Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Allerførst, tak for alle jeres meninger og input.

Så er der blevet testet med pixelsoftware. Jeg brugte http://udpix.free.fr undeadpixel 2.2 (smart lille program).

Her fandt jeg så ud af at det er KUN hvid hvor den pixel ikke virker. Ved alle de andre farver der blev testet med virkede den.
Desværre kunne pixlen ikke "oplives" igen. Jeg kørte den dog kun 20-30 mins. (burn-in bange)

Jeg ved sgu ikke om jeg orker panel-lotteriet en gang til. Jeg kan se den 1m væk men ved 1,5m forsvinder den. Vores siddeafstand til Oled'en er ca. 3meter.
Det er lidt overraskende, at der er så mange 65" som fejler, og lige nu, Sony 65" ;(
At man kan gå ned og simpelthen få en ny, og der er endnu en halvdød pixel, det er virkelig surt, om det er kvaliteten hos Sony, eller LG Display, det kan man så fundere over, nok aldrig få svaret, udover tro Sony køber 2. sortering, som nok ikke er sandt.
PelleJespersen skrev:Øv, kedelig historie Ruthless. Jeg håber det går i orden for dig.

Tak for alle jeres svar.
Jeg må indrømme at jeg ikke kan se den døde pixel på siddeafstand. Den sidder nede i venstre hjørne hvor der meget ofte alligevel vil være "black bars" når man ser film.

Problemet er netop at tv'et er købt på tilbud (17777,-) og jeg sikkert ikke kan få den pris igen :)

Så det bliver en opvejelse af hvorvidt panelet ellers er i tiptop stand og du er villig til at tage en tur i panel-lotteriet for at slippe af med den døde pixel. Et andet TV/panel kunne jo have andre problemer.

Det er lige præcis dette, som er min tanke for resten af panelet er i tiptop stand (så vidt jeg kan se). Panel-lotteriet kan jo sagtens ende dårligere end jeg har nu...
65" AF8 til 16.999 hos Bilka fra 16. november. Se s. 70:
https://www.bilka.dk/avis?intcmpid=tilb ... d=6e79ba2d
Globulus skrev:65" AF8 til 16.999 hos Bilka fra 16. november. Se s. 70:
Man skal så være opmærksom på Bilka's retur vilkår, de er rigtig dårlige, og jeg mener et andet indlæg herinde, var med pixel fejl, og de ville dårligt tage skærmen retur, og argumenterede det ikke var en reklamations sag, så selvom prisen er fin, så er servicen i bund.
bbplayer skrev:
Globulus skrev:65" AF8 til 16.999 hos Bilka fra 16. november. Se s. 70:
Man skal så være opmærksom på Bilka's retur vilkår, de er rigtig dårlige, og jeg mener et andet indlæg herinde, var med pixel fejl, og de ville dårligt tage skærmen retur, og argumenterede det ikke var en reklamations sag, så selvom prisen er fin, så er servicen i bund.
Jeg antager, at dette tilbud vil sætte den nye normal for, hvad man kan få denne model og størrelse til, og få andre til at følge med den kommende tid.
Slutningen på historien er at jeg fandt flere fejl på tv nr 2 og besluttede at byttede til et tredje AF8 65".

Nr 3 har en enkelt død pixel som sidder ca. 20cm fra oppe højre hjørne. Jeg har besluttet mig for at beholde det tredje tv da Sony (eller LG som laver panelet) tilsyneladende ikke magter, at producere 100% fejlfri paneler.
På vores siddeafstand, på 3 meter, kan jeg/vi på ingen måde se den døde pixel.

Jeg vil gerne rose Power i Lyngby for rigtig god behandling. Jeg blev endda ringet op af chefen, som gav mig ret i at det ikke var godt nok til et tv i den prisklasse "du kommer bare så bytter vi til nyt". Kæmpe thumbs up herfra.

Min refleksion omkring mit OLED køb kan derfor opsummeres til følgende. Måske nogle derude kan bruge det i deres situation med pixelfejl.

