.

10-bit colour depth – This means that the TV must be able to receive and process a 10-bit colour signal, which refers to the number of colours a video signal contains. Blu-rays use 8-bit colour, which equates to just over 16 million individual colours.

10-bit colour, often called ‘deep colour’, contains over a billion colours. This doesn’t mean the TV has to be able to display all those colours, only that it can process the signal. Most decent ones can, so there’s no problem here.

Minimum of 90% of P3 colours – ‘P3’ is what’s known as a ‘colour space’, a standard that defines the colour information in a video stream. Colour spaces exist to ensure that the picture you see at home looks right. Think of it as the language of colour in the same way English is a language with rules people agree on.

To qualify as an Ultra HD Premium TV, a TV must be able to display 90% of the colours defined by the P3 colour space. This number is what’s referred to as the colour gamut, or the number of colours a display can actually handle. So, a TV that can show ‘90% of P3 colours’ would be said to have a 90% colour gamut.
Jeg er med på hvad der kræves (selvom du har udeladt flere ting), men der er også bred konsensus om, at det 1) er for nemt at opfylde disse krav og 2) de er for sløset fastsat. Der er kun få producenter som gider skilte med, at de opfylder kravene nu, så et manglende badge er ikke ensbetydende med, at kravene ikke er opfyldte - det kan også blot være fordi producenten ikke tillægger det nogen værdi.
bbplayer skrev:Der findes ikke noget HDR premium, så der snyder du kun dig selv, ved at tro du får mere for pengene.
Hvorfor er der så både logo og firmaer der anvender det? Er godt klar over at alle ik bruger det og at det nok ik er nødvendigt på topmodeller fra tv mærkerne, men når man er nede i 4-6.000 kr segmentet så vil jeg stadig vove den påstand at et tv med HDR premium mærket er bedre end et uden.