1. Lad være med at lede efter fejl - for du vil finde dem på så stort et tv. Med næsten 8,9 mio pixel er chancen for at der er fejl - stor. Hvis du har en snært af OCD skal du ikke købe OLED :)

2. Nyd dit køb og lad være med at bekymre dig over sorte døde pixels - især hvis der kun er en. Hvis det er lysende pixels (hot pixels) er det en anden snak.

3. Snak med butikken om sagen - i mit tilfælde har de været rigtig flinke og forstående overfor problemstillingen.
PelleJespersen skrev:Slutningen på historien er at jeg fandt flere fejl på tv nr 2 og besluttede at byttede til et tredje AF8 65".

Nr 3 har en enkelt død pixel som sidder ca. 20cm fra oppe højre hjørne. Jeg har besluttet mig for at beholde det tredje tv da Sony (eller LG som laver panelet) tilsyneladende ikke magter, at producere 100% fejlfri paneler.

Jeg vil gerne rose Power i Lyngby for rigtig god behandling. Jeg blev endda ringet op af chefen, som gav mig ret i at det ikke var godt nok til et tv i den prisklasse "du kommer bare så bytter vi til nyt". Kæmpe thumbs up herfra.

Min refleksion omkring mit OLED køb kan derfor opsummeres til følgende. Måske nogle derude kan bruge det i deres situation med pixelfejl.

1. Lad være med at lede efter fejl - for du vil finde dem på så stort et tv. Med næsten 8,9 mio pixel er chancen for at der er fejl - stor. Hvis du har en snært af OCD skal du ikke købe OLED :)

2. Nyd dit køb og lad være med at bekymre dig over sorte døde pixels - især hvis der kun er en. Hvis det er lysende pixels (hot pixels) er det en anden snak.

3. Snak med butikken om sagen - i mit tilfælde har de været rigtig flinke og forstående overfor problemstillingen.
Hvordan har du testet tv for diverse fejl ? Bruger du noget specielt ?
PelleJespersen skrev:Nr 3 har en enkelt død pixel som sidder ca. 20cm fra oppe højre hjørne. Jeg har besluttet mig for at beholde det tredje tv da Sony (eller LG som laver panelet) tilsyneladende ikke magter, at producere 100% fejlfri paneler.
Jeg mener at flatpanels har givet en forklaring tidligere på disse 65" problemer, og produktionen af disse skærme og hvor mange som kommer ud med fejl.

Det var noget med produktions båndet og pladerne som disse paneler laves på, der er QC altså lavere og fejlmargin mere acceptabel end på mindre paneler, som var noget af forklaringen, måske er det på et helt andet forum den historie kom :)

Desværre for 65" ejere, så ser de som du gør, eller kører slet ikke tests på dem, så er den fejl jo minimal, og måske ikke synlig som du har forklaret her på længere afstand.

Det er dog, rigtig surt at disse pixel fejl tillades i produktionen og man ikke kan komme udenom at sælge dem, og stadig flere måske vælger at beholde skærme med fejl. Det er da værditab for køber og forringelse af produktet, også selvom du måtte gå igennem panel lotteriet en 3. eller 4. gang, virkelig surt.

Udfra disse synspunkter og købere som beholder fejlbehæftet skærme, så er det jo snart ikke anderledes end spil som udgives med fejl i, tv skærme med defekt firmware og en masse rettelser, mobil telefoner som kræver ekstra opdateringer pga fejl og biler som skal ind til service på grund af fejl. Der skal ikke meget teknik i vores produkter, så er de fejlbehæftet og kræver service eller rettelser.
De gode gamle dage var sgu alligevel bedre, der virkede mange mekaniske og mindre elektroniske ting bedre, selv spil virkede bare :)
Hvem glemmer ikke Donkey Kong fejlen som blev kaldt et hack :) Der var ikke fejl dengang.
dktipe skrev:
PelleJespersen skrev:Slutningen på historien er at jeg fandt flere fejl på tv nr 2 og besluttede at byttede til et tredje AF8 65".

Jeg brugte blot http://udpix.free.fr/ i de forskellige farver. Hvid var den jeg skulle bruge...
PelleJespersen skrev:
dktipe skrev:

Jeg brugte blot http://udpix.free.fr/ i de forskellige farver. Hvid var den jeg skulle bruge...
Kører du det via en computer eller hvordan får du billede op på skærmen ?